Előszó
Az orvoskari és fogorvoskari hallgatóink számára készült haladó német nyelvi Jegyzet célja az, hogy a kezdő egységes német jegyzet elvégzése után a szakosított irányú egyetemi nyelvtanulás célkitűzésének megfelelő kézikönyvet adjon a hallgatók kezébe.
A jegyzet első részének feladatai a már megszerzett mindennapi élettel kapcsolatos szókincs ébrentartása mellett a szakmai alapszókincs fokozatos felépítése, az alapvető nyelvtani ismeretek felfrissítése, rendszeres begyakorlása és az egyes csoportok fejlettségének megfelelő kibővítése. Az e részben didaktikailag feldolgozott 15 lecke mindegyike két találkozás alatt /2x2 óra/ végezhető el. Az első két órában a szöveg fordítása és a lexikai anyag alapos begyakorlása a feladat, a második két órában következik a már megismert lexikai anyag alapján a nyelvtani anyag megbeszélése és rögzítése. Mivel tapasztalatból tudjuk, hogy az egyetemi idegennyelvi oktatás állandó problémája a szókincsgyűjtés, igyekeztünk változatos gyakorlatokkal elősegíteni a szakmai szókincs megalapozását, bevésését. Pontos helyet kaptak ezek között a beszédgyakorlatok is. "A beszélgetés és beszéltetés nem tantervi cél, de módszeres eljárás kell, hogy legyen, amely elsősorban a szavak elsajátítását és az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazását mozdítja elő, tehát nélkülözhetetlen eszköze még a lényegében passzív jellegű nyelvtudás megszerzésének is." /Suara R.: Tapasztalatok az egyetemi nyelvoktatás terén, Felsőokt. Szemle, 1958, 207 1./ Ezek a gyakorlatok fejlettebb hallgatóink aktív nyelvtudását is előmozdítják s kielégítik ilyen irányú igényeiket is.
Hangsúlyozni kívánjuk, hogy jegyzetünk első része nem nyújt rendszeres, német nyelvtant. Ez a megállapítás főleg az alaktanra vonatkozik. Az egységes német nyelvtan állandó használata elengedhetetlen, mert jegyzetünk ennek anyagát csak kiegészíteni és begyakoroltatni kívánja. Tudatában vagyunk annak, hogy a közölt anyag ma még csak a fejlettebb csoportokban dolgozható fel teljesen. A tanár belátására bízzuk a csoport előképzettségének, színvonalának, fejlődési ütemének megfelelő anyag kiválasztását. Kétségtelen, hogy a jegyzet szerkesztői munkájuk közben távolabbi perspektívát tartottat szem előtt. Építettek arra, hogy a hallgatók néhány év múlva a középiskolában megalapozott nyelvismerettel fognak bekapcsolódni az egyetemi nyelvoktatásba s a fejlődő fakultatív nyelvtanulásban résztvevőkkel együtt színvonalasabb szövegeket, bővebb nyelvtani megalapozást fognak igényelni.
A második rész, a Chrestomathia, az orvostudomány igen sok területéről összeválogatott, nem adaptált szövegeket tartalmaz a bőséges anyagot nyújt a fogorvosi kar hallgatóinak is. A szaktudományok mai állását tükröző rövidített szemelvények súlyponti feladata az egyes szakterületek alapvető szókincsének megismertetése. Tárgyalásuk sorrendje sok esetben párhuzamosan haladhat a szakmai tanulmányokkal.
Vissza