kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Aula Kiadó Kft. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 700 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 18 cm |
ISBN: | 963-9478-56-4 |
Előszó | 21 |
A nemzetközi szervezetekről általában | 23 |
Bevezetés: A nemzetközi szervezetek és intézmények létrejötte; történeti áttekintés | 25 |
A nemzetközi szervezetekről általában | 25 |
A nemzetközi rendszer és a nemzetközi szervezetek | 25 |
Az államok és a nemzetközi szervezetek | 26 |
Az államközi együttműködés elméletére, valamint az együttműködés szervezeti kereteire vonatkozó elképzelések történeti áttekintése | 27 |
Az ókor | 27 |
A középkor | 28 |
Az újkor | 29 |
A nemzetközi konferenciák rendszere és hatásuk a nemzetközi szervezetek kialakulására és működésére | 30 |
A XVII. és a XVIII. század | 30 |
A XIX. század | 31 |
A nem kormányzati szereplők fellépése | 32 |
A XIX. század harmadik harmada: két további fontos fejlemény | 32 |
A "konferenciadiplomácia" | 33 |
A Nemzetek Szövetsége és az Egyesült Nemzetek létrehozása és működése | 34 |
A globális és regionális együttműködés fellendülése az 1945 utáni világban | 34 |
Az Észak-Dél konfrontáció és a gazdasági fejlődés kihívása | 37 |
Intézményes válaszok az 1970-es évek gazdasági, monetáris és energiaválságaira | 38 |
A multilateralizmus szövetének gyengülése és új nemzetközi problémák az 1980as években | 40 |
A régi és új nemzetközi szervezetek előtt álló feladatok a hidegháború végétől a XXI. század első éveiig | 41 |
A nemzetközi szervezetek elmélete | 43 |
A Nemzetek Szövetsége | 47 |
A Nemzetek Szövetsége létrejöttének történelmi körülményei és tagsága | 47 |
A nagyhatalmak szövetségi rendszerei | 47 |
A nemzetközi szervezetre vonatkozó elképzelések és az Egyezségokmány elfogadása | 48 |
A Nemzetek Szövetségének tagsága | 49 |
Az Egyezségokmány legfontosabb rendelkezései a béke és a biztonság fenntartása érdekében | 50 |
A területi épség és a politikai függetlenség biztosítása | 50 |
Kényszerítő intézkedések | 51 |
A regionális megállapodások kérdése | 51 |
Az Egyezségokmány rendelkezései a leszerelés, a mandátumrendszer, a kisebbségvédelem és a nemzetközi együttműködés egyéb kérdéseiről | 52 |
A leszerelés | 52 |
A mandátumrendszer | 52 |
A kisebbségvédelem | 53 |
Együttműködés egyéb nemzetközi intézményekkel | 54 |
A Nemzetek Szövetségének szervei | 54 |
A Közgyűlés | 55 |
A Tanács | 55 |
A Titkárság | 56 |
Az Állandó Nemzetközi Bíróság | 56 |
A Nemzetek Szövetsége tevékenységének értékelése | 57 |
Pozitívumok | 57 |
Negatívumok | 58 |
A nemzetközi szervezetek fogalma, hatásköre és résztvevői | 60 |
A nemzetközi szervezetek meghatározása, ismérvei és osztályozása | 60 |
A nemzetközi szervezetek osztályozása | 64 |
A nemzetközi szervezetek hatásköre | 67 |
A nemzetközi szervezetek tagsága és a megfigyelők | 69 |
A teljes jogú tagság | 69 |
A társult tagság | 72 |
A részleges tagság | 72 |
A megfigyelők | 72 |
A nemzetközi szervezetek belső működésére vonatkozó általános szabályok | 75 |
A nemzetközi szervezetek szervei és egymáshoz való viszonyuk | 75 |
A plenáris döntéshozó szervek | 76 |
A nem plenáris döntéshozó szervek | 77 |
A plenáris tanácsadó szervek | 78 |
A nem plenáris tanácsadó szervek | 79 |
A titkárságok | 79 |
A nemzetközi szervezetek eljárási szabályai. Az ügyrend | 80 |
A belső szervezeti keretekkel és működéssel kapcsolatos szabályok | 81 |
