Az előzmények | |
A népiesség elméletének kialakulása | |
Erdélyi János és a plebejus értelmiség | 9 |
Hegel-hatás a népiesség elméletében | 14 |
Túljutás az utánzó, az "eszményi" irodalmon | 19 |
Igény az "általános emberi" iránt | 21 |
A népköltészet, mint a nemzetileg polgárosodó irodalom biztosítéka | 24 |
A népköltészet gyűjtői | 28 |
A népiesség demokratikus tartalmai | 31 |
A népiesség, mint út az össznemzeti kötlészethez | 35 |
Az új költészet-eszmény | 39 |
Párhuzamosságok Kelet-Európa irodalmaival és a magyar zenével | 41 |
Petőfi népköltőisége, és a fiatal Arany | |
Petőfi túljutása a népies-nemzeti költészeten | 50 |
Népies, nemzeti - és forradalmi költészet kapcsolódása Petőfinél | 53 |
Népiesség és realizmus egysége Petőfinél | 58 |
Petőfi műfajaiban megvalósul a népies-nemzeti költészet | 59 |
Petőfi forradalmi programjának kialakulása | 65 |
Petőfi romantikája | 70 |
Arany a népies és a nemzeti költészetről | 75 |
Petőfi és Arany népiesség-felfogásának különbségei | 78 |
Arany népiességének demokratizmusa | 83 |
Toldi népiessége | 86 |
Toldi: össznemzeti hőseszmény | 89 |
Toldi szerkezete és motivációja | 92 |
Az irodalom, a nemzet és a polgárosodás - A népies-nemzeti költészet | |
A népiesség elmélete Világos után | |
Harc a népiesség eltorzítása ellen | 101 |
Gyulai Pál és a nemzeti művelődés eszménye | 105 |
A nemzeti egység és a népies-nemzeti irodalom | 108 |
Gyulai népies-nemzeti költészet-elmélete | 110 |
Gyulai pályaszakaszai | 112 |
Támadás és védelem a népiesség körül | 114 |
Arany elképzelései a népies-nemzetiről | 117 |
A sárkány értelme | 119 |
Erdélyi felfogása az áthasonításról | 122 |
Népköltészet és műköltészet viszonya | 126 |
Erdélyi Petőfi-értékelése | 127 |
Gyulai Petőfi-értékelése | 130 |
A "népnemzeti" Petőfi | 134 |
Gyulai a válság-költészet ellen | 137 |
Az irodalomtörténet népies-nemzeti értelmezése | 142 |
Gyulai Petőfi-portréjának módszere | 144 |
Kiegyenlítődési lehetőség a népies-nemzeti és a liberalizmus között | 146 |
Népiesség a költészetben | |
Toldi estéje: nemzetiség és polgárosodás szétválásának tragikuma | 150 |
Toldi estéje: új út a népies-nemzeti költészetben | 156 |
Toldi estéje szerkezete | 157 |
Visszanyúlás a romantikához: Katalin | 164 |
Katalin: a byroni előadásmód | 167 |
Bolond Istók: a byroni-népies életkép | 170 |
Bolond Istók: a nem-eszményítő népábrázolás | 172 |
Nagy Ida: a nemzeti hibák tükre | 176 |
Visszatérés a naív népiességhez | 179 |
A naív-népies közjáték művei | 182 |
Dal és dalszerűtlenség Arany lírájában | 185 |
Arany válság-lírájának előzményei | 189 |
Arany "Felhők-korszaka" | 194 |
A válság feloldásának egyik lehetősége: a tárgyiasulás | 199 |
Tárgyiasulás és nemzeti hivatásérzet: a balladák | 202 |
Sürítés, tömörítés: balladai művészet | 205 |
Az életkép szerepe a balladában | 210 |
A történelmi balladák (románcok) | 212 |
A népies-nemzeti költészet új távlatai | 217 |
A népies-nemzeti költészet lehetőségei Tompánál | 222 |
A válság-líra változatai Tompánál | 229 |
Tompa allegóriái és ódái | 236 |
Tompa viszonya a népiességhez | 240 |
A népiesség öröksége - és az örökség átalakulása Vajda Jánosnál | 242 |
