Nemzetközi vezetéstudomány alapok, vezetési koncepciók | 13 |
A vezetés: tudomány és művészet | 15 |
Tudományos vezetés: centrumban a munka | 16 |
Emberi viszonyok tana: centrumban az ember | 19 |
A vezetés fogalma, céljai, szereplői | 24 |
A vezetés funkciói | 31 |
Esettanulmányok | 36 |
Esettanulmány | 36 |
Feladat | 36 |
Ellenőrző kérdések | 36 |
A vezetői munka kulcselemei: a hatalom és a döntés | 38 |
A hatalom | 38 |
Esettanulmány | 47 |
Feladatok | 48 |
Ellenőrző kérdések | 48 |
A döntés | 48 |
Esettanulmány | 67 |
Feladat | 68 |
Ellenőrző kérdések | 70 |
Ember és vezetés, vezetési stílus | 72 |
A racionális-gazdasági ember | 72 |
A társas igényű ember | 74 |
Az önmegvalósító (önfejlesztő, önérvényesítő) ember | 75 |
A komplex ember | 76 |
Döntésközpontú elméletek | 77 |
Személyiségközpontú elméletek | 78 |
A helyzetorientált vezetési stílus | 80 |
A lelkesítő vezetési stílus, az érzelmi intelligencia | 81 |
Az átalakító vezetés | 85 |
Melyik a jó vezetési stílus? | 91 |
Esettanulmány | 91 |
Feladatok | 91 |
Ellenőrző kérdések | 94 |
A vezetői munka közege: a csoport | 96 |
A csoport alapvető funkciói | 96 |
Tipikus csoportképződések | 98 |
Csoportélet | 100 |
Csoportok közötti versengés a szervezetekben | 111 |
Esettanulmány | 113 |
Feladat | 113 |
Ellenőrző kérdések | 118 |
A környezet és kezelése | 119 |
A kultúra természete, sajátosságai | 119 |
A nemzeti kultúra | 124 |
A szervezeti kultúra | 129 |
Vezetés eltérő kultúrák találkozása esetén | 135 |
Stratégiai menedzsment | 138 |
Esettanulmány | 142 |
Feladat | 142 |
Ellenőrző kérdések | 146 |
A vezetés fejlesztése | 148 |
A vezetés-fejlesztés folyamata | 149 |
A vezetés-fejlesztés módszerei | 151 |
A vezetőképzés akadályai | 154 |
A vezetés-fejlesztési program követelményei | 154 |
A XXI. század kilátásai | 155 |
Esettanulmány | 157 |
Feladat | 157 |
Ellenőrző kérdések | 164 |
Szervezésmódszertan | 165 |
Szervezetek és formáik | 169 |
Szervezeti alapformák a felépítés szerint | 172 |
Szervezet korlátok nélkül | 176 |
Melyik a legjobb szervezeti forma? | 183 |
Esettanulmány | 185 |
Feladatok | 185 |
Ellenőrző kérdések | 186 |
Vezetői információs rendszerek (VIR) | 187 |
A vezetői információs rendszerek szervezése | 189 |
Problémák | 190 |
A bevezetés minőségének mérése | 190 |
A rendszer működtetése, finomítása | 191 |
Az információs rendszer előnyei | 192 |
Esettanulmány | 193 |
Feladat | 193 |
Ellenőrző kérdések | 193 |
Az emberi erőforrás menedzsment | 194 |
Emberi erőforrás tervezés | 196 |
Munkakör tervezés | 197 |
Toborzás, kiválasztás | 197 |
Emberi erőforrás fejlesztése | 199 |
Ösztönzés, motiváció | 201 |
Munkaügyi kapcsolatok | 205 |
Munkavédelem | 208 |
Belső kommunikáció | 208 |
Esettanulmányok | 208 |
Feladatok | 209 |
Ellenőrző kérdések | 213 |
A fizikai munka szervezése | 214 |
A gyártás szervezése | 216 |
A munkafeladatok szervezése | 217 |
Munkamegosztás | 218 |
A munka- és pihenési rend | 220 |
A termelésirányítás és ellenőrzés | 220 |
A fizikai munkakörnyezet | 221 |
Esettanulmány | 221 |
Feladat | 221 |
Ellenőrző kérdések | 222 |
Szellemi munka szervezése | 223 |
A munkafeladat | 225 |
Munkafeltételek | 226 |
Autonómia | 227 |
Teljesítménykövetelmények | 228 |
A párbeszéd | 229 |
Gyakorlati bevezetés | 230 |
Esettanulmány | 232 |
Feladat | 232 |
Ellenőrző kérések | 232 |
Nemzetközi módszerek | 233 |
Időgazdálkodás (Time Management) | 235 |
Feladatok | 237 |
Az MTM (Methods Time Measurement) eljárás | 239 |
Az MTM eljárás történeti kialakulása, fejlődése | 239 |
Az MTM főbb korlátai és előnyei, alkalmazásának területei | 240 |
Az MTM alapmozdulatok | 241 |
Az időértékek meghatározása | 242 |
Folyamatábrák | 245 |
Hálótervezés | 250 |
Just in time - éppen időben | 258 |
TQM, avagy a teljes körű minőségbiztosítás (Total Quality Management) | 262 |
Lean production - karcsúsított termelés | 266 |
Logisztika | 269 |
Kontrolling | 273 |
Benchmarking (összemérés) | 278 |
A benchmarking főbb irányai | 279 |
A benchmarking folyamata | 280 |
Vállalati folyamatok újraszervezése (Business Process Reengineering) | 284 |
Változás menedzsment - a szervezés folyamata | 290 |
A szervezés előkészítése | 291 |
A helyzetfelmérés | 297 |
A szervezési javaslat | 298 |
Gyakorlati bevezetés, a változás megvalósítása | 298 |
Esettanulmány | 301 |
Befejezés | 303 |
Ajánlott irodalom | 306 |
Felhasznált irodalom | 307 |
Ábrajegyzék | |
A Maslow-féle szükséglet piramis | 20 |
A Herzberg-féle kéttényezős elmélet | 21 |
Így nem végezhető el | 22 |
Elvégezhető, de nem elviselhető | 22 |
Elviselhető, de nem vonzó | 23 |
Vonzó | 23 |
A vezetés integráló szerepe | 26 |
Az ideális teljesítőképesség - magas teljesítmény | 30 |
A vezetés funkciói | 32 |
Az emberből fakadó hatalomforrások | 39 |
Az ember fizikai, értelmi, érzelmi lény | 50 |
A helyzetorientált vezetési stílus | 80 |
A csoporttagok viselkedése a személyiség ereje és a csoporttal való azonosulás függvényében | 107 |
Az emberi szellemi beprogramozásának szintjei | 120 |
A "hagyma modell" | 122 |
Hatalom-bizonytalanságtűrés összefüggései | 128 |
A stratégiai menedzsment modellje | 140 |
A vezetés fejlesztése | 149 |
A vezetés-fejlesztés folyamatábrája | 150 |
Egyvonalas szervezet | 171 |
Többvonalas szervezet | 171 |
Divizionális szervezet | 173 |
Mátrix szervezet | 175 |
A vállalatok fejlődésének útjai | 177 |
Az "emberközpontú" szervezeti modell | 180 |
Információáramlás és vezetői beszámolók | 188 |
Kompetencia | 198 |
A munkabért meghatározó tényezők | 202 |
MTM-1 időkártya | 244 |
Gantt-diagram | 245 |
A folyamatábrázolás nemzetközi jelrendszere | 246 |
Példa a folyamatábrázolásra | 248 |
A folyamatábra összeállításának főbb lépései | 249 |
Egy egyszerű hálóterv | 251 |
A termelési rendszer szervezésének hálóterve | 255 |
A TQM szervezetfejlesztési modellje | 263 |
A minőség viszonylagos költsége | 265 |
A költségek viszonya | 265 |
A lean production modell elemei | 267 |
Integrált logisztika funkcionális szervezetben | 271 |
A "piramis-elv" | 276 |
Benchmarking típusok | 279 |
A benchmarking előkészítése | 280 |
A teljesítménynövelő módszer kiválasztása | 285 |
Táblázatjegyzék | |
A döntési folyamat "képviselő" és "nyitott" megközelítésének összehasonlítása | 59 |
Az érzelmi intelligencia tényezői | 82 |
Különbségek a hagyományos és az átalakító vezető között | 86 |
A formális és informális csoportok összehasonlítása | 99 |
Az egyéni és csoportos érzelmi intelligencia normarendszere | 109 |
A SWOT-analízis | 141 |
A célok és az alrendszerek összefüggése | 215 |
Az MTM-eljárás főbb alkalmazási területei | 241 |
A vállalati kontrolling-koncepció elemei | 274 |
Példák a benchmarking típusokra | 280 |
Különbségek a BPR és a folyamatos fejlesztés között | 285 |