Az ügyrenddel kapcsolatos szabályok | 84 |
A nemzetközi szervezetek határozatai és a döntéshozatal | 87 |
A határozatok jellege | 87 |
A döntéshozatalról általában | 88 |
A döntéshozatal főbb formái | 89 |
A szavazáson alapuló határozathozatal | 90 |
A konszenzuson alapuló döntéshozatal | 93 |
A nemzetközi szervezetek titkársága A nemzetközi "közszolgálat" | 94 |
Előzmények | 94 |
A titkárságok működésének főbb elvei | 95 |
A nemzetközi közszolgálatra vonatkozó főbb szabályok | 96 |
A nemzetközi tisztviselő felvételére és alkalmazására vonatkozó szabályok | 97 |
A szervezetek költségvetése és a tagdíj-hozzájárulás | 99 |
A költségvetés elkészítése és elfogadása | 100 |
A költségvetési fedezet biztosítása, tagdíj-hozzájárulás és egyéb bevételek | 100 |
A nemzetközi szervezetek külső kapcsolatrendszere | 103 |
A nemzetközi szervezetek kiváltságai és mentességei; székhelymegállapodások | 104 |
A szervezetek kiváltságairól és mentességeiről szóló egyezmények legfontosabb rendelkezései | 104 |
Székhely-megállapodások | 106 |
Az államok állandó képviseletei a nemzetközi szervezetek mellett | 107 |
Az egyetemes jellegű szervezetek mellett működő képviseletek státusa | 108 |
A nem egyetemes jellegű szervezetek mellett működő képviseletek státusa | 109 |
A nemzetközi szervezetek képviseletei, illetve megfigyelői missziói | 109 |
Képviseletek a fejlesztés területén | 110 |
Képviseletek a szervezetek egyes, meghatározott feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében | 110 |
Képviseletek a tájékoztatás területén | 111 |
A nemzetközi szervezetek Magyarországon működő képviseletei | 111 |
A nemzetközi szervezetek és a nemzetközi jogalkotás | 112 |
Az ENSZ és az ENSZ-család szerepe a nemzetközi jogalkotásban | 113 |
A regionális és partikuláris szervezetek szerepe a nemzetközi jogalkotásban | 114 |
A nemzetközi szervezetek szerződéskötési képessége | 115 |
A nemzetközi konferenciák és szervezetek szerepe az államok közötti baráti kapcsolatok és együttműködés nemzetközi jogi elveinek létrehozásában és fejlesztésében | 117 |
Az alapelvek kialakulásának és tartalmi fejlődésének főbb állomásai | 118 |
Az államok szuverén egyenlőségének elve | 118 |
A beavatkozás tilalma | 120 |
A nemzetközi viták békés rendezése | 121 |
Az erőszak tilalma | 122 |
A nemzetközi jogi kötelezettségek jóhiszemű teljesítése | 123 |
Az államok közötti együttműködés | 123 |
A népek önrendelkezésének elve | 124 |
Az emberi jogok tiszteletben tartásának elve | 125 |
A határok sérthetetlenségének és az államok területi épségének elve | 127 |
A Párizsi Charta az új Európáért | 127 |
Az alapelvek katalógusa a helsinki záróokmány szerint | 128 |
Az alapelvek értéktartalma és egymáshoz való viszonyuk: dilemmák és kilátások | 131 |
Az alapelvek helye az államközi kapcsolatokban és a nemzetközi jogban | 131 |
Az alapelvek értéktartalmának jellege | 133 |
Az alapelvek egymáshoz való viszonya. A koszovói dilemma | 134 |
A Nemzetközi Bíróságok és Választottbíróságok szerepe a nemzetközi kapcsolatokban. Vitarendezés a nemzetközi szervezeteken belül | 139 |
Az államok közötti viták békés rendezése és a nemzetközi intézmények | 139 |
Az ENSZ Nemzetközi Bírósága | 140 |
A választottbíráskodás intézményei. Az Állandó Választottbíróság | 142 |
Nemzetközi büntetőbíráskodás | 143 |
Ad hoc büntető törvényszékek | 146 |
A Nemzetközi Büntetőbíróság | 149 |
Nemzetközi segédlettel működő büntetőtörvényszékek | 152 |
