Előszó
2009 a zenei világ számára „Haydn-év", Joseph Haydn (1732-1809) halálának 200. évfordulója. Nemzetközi versenyünkkel mi is a nagy klasszikus mestert kívánjuk köszönteni.
Haydn született újító volt, aki az alkotás minden vonatkozásában eredeti utakon járt. Bár a concerto nem tartozott legfontosabb műfajai közé, szinte minden hangszerre (billentyűs, vonós, fúvós) írt versenyművet. Ezek nagyobb része pótolhatatlanul elveszett. Vonós szóló-concertói közül elkallódtak a barytonra írottak, és a különleges nagybőgő-verseny, A fúvós hangszerre komponáltak közül csak egy kürtverseny, és a trombitaverseny maradt fenn; fuvolára, fagottra, két kürtre írt concertóit sohasem fogjuk megismerni.
Sok más szerzőhöz hasonlóan versenyműveit Haydn gyakran meghatározott személyek, virtuóz játékosok számára írta. Vonós concertóit az eszterházi zenekar kiváló vezető muzsikusainak szánta: a hegedűversenyeket Luigi Tomasini, a csellóversenyeket minden valószínűség szerint Anton Kraft, illetve Joseph Weigl inspirálta.
Az Esz-dúr trombitaverseny az utolsó Haydn versenyművei között: 1796-ban, idős korában, az Angliában töltött évek után írta. Eredeti címe „Concerto per il clarino", ami a magasfekvésű barokk trombitára utal, a mű azonban modernebb hangszerre készült: már nem játszható natúrtrombitán. A neves bécsi udvari trombitás, Anton Weidinger, Haydn jó barátja, aki a hangszer készítésével és játéklehetőségeinek újításával is foglalkozott, mutatta be a kompozíciót 1800-ban Bécsben. A premier egyben Weidinger új típusú hangszerének („billentyűs trombita") a nyilvános debütálása is volt, aminek jelentőségét igencsak emelte, hogy az akkor Európa legnagyobb zeneszerzőjének tartott Joseph Haydn briliáns kompozíciója szólalt meg rajta.
Haydnnek ez a nevezetes műve a nemzetközi verseny központi darabja. A világ különböző országaiból összegyűlt ifjú trombitaművészek által történő megszólaltatása segítse a Haydn-év méltó megünneplését!
Vissza