Előszó
Az Oktatásügyi Minisztérium 1954 júniusában újból meghatározta a felsőfokú idegennyelvi oktatás c.'Mi űzését és rendezte a nyelvi oktatás körülményeit is.
Az elmúlt tanévben ennek a rendeletnek megfelelően folyt az idegennyelvi oktatás a felsőfokú intézményekben. Az orosz nyelvi oktatás számára voltak megfelelő tankönyvek, a nyugati /német, francia, angol stb./ nyelvek tanításához középiskolai tankönyveket kellett használnunk. Ez a megoldás természetesen csak ideiglenes lehetett.
A most kiadásra kerülő egységes nyelvi jegyzet ezen a hiányosságon igyekszik javítani. Egységes tervezésben és felépítésben német, francia és angol nyelven jelenik meg olyan hallgatók számára, akik Idegennyelvi tanulmányaikat valamelyik nyugati nyelvből az egyetemen kezdik meg, illetve eddig kevés előhaladást tették.
Az egységes nyelvi jegyzet I. kötete 20 leckéből és szótárrészből áll. A leckék közül 18 előrehaladó új anyagot feldolgozó, 4 lecke ismétlő jellegű. A szerkezeti felépítés olyképpen történt, hogy 4 előrehaladó, új anyagot feldolgozó leckét egy ismétlő olvasmány követ.
A leckék lexikai anyaga feldolgozza a mindennapi élet döntő, alapvető tárgyköreit, s a felépítésben a fokozatosan bővülő tárgykörök elvét valósítja meg. A szókincs kb. 800-1000 szó s a kiszemelésben a gyakoriság és az egyetemi élet szempontjai érvényesültek.
Az egységes nyelvi jegyzet a hangtan elemelt és a leckék szövegéhez kapcsolódóan alaktani és mondattani jelenségek magyarázatát tartalmazza. A rendszeres nyelvtani ismereteket ezzel a jegyzettel egyidőben megjelenő egységes nyelvtani jegyzet foglalja össze. Egy-egy előrehaladó lecke anyaga általában két találkozáson, az ismétlő leckék anyaga pedig egy találkozáson, dolgozható fel. Ez a csoport erősségétől és fejlődési ütemétől függően változik és szükség esetén kihagyásokkal egy előrehaladó lecke egy alkalommal is elvégezhető. Elgondolható olyan eljárás is, amely a nagyobb terjedelmű leckének kb. a felét dolgozza fel a nyelvi foglalkozás keretében, másik részét pedig a hallgatók önállóan dolgozzák fel a következő találkozásig.
A módszeresen feldolgozott olvasmányi szövegek mellett egyes leckék kiegészítő szöveget is tartalmaznak, amelyeket az erősebb csoportok dolgozhatnak fel.
Mind az olvasmányi, mind a nyelvtani anyag összeállításánál az egyetemi hallgatók szellemi színvonalát vette alapul az egységes nyelvi jegyzet.
Vissza