A tengerjogi viták rendezésének fórumai | 155 |
A Kereskedelmi Világszervezet keretében működő Appelate Body | 157 |
Regionális bíróságok | 158 |
Az Emberi Jogok Európai Bírósága | 158 |
Az Európai Biztonsági Együttműködési Szervezet (EBESZ) keretében létrehozott vitarendezési mechanizmus | 159 |
Az Amerika-közi Emberi Jogi Bíróság és a Közép-amerikai Bíróság | 161 |
Az Emberi Jogok Afrikai Bírósága | 163 |
A nemzetközi szervezetek adminisztratív bíróságai: az ENSZ, az ILO, a Világbank, az IMF | 163 |
Ténymegállapító bizottságok | 165 |
Az ENSZ és az ENSZ-család | 167 |
Az Egyesült Nemzetekről általában | 169 |
Az ENSZ létrejöttének körülményei (1941-1945) | 169 |
Az első elképzelések a nemzetközi-biztonságpolitikai-szervezettel kapcsolatban | 169 |
A moszkvai nyilatkozattól a jaltai konferenciáig | 171 |
Az Egyesült Nemzetek konferenciája San Franciscóban | 172 |
Az ENSZ Alapokmány sajátosságai | 173 |
Az ENSZ-tagsággal kapcsolatos rendelkezések | 174 |
A tagfelvétel | 174 |
Felfüggesztés és kizárás | 176 |
Az ENSZ főszervei | 176 |
Az ENSZ hat főszerve: a Közgyűlés, a Biztonsági Tanács, a Gazdasági és Szociális Tanács, a Gyámsági Tanács, a Titkárság és a Nemzetközi Bíróság | 176 |
A Gyámsági Tanács | 177 |
A Nemzetközi Bíróság | 178 |
A Titkárság | 178 |
Az ENSZ működésének néhány alapvető kérdése a Közgyűlés, a Biztonsági Tanács és a békefenntartás vonatkozásában | 180 |
Az ENSZ Közgyűlése | 180 |
A Közgyűlés hatásköre és feladatai | 181 |
Az ENSZ Közgyűlés szervezete és eljárása | 182 |
Az ENSZ Közgyűlés kisegítő szervei | 184 |
Az ENSZ Biztonsági Tanácsa | 185 |
Az ENSZ és a kollektív biztonság | 185 |
A Biztonsági Tanács sajátos helye az államközi kapcsolatokban | 185 |
A Biztonsági Tanács hatásköre | 186 |
A Tanács összetétele és eljárási szabályai | 188 |
A Biztonsági Tanács összetételének és döntéshozatalának reformja | 188 |
A Biztonsági Tanács tevékenységének értékelése | 189 |
A Biztonsági Tanács határozatai és a magyar belső jogi szabályozás | 190 |
Az ENSZ békefenntartó tevékenysége | 191 |
A békefenntartó tevékenység kialakulása, háttere és főbb jellemzői | 191 |
A békefenntartó tevékenység sajátosságai, különösen annak első generációja tekintetében | 192 |
A békefenntartó tevékenység "második generációja" | 193 |
A békefenntartó tevékenység pénzügyi fedezete | 194 |
A békefenntartó tevékenységgel kapcsolatos fejlemények a 90-es években | 195 |
Az Egyesült Nemzetek tevékenysége gazdasági, szociális és más fontos területeken | 199 |
A Gazdasági és Szociális Tanács | 199 |
A Gazdasági és Szociális Tanács összetétele | 200 |
A Gazdasági és Szociális Tanács feladatai és hatásköre | 200 |
A Gazdasági és Szociális Tanács ülései, eljárási rendje | 201 |
A Gazdasági és Szociális Tanács kapcsolt szervezetei | 207 |
Segítségnyújtó/humanitárius szervezetek | 207 |
Az Egyesült Nemzetek szakosított intézményei | 214 |
A szakosított intézményekről általában | 214 |
Egyes szakosított intézményekről bővebben | 217 |
Kollektív biztonság a XXI. században; az ENSZ reformja | 246 |
Két különböző világ: 1945 és 2005 | |
A nemzetközi béke és biztonság ellen irányuló jelenkori fenyegetések | 249 |
A gazdasági-szociális fenyegetések és a környezeti károk | 246 |
Az államok közötti konfliktusok | 250 |
Az államon belüli konfliktusok | 250 |
Nukleáris, radiológiai, vegyi és biológiai fegyverek | 250 |
Terrorizmus | 252 |
Transznacionális szervezett bűnjözés | 252 |
