Előszó
Az egységes nyelvi jegyzet II. kötete szervesen kapcsolódik az I. kötethez s vele együtt a német, francia és angol nyelvben oly anyagot foglal össze, amlye az idegen nyelvi alapozást szolgálja. A két kötet rendszeres feldolgozása a mindennapi élet fő tárgyköreiben való beszélgetést, a szakszövegnek szótár segitségével való megértését biztositja.
Ez a kötet 12 leckéből, szemelvényanyagból és szótárrészből áll. Az olvasmányok mind előrehaladó jellegüek, s az I. kötetben megkezdett tárgyköröket folytatják.
Az egyes olvasmányok módszertani feldolgozásában lényeges változások nem történtek. A lexikai anyag fokozatosan halad az eredeti olvasmányok felé, illetve második olvasmányként eredeti szöveget nyujt /vers, elbeszélés/. A nyelvtani feldolgozás nem törekszik a teljességre. Főként azt tüzi ki célul, hogy alényeges nylevi jelenségeket olvasmányi keretben szemléltesse és megértesse; arra számit, hogy a szakszövegolvasás során ezek a nyelvi jelenésgek ujra előkerülnek s a rendszeres nyelvtani tárgyalás keretében véglegesen tisztázódnak. Ehhez a folyamathoz jelentékeny mértékben segitenek hozzá a gyakorlatok.
A szókincs kiszemelésében a gyakorlati nyelvoktatás célkitüzése vezetett: hasznos, felhasználható szókincset biztositani, amely ebben a kötetben megközelitően 2000 szót tesz ki. Az I. kötet szókincsét hozzászámitva kb. eléri az alapszókincs alsó határát.
Önálló rész a kötetben a szemelvénygyüjtemény /chrestomaita/. Célja az, hogy lehetőséget nyujtson az idegen nyelv egy-egy fő irodalmi alotásának szemelvényes megismerésére, s kedvet ébresszen a további olvasásra. A szemelvények helyes válogatással egy-egy olvasmány után is feldolgozhatók, de a legcélszerübb, ha az olvasmányok után kerülnek sorra. Ez a rész számol azzal is, hogy helyenként a tanulmányok során rendszeres irodalmi ismereteket is kapnak a hallgatók.
Segitséget jelentett a II. kötet elkészitésében, hogy a birálatot az ELTE Idegennyelvi Lektorátusa vállalta, s a német kötet szakmai birálatát Szabó József, az ELTE Esti Nyelvtanfolyama igazgatója végezte.
Az I. kötettel kapcsolatban a Módszertani Bizottsághoz számos hasznos, értékes megjegyzés érkezett be. Sok segitséget jelentene a további munkában, ha a jegyzet tanító kartársak egy-egy oktatási időszak befejeztével a II. kötetre vonatkozó tapasztalataikat is eljuttatnák a Módszertani Bizottsághoz.
Vissza