Dalszerű forma és nem-dalszerű tartalom Vajdánál | 246 |
Vajda intellektuális líraisága | 251 |
Újszerű és öröklött elemek Vajda stílusában | 253 |
Vajda közéletisége | 257 |
Mit nyújtott a népiesség a magyar költészetnek | 261 |
A népies-nemzeti eszmeiség és a liberalizmus kiegyenlítődése | |
Polgárosodás és nemzetiség | |
Eötvös állam- és egyensúly eszménye | 271 |
Eötvös nemzetszemlélete | 277 |
A "mérték" szerepe a liberális gondolkodásban | 283 |
Törekvések nemzetiség és polgárosodás egyeztetésére | 287 |
A kor átmenetiségének fölismerése. Aggodalmak az "idegenszerűség" miatt | 294 |
A nemzeti eszme érvényesülése az erkölcsi szemléletben | 297 |
Erkölcsiség és nemzetiség legmagasabb kifejeződése: a költészet | 302 |
Erkölcsiség és szenvedélyigény találkozása a tragikumelméletben | 306 |
A tragikai kényszerűség elve | 310 |
A tragikai vétség formái | 312 |
A nemzeti polgárosodás mérlege az 50-es években | 317 |
Kétség a nemesi polgárosodás lehetőségében: az Udvarház | 319 |
A motiváció szerepe a jellemábrázolásban | 323 |
Az Udvarház realista művészete | 327 |
A nemesi polgárosodás kilátástalanságáról: Vajda János röpiratai | 329 |
Vajda új nemzeteszményt keres | 337 |
Vajda szemléletének plebejusi elemei | 341 |
Nemzetiség és polgárosodás kiegyenlítődése | 345 |
Arany szintézise az irodalomtörténetben és az epikában | |
A nemzeti egység és az irodalomtörténet | 350 |
Arany irodalomtörténeti fejlődésképe | 358 |
Gyulai irodalomtörténeti fejlődésképe | 361 |
Kiegyenlítődés a népiesség és a nemesi liberalizmus között | 372 |
A népiesség idomul a polgárosodás igényeihez | 375 |
Megszorítások és tágítások a nemzeti költészet elméletében | 378 |
Mit vehet át a nemzeti költészet a régi és a népköltészetből | 384 |
Az eposz és a regény viszonya | 391 |
Az eposz, mint össznemzeti műfaj | 399 |
Az eposzi hitel | 405 |
A motiváció szükségessége az eposzban | 408 |
A Csaba-trilógia | 412 |
Buda halála | 417 |
Toldi szerelme | 430 |
A nemesi polgárosodás utójátéka az irodalomban | |
Kemény Zsigmond történelemszemlélete | |
Kemény tragikum-felfogásának múltszázadi értelmezése | 445 |
A két világháború közti Kemény-értékelés | 449 |
Kemény polgárosodási igénye | 454 |
Férj és nő: a nemesi polgárosodás csapdái | 458 |
A Korteskedés: nemzet és haladás ellentmondásai | 463 |
Valóság helyett: a valóság fantomizálása | 471 |
Gyulai Pál: a kikerülhetetlen végzet regénye | 474 |
Gyulai Pál: a szociális és a nemzetiségi kérdés álruhás ábrázolása | 477 |
Gyulai Pál: a közvetett ábrázolás eljárásai | 480 |
Gyulai Pál: tragikum és "külpolitikai végzet" | 482 |
A "súlyegyen"-elmélet és a végzet kikerülhetősége | 486 |
A "súlyegyen"-elmélet erkölcsi következményei | 493 |
A történelem: mint a nemzeti polgárosodás bázisa | 501 |
Kemény nosztalgiája az összhang iránt | 504 |
Romantika és realizmus I. (Kemény Zsigmond történelmi regényei) | |
Nemzeti és "általános emberi" Kemény regényeiben | 508 |
A lélek- és jellemrajz természettudományos elemei | 511 |
Összetett és elemző jellemábrázolás | 516 |
A romantikus cselekmény | 519 |
Az eszmeregény | 522 |
Kemény romantikájának indokai. Túlhaladási törekvések | 524 |
Ködképek a kedély láthatárán: rögeszmék helyett - eszméket! | 526 |
Özvegy és leánya: a tragikum formái | 529 |
Özvegy és leánya: nemzeti történelem, nemzeti típusok | 534 |
A rajongók: egyéni sors és közélet kapcsolata | 536 |
A rajongók: Kemény felfogása a végzetről | 539 |
A rajongók: Pécsi Simon és Kassai Elemér tragikuma | 541 |
A rajongók: Kemény regényeinek és történelemszemléletének összefüggései (Laczkó István sorsa) | 544 |
A rajongók: Kassai István és Pécsi Deborah jellemének összetettsége | 549 |
Zord idő: Frangepán, mint Kemény álláspontjának tolmácsa | 553 |
Zord idő: Werbőczi és Martinuzzi tragikai vétségei | 556 |
Zord idő: a tragikai irónia (Turgovics) | 561 |
Zord idő: a romantika visszatér, Elemér és Barnabás alakjában | 564 |
Kemény történelme: erkölcsi viszonyok és helyzetek tárháza | 569 |
Romantika és realizmus II. (Jókai első korszaka) | |
Jókai nemzeti romantikája | 574 |
A romantikus motiváció | 576 |
A "valóság romantizálása" | 578 |
Jókai és a Petőfi-korszak romantikája | 580 |
Jókai és a népiesség | 582 |
A Nábob és előzményei | 583 |
A Nábob jellemei és szerkezete | 585 |
A Nábob szerepe a magyar regény fejlődésében | 588 |
Kárpáthy Zoltán: nemzeti erkölcs és nemzeti tevékenység | 590 |
A nemzeti romantika hasznai elégtelenségei | 593 |
A nemzeti polgárosodás vágyképe | 595 |
A különösség Jókainál | 597 |
A különcök és az anekdota | 598 |
A nemzeti típusok Aranynál és Jókainál | 602 |
A következmények | |
"Ideál" és "reál" | |
Bacon induktív módszerének hatása | 608 |
A kritikai-filológiai módszer | 614 |
Tudomány és művészet. Az esszé | 619 |
A példakép: Macaulay | 622 |
Indukció és tapasztalatiság Gyulainál | 625 |
Fenntartások Rankéval szemben | 627 |
A természettudományos szemlélet. A "reál". A mechanikus materializmus | 628 |
Tiltakozás a mechanikus determinizmus és a "materialista" erkölcs ellen | 631 |
A kapitalizmus erkölcsi viszonyai. A szabadakarat tana | 634 |
Anti-materializmus: hátatfordítás az erkölcsi kérdésnek | 636 |
Az "erkölcstelen" irodalom példái: Balzac és a franciák | 639 |
"Ideál" és "reál" kiegyenlítéséért | 643 |
"Ideál" és "reál" viszonya Aranynál | 647 |
A "válogató" és "kiengesztelő" eszményítés | 651 |
"Ideál" és "reál" mint irodalomtörténeti korszakok | 653 |
Anti-materialista eszményítés. Salamon és Greguss | 659 |
Temperált és vígasztaló irodalom | 662 |
"Nemzeti klasszicizmus" és "eszményítő realizmus" | 664 |
A Világos utáni korszak szemléletének sommázása: Az ember tragédiája | 669 |
A Tragédia három szférája | 672 |
A történelmi és a természeti végzet a Tragédiában | 681 |
Nemzet és emberiség kapcsolata a Tragédiában | 685 |
Kitekintés (Arany és Vajda utolsó korszaka) | |
A "kapcsos könyv" és az Őszikék | 691 |
Arany idegensége a polgári Magyarországon | 692 |
Az Őszikék: Arany költészetének új kapcsolata a valósággal | 694 |
Az Őszikék: az új líra lehetősége | 697 |
A városi világ felfedezése az Őszikékben | 701 |
Vajda János konfliktusa | 704 |
Vajda János témáinak jelképessége | 708 |
Mérleg | 711 |
Jegyzetek | 735 |
Rövidítések | 743 |
Nation es progres | 747 |
Névmutató | 757 |
A tárgyalt művek mutatója | 766 |