A kollektív biztonság és az erőszak alkalmazása | 252 |
Reális cél-e a kollektív biztonság megvalósítása? | 253 |
Mely szabályok szerint kell működnie a kollektív biztonság rendszerének? | 254 |
Ajánlások az ENSZ-intézmények reformjára | 257 |
A Közgyűlés | 257 |
A Biztonsági Tanács | 257 |
A "Béketeremtés Bizottságának" létrehozása | 259 |
A Gazdasági és Szociális Tanács | 259 |
Az Emberi Jogok Bizottsága | 259 |
A főtitkár és a titkárság | 260 |
Az ENSZ Alapokmány módosításával kapcsolatos konkrét javaslatok | 260 |
Partikuláris nemzetközi szervezetek | 263 |
Az Észak-atlanti Szerződés szervezete (NATO) | 265 |
A szövetség alapvető elvei és feladatai a washingtoni szerződés szerint | 266 |
A NATO az 1990-es években | 267 |
A NATO a washingtoni csúcstalálkozó (1999. április) döntéseinek fényében | 268 |
A NATO prágai és az isztambuli csúcsértekezlete | 270 |
A NATO legfontosabb intézményei | 271 |
Az Észak-atlanti Tanács | 271 |
A Védelmi Tervező Bizottság | 271 |
Az Atomtervező Csoport | 271 |
A Katonai Bizottság | 272 |
Bizottságok és ügynökségek | 272 |
Parancsnokságok | 272 |
Az Euró-atlanti Partnerségi Tanács | 272 |
A NATO-Oroszország Tanács és a NATO-Ukrajna Charta | 273 |
A NATO jelenlegi helyzetével kapcsolatos kérdőjelek | 273 |
A NATO és Magyarország | 274 |
Az Európai Unió intézményei | 276 |
Az Európai Unió történeti előzményei | 276 |
Szerződés Európa alkotmányáról | 283 |
Az Európai Unió intézményei | 286 |
Az Európai Tanács | 287 |
A Tanács/Miniszterek Tanácsa | 289 |
Az Európai Parlament | 296 |
Az Európai Parlament összetétele és eljárási rendje | 298 |
Az Európai Bizottság | 303 |
Bizalmatlansági indítvány és a Bizottság lemondatása | 304 |
Főigazgatóságok | 304 |
A Bizottság hivatali szervezete | 305 |
A Bizottság hatásköre | 305 |
Az Európai Unió döntéshozatali és jogalkotási rendszere | 308 |
A közösségi jog | 311 |
A jelenlegi jogforrások | 311 |
Az Alkotmányszerződés hatálybalépése utáni jogforrások | 313 |
Az Európai Bíróság | 314 |
A Bíróság szervezete és eljárása | 314 |
A Bíróság jogköre | 315 |
Az Európai Számvevőszék | 317 |
A Gazdasági és Szociális Bizottság | 319 |
A Régiók Bizottsága | 320 |
Az Európai Beruházási Bank | 322 |
A Központi Bankok Európai Rendszere és az Európai Központi Bank | 323 |
Az európai biztos | 324 |
Az európai adatvédelmi felügyelő | 325 |
Az Európai Unió ügynökségei | 325 |
Az ENSZ-családon kívüli nemzetközi gazdasági, kereskedelmi és pénzügyi szervezetek | 329 |
Az Általános Vámtarifa és Kereskedelmi Egyezmény | 329 |
A GATT célkitűzései | 329 |
A GATT szervezetrendszere | 330 |
A GATT és a szocialista országok | 331 |
A Kereskedelmi Világszervezet | 332 |
A Kereskedelmi Világszervezet céljai | 332 |
A Kereskedelmi Világszervezet szervezeti felépítése | 334 |
A Kereskedelmi Világszervezet vitarendezési eljárási rendje | 337 |
A Gazdasági Együttműködési Szervezet | |
Az OECD története és szervezeti felépítése | 340 |
Az OECD tevékenysége | 344 |
Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank | 346 |
Az EBRD tevékenysége | 346 |
Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank szervezete | 348 |
A Nemzetközi Fizetések Bankja | 349 |
A Nemzetközi Fizetések Bankja működési alapelvei, feladatai | 349 |
A Nemzetközi Fizetések Bankja kapcsolatai más nemzetközi szervezetekkel | 350 |
Az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Megállapodás | 351 |
Az Ázsiai-Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés | 352 |
A Közép-európai Szabadkereskedelmi Megállapodás | 354 |
Regionális szervezetek | 359 |
Az Európán kívüli regionális szervezetek | 361 |
A regionális szervezetek és az ENSZ Alapokmánya | 361 |
A regionális szervezetek fogalma | 361 |
Vélemények a regionalizmusról és az univerzalizmusról | 361 |
A regionális szervezetek és az ENSZ Alapokmánya | 363 |
Az Amerikai Államok Szervezete | 365 |
Az OAS története | 365 |
Az OAS szervei és tevékenysége | 366 |
Az Arab Államok Ligája | 368 |
Az Arab Liga története | 368 |
Az Arab Liga szervezete és tevékenysége | 369 |
Az Afrikai Unió | 370 |
Az Afrikai Unió alapelvei és céljai | 370 |
Az Afrikai Unió tagsága és szervezete | 370 |
A Dékelet-ázsiai Nemzetek Társulása | 373 |
Az Ázsia-Európa találkozó | 373 |
Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet | 377 |
Előzmények | 377 |
A helsinki záróokmány | 378 |
A helsinki záróokmány három fő része | 379 |
A helsinki alapelvek | 379 |
Változások 1989-1990-ben | 380 |
Az átmenet évei: az EBEÉ intézményesülése | 381 |
Az Európai Biztonsági és Együttműködési szervezet szervei | 382 |
Csúcstalálkozók | 382 |
Felülvizsgálati találkozók | 383 |
A Miniszteri Tanács | 383 |
A Vezető Tanács | 383 |
Az Állandó Tanács | 383 |
A Biztonsági Együttműködési Fórum | 383 |
Az elnök | 384 |
A főtitkár, a Titkárság | 384 |
A nemzeti kisebbségi főbiztos | 384 |
A Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Irodája | 384 |
A média szabadságának megbízottja | 384 |
A Parlamenti Közgyűlés | 385 |
A Békéltető és Választottbíróság | 385 |
Az EBESZ tevékenységének értékelése | 385 |
Az Európa Tanács | 387 |
Az Európa Tanács megalakulásának története | 387 |
Az Európa Tanács Statútumának elfogadása és legfontosabb rendelkezései | 389 |
A Statútum elfogadása | 389 |
A Statútum legfontosabb rendelkezései | 390 |
Az Európa Tanács tagjainak növekedése és a tagfelvételi eljárás | 391 |
Az Európa Tanács tagjai számának növekedése | 391 |
Az új tagállamok felvételével kapcsolatos eljárás | 391 |
A tagfelvételi eljárás gyakorlati lebonyolítása | 393 |
Az ellenőrzési mechanizmus | 394 |
Az Európa Tanács intézményei és műáködése | 395 |
A Miniszteri Bizottság: a legfőbb döntéshozó szerv | 395 |
A Parlamenti Közgyűlés szerepe és működése | 397 |
Az Európai Helyi és Regionális Önkormányzatok Kongresszusa | 399 |
Az Emberi Jogok Európai Bizottsága | 401 |
A főtitkár | 401 |
Az Európa Tanács együttműködése más nemzetközi szervezetekkel | 402 |
Az ET kapcsolata az Európai Unióval | 403 |
Az ET kapcsolata az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezettel | 404 |
Az ET kapcsolata a NATO-val | 405 |
Az ET kapcsolata az ENSZ-szel | 406 |
Magyar vonatkozások | 406 |
A tagság általános politikai céljai | 406 |
Magyarország megítélése az Európa Tanácsban | 407 |
Eljárások Magyarország ellen az Emberi Jogok Európai Bíróságánál | 408 |
A Joggal a Demokráciáért Európai Bizottság jelentése (Velencei Bizottság) és a kedvezménytörvény | 408 |
A nemzetközi együttműködés sajátos formái | 413 |
Nemzetközi együttműködés és szervezetek a fegyveres konfliktusok áldozatainak védelme és a humanitárius segítségnyújtás területén | 415 |
Bevezetés: Alapfogalmak | 415 |
A humanitárius jog érvényesítésének és alkalmazásának szervezeti keretei | 416 |
A Vöröskereszt és a nemzetközi humanitárius jog születése | 417 |
A nemzetközi humanitárius jog fejlődése | 418 |
A humanitárius segítségnyújtás alapelvei | 420 |
A biztonság és a humanitárius személyzet nemzetközi védelme | 421 |
A Vöröskereszt Nemzetközi Bizottsága, a Vöröskereszt és Vörös Félhold Nemzetközi Mozgalma | 423 |
A Vöröskereszt Nemzetközi Bizottsága | 424 |
A Vöröskereszt és a Vörös Félhold Társaságok Nemzetközi Szövetsége | 426 |
ENSZ-kapcsolatok | 426 |
Humanitárius segítségnyújtás az ENSZ rendszerében | 427 |
Az OCHA - Humanitárius Ügyek Koordinációs Irodája | 427 |
IASC - Intézményközi Állandó Bizottság | 427 |
UNICEF - Az ENSZ Gyermekalapja | 428 |
A menekültek nemzetközi védelme és segélyezése | 429 |
Történelmi visszapillantás | 429 |
A menekültek nemzetközi jogi védelmének kialakulása, 1921-1947 | 430 |
Az UNHCR - az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága | 431 |
Az UNRWA - Az ENSZ Palesztin Menekülteket Segélyező és Munkaközvetítő Hivatala a Közel-Keleten | 433 |
Regionális kezdeményezések | 434 |
Migráció | 434 |
Az IOM - a Nemzetközi Migrációs Szervezet | 434 |
Új fejlemények a fegyveres összeütközések áldozatainak hatékonyabb védelme érdekében | 435 |
Kihívások a nemzetközi humanitárius jog előtt | 435 |
ENSZ-kezdeményezések | 436 |
Az EU és a humanitárius jog | 436 |
Nemzeti szint | 437 |
A nemzetközi együttműködés egyes, fórum jellegű formái | 439 |
A (Brit) Nemzetközösség története | 439 |
Tagsági kritériumok | 441 |
A Commonwealth szervezeti működése és tevékenysége | 442 |
Az El Nem Kötelezettek Mozgalma | 443 |
A mozgalom és története | 443 |
Az El Nem Kötelezettek Mozgalmának adminisztratív szervezete | 445 |
Az ENKM szervezeti rendje | 446 |
A Független Államok Közössége (FÁK) | 447 |
A szervezet története | 447 |
A FÁK Alapokmányának rendelkezései | 449 |
A FÁK Végrehajtó Bizottságának tevékenysége | 451 |
A Gazdasági Unió létesítésére vonatkozó egyezmény | 452 |
Az Iszlám Konferencia Szervezete | 453 |
Az Iszlám Konferencia Szervezetének szervei | 453 |
Az IOC céljai és tevékenysége | 454 |
Az IOC értékelése | 455 |
A hetvenhetek csoportja | 456 |
Az Andesi Közösség | 456 |
Az Északi Tanács | 458 |
A Balti-tengeri Államok Tanácsa | 459 |
A Közép- és Kelet-Európai térség | 460 |
A Közép-Európai Kezdeményezés | 460 |
A Fekete-tengeri Gazdasági Együttműködés Szervezete | 462 |
Nemzetközi folyami bizottságok | 463 |
Bevezetés | 463 |
Európai folyami Bizottságok | 464 |
Folyami Bizottságok Amerikában | 470 |
Folyami Bizottságok Afrikában | 471 |
Folyami Bizottságok Ázsiában | 472 |
A nem kormányzati nemzetközi szervezetek | 475 |
Kialakulásuk és általános ismérveik | 476 |
A közép-kelet-európai helyzet | 476 |
Az NGO meghatározása és főbb jellemzői | 477 |
Az NGO-k nemzetközi jogi státusa | 478 |
A nemzetközi nem kormányzati és a kormányközi szervezetek kapcsolatai | 478 |
Az ENSZ keretében kifejtett tevékenység és szabályozása | 479 |
Az Európa Tanács | 481 |
Az Európai Unió | 481 |
A nem kormányzati szervezetek fontosabb kategóriái | 482 |
Szervezetek a biztonságpolitika, a leszerelés, a tudományos kutatás és a fegyverzetkorlátozás területén | 483 |
A politikai pártok szövetségei | 484 |
Érdekvédelmi szervezetek | 486 |
Vallási szervezetek | 489 |
Nemzetközi jogi kérdésekkel foglalkozó és emberi jogi szervezetek | 490 |
Környezetvédelmi szervezetek | 494 |
Orvosi segélyszervezetek | 495 |
Európai mozgalmak, egyesülések | 496 |
Antiglobalista mozgalmak | 496 |
AIIC - Konferenciatolmácsok Nemzetközi Egyesülete | 497 |
Összefoglaló | 499 |
