Előszó
Jegyzetünk nem idegen nyelv szakos bölcsészhallgatók számára készült általános segédeszköz azzal a céllal, hogy az érdeklődök számára német nyelvű betekintést nyújtson az egyetemmel kapcsolatos (felsőoktatási intézményrendszer, oktatási folyamatok, könyvtárak, tudományos kutatómunka stb.) legfontosabb kül- és belföldi tényekről, ezáltal is elősegítve az ebből következő informatív anyagon kívül a megfelelő idegen nyelvi (német-magyar) lexika (vö. szinonimák, antonimák stb.) továbbá az elemi mondatfelépítéshez szükséges grammatikai (morfológia, szintaxis) eszközök elsajátítását, ill. aktív alkalmazni tudását,
A jegyzet két fő részből áll, amelyek közül a már említett oktatási célokat mindenekelőtt az első nagyobb egység szolgálja, amely 12 fejezetből áll, és minden fejezeten belül - ugyanazon logikai elgondolás alapján - négy kisebb alegység különböztethető meg:
- információs eszközrendszer
- dialógus
- lexiko-grammatikai gyakorlatok
- szemelvények.
A második nagyobb rész "chrestomathia"-jellegű, bizonyos értelemben véve az első rész kiegészítéséül szolgáló, függelékként is felfogható segédanyagokat tartalmaz:
- az oktatási intézményrendszer rövid történeti áttekintése az érintett országokban, valamint
- a hasonló orientáltságú tanulóifjúság helyzetével, problémáival foglalkozó szövegek.
A két említett rész segítségével a hallgatók betekintést nyerhetnek a megfelelő intézményrendszerek ill. az azokon belül folyó munka területére is - az érintett (német nyelvű) országokban - összehasonlító jelleggel. Célszerűnek látszik e helyen felhívni az olvasók figyelmét azokra a nehézségekre is, amelyekkel munkánk folyamán szembe kellett néznünk és amelyek megoldása helyenként komoly problémákat is okozott, így pl. a négy országra vonatkozó legfrissebb információk, források, hivatalos kiadványok stb. beszerzése.
Vissza