Előszó
Az Élő Nyelvek Világkonföderációja a jelenleg legelterjedtebb világnyelv, az angol tanulása mellett oktatási nyelvként a szomszédos országok nyelveinek valamelyikét ajánlja. A második idegen nyelv megválasztásának kritériumát tehát a szomszédság és a gazdasági, politikai, tudományos, kulturális és kereskedelmi téren már meglévő, illetve előrelátható jövőbeni kapcsolatok határozzák meg. Ezzel egybecseng annak a kérdőívnek az eredménye is, amelyet néhány évvel ezelőtt az UNESCO küldött szét azért, hogy megtudja, milyen nyelveket tanulnak az emberek. A befutott válaszok alapján elmondható, hogy az emberek az országhatáraikon élő népek nyelvét igyekeznek elsajátítani, mert a mindennapi érintkezés során ennek veszik a legnagyobb hasznát. Mindezt figyelembe véve, számunkra, magyarok számára a leginkább perspektivikus második idegen nyelvnek a német tűnik. Ezt látszik igazolni az is, hogy a németből érettségizők száma már évek óta az angol után a második legnagyobb, sőt, volt úgy, hogy meg is haladta az angolból érettségizők számát.
Ez a könyv egy új német nyelvi tankönyvsorozat első kötete, amelynek megjelenését a német nyelv tanulása iránti egyre fokozódó igény tette lehetővé. Bár a tankönyvpiacon ma számos német nyelvoktatási segédanyag kapható, ezek egy jelentős részét importált nyelvkönyvek alkotják, másik részét pedig a régi nyelvkönyvek változatlan formában történt újabb kiadásai teszik ki. Az előbbiekkel az a probléma, hogy nem a magyar nyelvtanulóhoz szólnak, s a minél jobb eladhatóságot szem előtt tartva minden olyan témát kerülnek, amely bárki számára világnézeti, érzelmi vagy bármely egyéb szempontból sértő lehet. Az utóbbiakkal viszont az a gond, hogy mind szóanyagukat, mind feladattípusaikat, mind pedig a feldolgozásra szánt témák kiválasztását tekintve elavultak. Az elmúlt évtizedek alatt nemcsak a magyar, hanem a német nyelv is érzékelhetően változott. A globalizálódó gazdaság, valamint a technika, az elektronika és az informatika területén lezajlott forradalmi változások a két nyelv fejlődésére is hatással voltak. Új szavak keletkeztek, mások elavultak, egyes korábbi jelentések és használati sajátosságok átértékelődtek, megint más szavak új jelentéssel egészültek ki. Mindezen tények kellően indokolják azt, hogy mennyire szükségessé vált mára egy újabb, korszerűbb nyelvkönyv elkészítése. A jelen tankönyv hatékony és a mai kor igényeihez igazodó segédanyag a német nyelvet egyénileg vagy csoportosan tanulók kezében. Célja, hogy bevezesse a tanulókat az általánosan beszélt német nyelvbe, megismertessen a német nyelvtan alapjaival és segítséget nyújtson az alapfokú nyelvtudás megszerzéséhez. Jól használhatják mindazok, akik valamilyen gyakorlati okból (pl. külföldi utazás, vendéglátás) akarják a mai német nyelvet szóban és írásban is megismerni, de azok is, akik régebbi német nyelvtudásukat szeretnék felfrissíteni. A rövid párbeszédeket is tartalmazó, egymással többé-kevésbé összefüggő szövegek és gyakorlatok olyan helyzeteket dolgoznak fel, amelyekkel idegen nyelvű környezetben lépten-nyomon találkozhatunk. A leckék többsége a beszélt nyelvben ismétlődő, a gyakoriság alapján kiválasztott alapvető lexikai egységeket tartalmazza. A nyelvi anyag a fokozatosság és a fontosság elvére épül. A feldolgozás során érvényre jutnak a nyelvi egybevetés eszközei is.
Vissza