A nemzetközi szervezetek jelene és jövője | 501 |
A nemzetközi környezet új fejleményei az ezredfordulón | 501 |
A nemzetközi szervezetek lehetőségei | 503 |
A nemzetközi szervezetek és a globalizáció | 505 |
A globalizáció értékelése | 505 |
A globalizáció pozitív folyamatainak erősítése a nemzetközi szervvezetek és fórumok közreműködésével | 506 |
A globális politikai együttműködés új határai és a nemzetközi szervezetek | 507 |
A nemzetközi szervezetek pozitív szerepe a politikai, gazdasági és jogi együttműködés előmozdításában | 507 |
A nemzetközi szervezetek hozzájárulása a kollektív biztonság rendszerének fenntartásához | 508 |
Mellékletek | 511 |
A nemzetközi szervezetek alapításának kronológiája | 513 |
Az Egyesült nemzetek Alapokmánya és a Nemzetközi Bíróság Alapszabályai | 517 |
Az Egyesült Nemzetek tagállamai | 555 |
Az ENSZ tagállamai számának növekedése | 563 |
Az ENSZ és az ENSZ-család szervezeti ábrája | 566 |
Az Egyesült Nemzetek és fontosabb intézményeinek székhelyei | 568 |
A Nemzetközi Bíróság legfontosabb ítéletei, illetve tanácsadó véleményei, különös tekintettel a nemzetközi szervezetek tevékenységére | 569 |
A Római Statútum egyes fontosabb rendelkezései | 571 |
A Nemzetközi Büntetőbíróság Statútumának aláíró és részes államai | 580 |
Az Amerikai Egyesült Államokkal kétoldalú, a Nemzetközi Büntetőbíróság joghatóságát kizáró megállapodást aláíró, a Statútumnak részes vagy nem részes államai | 586 |
Az Egyesült Nemzetek békefenntartó missziói | 590 |
A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet szervezeti ábrája | 592 |
A Nemzetközi Valutaalap és a Világbank tagállamainak szavazati arányai | 593 |
A Világbank Csoport tagországai | 601 |
A Világbank szervezeti rendszere | 608 |
A Nemzetközi Valutaalap szervezeti felépítése | 609 |
A 26 NATO-tagállam | 610 |
Az Észak-atlanti Szerződési | 611 |
A NATO szervezeti felépítése | 615 |
A NATO főtitkárai | 616 |
Az Euro-atlanti Partnerségi Tanács tagországai | 617 |
Multilaterális fegyverzetellenőrzési megállapodások, exportellenőrzési rendszerek és leszerelési fórumok | 618 |
Az Európai Parlament képviselői politikai csoportokként és országonként | 621 |
Az Európai Bizottság biztosai. A Barroso-bizottság | 623 |
Kereskedelmi Világszervezet tagországai, megfigyelői | 624 |
Az OECD szervezeti felépítése | 627 |
Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank szervezeti ábrája | 628 |
Az Afrikai Unió szervezete | 629 |
Az Ázsia-Európa Találkozó szervezeti rendszere | 630 |
Az EBESZ felépítése | 631 |
Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet 55 tagországa | 632 |
Az EBESZ a különböző képviseletei révén a következő földrajzi területeken fejt ki aktivitást (ahány misszió, annyi mandátum!) | 635 |
Az Európa Tanács | 636 |
Az ET tagállamai | 654 |
A Commonwealth tagállamai | 656 |
Az El Nem Kötelezettek Mozgalmának tagállamai | 658 |
A Független Államok Közössége (FÁK) szervezeti rendszere | 660 |
Az Iszlám Konferencia szervezete | 661 |
Az Andesi Közösség szervezeti rendszere | 662 |
Az Északi Tanács szervezeti rendje | 663 |
A Balti-tengeri Államok Tanácsának szervezeti rendszere | 664 |
A Fekete-tengeri Gazdasági Együttműködés szervezeti rendszere | 665 |
A Duna-bizottság szervezeti rendszere | 666 |
A Mekong-bizottság szervezeti rendszere | 667 |
Alkalmazott angol rövidítések | 668 |
Felhasznált irodalom | 687 |
Név- és tárgymutató | 697 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.