A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nemzetközi vasuti árufuvarozási jog

Az 1928: III. törvénnyel becikkelyezett Nemzetközi Vasuti Egyezmény alapján

Szerző
Budapest
Kiadó: Grill Károly Könyvkiadóvállalata
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 350 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomatta: Viktória-nyomda, Budapest. Második kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Közel harminc éve, hogy a berni nemzetközi egyezményről szóló munkám első kiadása megjelent. Harminc év nemcsak az ember életében nagy idő, hanem a törvény életképességét is próbára teszi. A berni... Tovább

Előszó

Közel harminc éve, hogy a berni nemzetközi egyezményről szóló munkám első kiadása megjelent. Harminc év nemcsak az ember életében nagy idő, hanem a törvény életképességét is próbára teszi. A berni egyezmény e hosszú idő alatt megállta helyét és ha a világháború forgataga el nem söpri csekély változtatásokkal talán még ma is életben maradhatott volna. A világháború folytán persze a nemzetközi vasúti összeköttetés megszakadt, de felvetődött az a kérdés is, hogy mily hatást gyakorol a háború általában a nemzetközi szerződésekre és vajjon a vasúti egyezmény a semleges államok között ily esetben is fennmaradhat-e vagy sem. Minthogy e kérdésben az egyes nemzetek nézetei eltértek, a háború megszűntével a nemzetközi vasúti forgalom szempontjából új egyezmény létesítése volt a legjobb megoldás. Hosszú tárgyalások után végül az infláció és pénzelértéktelenedés korszakában létrejött az 1924. évi nemzetközi egyezmény, mely azonban csak 1928 október 1-én lépett hatályba. Szerkezetileg és számos részében előrehaladottabb és jobb az új egyezmény a réginél és kétségtelen vívmánya, hogy a nemzetközi vasúti fuvarjog hatáskörét és területi érvényét lényegesen kiterjesztette, nemcsak annyiban, hogy ma már Orosz- és Törökország kivételével az összes európai kontinentális államok hozzájárultak, hanem azért is, mert az egyezmény a vasúthoz csatlakozó hajó- és autójáratokra is kiterjeszthető, úgyhogy a nemzetközi árufuvarozás egészen új és nagyobb területekre alkalmazható, mintsem volt a régi. Vissza

Tartalom

Tartalomjegyék
ELSŐ FEJEZET
Bevezetés
1. A fuvarozási ügyletről 1
2. A vasúti fuvarozás 2
3. A nemzetközi vasúti fuvarozás 3
4. A berni egyezmények keletkezésének története 5
5. A nemzetközi egyezmény időbeli határai 16
6. A nemzetközi egyezmény viszonya a díjszabásokhoz és az egyes államok törvényeihez 17
7. A nemzetközi egyezmény méltatása 21
8. A nemzetközi egyezmény irodalma 23
9. A nemzetközi egyezmény alkalmazásának köre 29
10. Az egyezmény hatálya alól kivett áruk 38
MÁSODIK FEJEZET
A fuvarozási szerződés megkötése
11. A szállítási kényszer 44
12. A szerződés megkötése 50
13. A fuvarlevél 58
HARMADIK FEJEZET
A fuvarozási szerződésből eredő jogok és kötelezettségek
14. Általában 70
I. Rész. A vasút jogai
15. A feladó felelőssége a fuvarlevél adataiért. Fuvardíjpótlék 71
16. Az áru feladása és berakása 82
17. Az áru csomagolása 86
18. Vám-, adó- és rendőri szabályok 92
19. A fuvardíj 96
20. A vasút törvényes zálogjoga 110
II. Rész. A vasut kötelezettségei
21. A szállítási határidő betartása 113
22. A vasút kötelezettségei fuvarozási akadályok esetén 123
23. A vasút kötelezettségei kiszolgáltatási , akadály esetén 128
24. Az áru elveszésének vagy megsérülésének megállapítása 131
25. A feladó rendelkezési joga 136
26. Az utánvét 153
III. Rész. Az átvevő jogállása
27. Általában 157
28. Az átvevő jogai 158
29. Az átvevő kötelezettségei 162
30. A kiszolgáltatási eljárás 166
IV. Rész. A vasút felelőssége
31. Általában 171
Első cím. A felelősség terjedelme
32. A felelősséget megállapító események osztályozása 172
33. A vasút felelőssége közegeiért 174
34. A felelősség az áru teljes vagy részleges elveszése, vagy megsérülése esetében 188
35. A felelősséget kizáró okok
36. A felelősség korlátozása bizonyos okokból eredhető károk esetén 205
37. A vasút felelőssége késés esetén 221
Második cím. A kártérítés mérve
38. Általában. 227
39. A) Rendes kártérítés 229
40. B) Rendes kártérítés késés esetén 239
41. C) Redukált kártérítés 244
42. D) Fokozott kártérítés (szállítási érdekbevallás) 251
43. E) Teljes, helyesebben kettős kártérítés 258
Harmadik cím. A felelősség megszűnése
44. Általában 264
45. A) Az igény megszűnése az áru átvételével 265
46. B) Az elévülés 271
NEGYEDIK FEJEZET
A szállításban részes vasutak egymásközti jogviszonya
47. Általában 278
48. A) A fuvardíj elszámolása 280
49. B) A visszkereset 284
ÖTÖDIK FEJEZET
Felszólamlás, perjogi szabályok
50. Általában 289
51. Perenkívüli felszólamlás 289
52. Felperesség, alperesség, bírói illetékesség 293
53. A peres eljárás és az ítéletek végrehajtása 299
54. A visszkereseti eljárás 302
HATODIK FEJEZET
A központi hivatal
55. A központi hivatal hatásköre és szervezete 306
56. A központi hivatal működése 308
Függelék
A vasúti árufuvarozási tárgyában kötött Nemzetközi
Egyezmény 317
Betűrendes tárgymutató 347
Mutató 349
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem