Előszó | 5 |
Németh András: Nevelés, gyermek, iskola | 7 |
A nevelés antropológiai alapjai | 9 |
Az antropológia fogalma | 10 |
A filozófiai antropológia főbb kérdésfelvetései | 11 |
A pedagógiai antropológiai megközelítés létjogosultsága | 16 |
Társadalom, kultúra és nevelés | 21 |
A kultúra fogalma | 21 |
Enkulturáció: a kultúrába történő bevezetés | 23 |
Szocializáció: a kompetens társadalmi lénnyé válás | 24 |
A szocializáció fogalma | 24 |
Nevelés: társadalmi lénnyé alakítás | 27 |
Individualizáció: egyedi lénnyé válás | 27 |
A nevelés értelmezése | 29 |
A nevelés fogalma | 30 |
A nevelés főbb tartalmi jegyei | 32 |
Nevelés és szocializáció | 38 |
Szocializációs elméletek | 38 |
Strukturalista-funkcionalista megközelítés. Parsons társadalomelmélete | 38 |
A szimbolikus interakcionizmus megközelítésmódja: Herbert Mead mikroszociológiai elmélete | 42 |
A nevelési cél | 47 |
A nevelési cél főbb tartalmi jegyei | 47 |
A nevelési cél fogalma | 48 |
A nevelési célok változásait befolyásoló tényezők | 50 |
A nevelési célok sokszínűsége | 52 |
A plurális demokráciák alapvető jellemzői | 53 |
A pluralizmus és a nevelési célok kapcsolata | 54 |
Érték, eszmény, norma | 55 |
Az érték fogalma és sajátos vonásai | 55 |
Norma | 58 |
Az értékek, normák főbb típusai | 59 |
Főbb értékrendek és pedagógiai vonatkozásaik | 61 |
Az emberi jogok | 64 |
A plurális társadalomban érvényesülő főbb politikai értékrendek | 65 |
Az iskolai sokszínűség és az iskoláztatás szabadsága | 67 |
A nevelési célok, módszerek és eszközök összefüggései | 69 |
A nevelési folyamat | 70 |
Gyermek és nevels | 74 |
A gyermekkor történeti változásai | 74 |
A gyermekkor sajátosságai napjainkban | 80 |
A gyermekkor antorpológiai sajátossága | 85 |
A gyermekkor keresztény megközelítése | 86 |
A gyermekkor pedagógiai antropológiai megközelítése | 90 |
A gyermeki szükségletek | 94 |
A gyermeki jogok | 97 |
Az iskola | 102 |
Az iskola fogalma | 102 |
Az iskola mint társadalmi intézmény | 104 |
Individualizációs funkció | 105 |
Szocializációs funkció | 106 |
Kvalifikációs funkció | 109 |
Az iskola szelekciós funkciója | 109 |
Az oktatás és a társadalmi egyenlőtlenségek elméletei | 110 |
Az iskola szerepe a modern társadalomban | 114 |
A radikális kritika alternatívái | 115 |
Az alternatív iskolák | 119 |
A modern oktatásügy konzervatív kritikája | 121 |
A társadalmi mobilitás és az iskola | 125 |
A társadalmi mobilitás jellemzői hazánkban | 126 |
Társadalmi mobilitás és az iskolai végzettség | 128 |
A magyar társadalom változásai és az oktatás jövője | 131 |
Az iskola mint pedagógiai intézmény | 135 |
Az iskola nevelési céljai | 136 |
Az iskolai pedagógiai program | 137 |
Az iskola és az állam | 141 |
A polisz iskolájától az állami iskoláig | 141 |
A magyar közoktatási rendszer szervezete, fenntartása, irányítása és finanszírozása 1948-ig | 142 |
A szocialista állam és az iskola | 148 |
A szocialista pedagógiai paradigma jellemző vonásai hazánkban | 148 |
Az iskola és az állam kapcsolata a rendszerváltozás után | 151 |
A közoktatási rendszer átalakulása | 152 |
A közoktatás irányítása | 153 |
A közoktatás finanszírozása | 154 |
Az iskola és társadalmi környezete | 155 |
Az iskola és a helyi társadalom | 155 |
A helyi önkormányzatok szerepe | 156 |
Boreczky Ágnes: A gyermekkor változó színterei | 159 |
Bevezetés | 161 |
A gyerek helye, a család, az otthon, az iskola és a gyerekcsoportok változó szerepe | 164 |
A gyerekfelfogás alakulása | 164 |
A család, az otthon, az iskola, a gyerekek mint társak | 166 |
Az iskoláztatás terjedése, az iskoláztatási idő kitolódása | 171 |
Az iskola, az iskolai tér átalakulása | 174 |
Változatok az egytantermes iskolára. Az iskolai szervezet és tér átalakulása | 174 |
Az iskola és a külső valóság képe | 176 |
Az iskola társadalma | 179 |
A tanári szerep. A jó iskola és a jó tanár | 181 |
Szocializációs különbségek. A középrétegek alatt - felett | 186 |
Társadalmi csoport és szocializáció | 186 |
Társadalmi csoport- és szocializációs folamatok Magyarországon. A hetvenes-nyolcvanas évek | 193 |
A szocializáció különbségei néhány kisebbségi csoportban | 205 |
Jegyzetek | 212 |
Irodalom | 223 |
Mellékletek | 228 |