1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Natúrázzunk! Natura 2000 kézikönyv zöld óvodapedagógusoknak - Dél-Dunántúl régió

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Spirál
Oldalszám: 82 oldal
Sorozatcím: Natúrázzunk!
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-682-872-1
Megjegyzés: Színes fotókkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projektje pedagógusok részére 14 részes Natura 2000 segédanyagot készített, melynek... Tovább

Előszó

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projektje pedagógusok részére 14 részes Natura 2000 segédanyagot készített, melynek egyik kötetét tartja kezében az olvasó.
Az útmutató célja a Natura 2000 uniós kerettel járó értékek és előnyök felmutatása azon pedagógusok számára, akik érdeklődnek a Kárpát-medencében őrzött európai jelentőségű természeti értékek iránt. Tudják, hogy innovatív pedagógusként mindennapi munkájukban könnyedén élhetnek e természeti értékek adta lehetőségekkel. Felhasználhatják élményt adó tanulási környezetként és tartalomként, valamint építhetnek a Natura 2000 rendszer adta helyi kapcsolatépítési, közösségépítési lehetőségekre. Számukra kívánunk segítséget nyújtani a kézikönyvvel.
A kézikönyv három részből áll: természetvédelmi és módszertani alapvetésből, mely tartalmazza a továbblépéshez, szervezéshez szükséges információkat is; az iskolai vagy óvodai környezeti nevelési fejezetből; és a régióra ajánlott tanítási helyzetekből, melyeket – mivel az összes lehetséges tanulásszervezési forma előfordul az ajánlatok között, közös néven – tevékenységként találnak meg a kiadványban. Vissza

Fülszöveg

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projekt keretében létrehozta a Natura 2000 pedagógiai füzetsorozatot, amelynek jelen segédlet is része. A füzetsorozat, mivel sokan vettek részt a megalkotásában, sokszínű.
A projekt megvalósítását a Svájci Szövetségi Tanács Hozzájárulása és a Magyar Állam társfinanszírozása támogatja a Svájci-Magyar Együttműködési program keretében. A projekt célja a gyermekek, diákok környezettudatosságának erősítése, a környezeti nevelési tevékenységek színvonalának és a Natura 2000 területek ismertségének növelése. Ennek érdekében országos környezeti nevelési hálózat jött létre: országos és regionális ökoiskolai és zöld óvodai forrásközpontok közreműködésével, valamint pedagógiai segédletek a fenntarthatóság tanításához, és ahhoz, hogy hozzásegítsük a Natura 2000 közösségi jelentőségű természeti értékek megismeréséhez, megjelenítéséhez, és az értékek adta lehetőségek hasznosításához... Tovább

Fülszöveg

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projekt keretében létrehozta a Natura 2000 pedagógiai füzetsorozatot, amelynek jelen segédlet is része. A füzetsorozat, mivel sokan vettek részt a megalkotásában, sokszínű.
A projekt megvalósítását a Svájci Szövetségi Tanács Hozzájárulása és a Magyar Állam társfinanszírozása támogatja a Svájci-Magyar Együttműködési program keretében. A projekt célja a gyermekek, diákok környezettudatosságának erősítése, a környezeti nevelési tevékenységek színvonalának és a Natura 2000 területek ismertségének növelése. Ennek érdekében országos környezeti nevelési hálózat jött létre: országos és regionális ökoiskolai és zöld óvodai forrásközpontok közreműködésével, valamint pedagógiai segédletek a fenntarthatóság tanításához, és ahhoz, hogy hozzásegítsük a Natura 2000 közösségi jelentőségű természeti értékek megismeréséhez, megjelenítéséhez, és az értékek adta lehetőségek hasznosításához a pedagógusokat.
A jelen füzetsorozat célja:
- ötleteket adni mind a közösségi jelentőség, érdekes területekre, mind a fajokra vonatkozóan,
- a módszertani paletta színesítése - a terepi tanulás és a komplex tanulásszervezési formák (erdei óvoda és iskola, projektmódszer) megerősítésével,
- kész foglakozástervek kínálatának összeállítása, melyeket azonban az igényekhez lehet szabni,
- a háttéranyagok, szakmai anyagok listájának bővítése,
- tájékoztatás a régiókban működő szakmai szervezetekről. Vissza

Tartalom

Természetvédelmi és terepi módszertani alapvetés 5
Természetvédelmi alapvetés: Natura 2000 (Haraszthy László) 5
Az Európai Unió ökológiai hálózata 5
Azonos cél, eltérő gyakorlat 6
Új szemlélet, új gyakorlat 6
Natura 2000 hálózat Magyarországon 7
Természeti értéket őrző gazdálkodás 8
Közösségi jelentőségű fajok Magyarországon 10
Miért ennyi Natura 2000 terület került kijelölésre Magyarországon? 11
Kötelezettségek a kijelölés után: fenntartás, monitoring 11
Hogyan segíti az Unió Magyarország természeti értékeinek megőrzését? 12
Gazdálkodók és a Natura 2000 területek 12
Természeti értékeink gazdagsága 13
Néhány kiemelkedő jelentőségű, csak a Kárpát-medencében előforduló Natura 2000 jelölő faj bemutatása 14
Néhány, a Pannon Ökorégióra jellemző Natura 2000 jelölő élőhely 18
Módszertani alapvetés: ajánlások terepi és teremben tartott foglalkozásokhoz (Nagy Sándor) 20
Új szemlélettel a védelem és megőrzés érdekében 20
A pedagógus szerepe 23
Miért jó az óvodáknak és iskoláknak a Natura 2000? 24
Javaslatok, ötletek az indításhoz, az elméleti és gyakorlati megvalósításhoz 25
Natura 2000 készlet és használata óvodáknak, iskoláknak 28
A terepi tevékenykedés javasolt formái 29
Pedagógiai módszerek, munka- és tevékenységformák 30
Különös nevelési-tanulási helyzetek 32
Natura 2000 tanulási helyszínek 33
Natura 2000 nevelési játékgyűjtemény minden korosztálynak 34
Natura 2000 az óvodai környezeti nevelésben (Labanc Györgyi) 43
Miért pont az óvodában? 43
A zöld óvodák küldetése 43
Zöld óvodák a Natura 2000 programban 44
A zöld óvodák Magyarországon 44
Környezeti nevelés az óvodában 46
Natura 2000 területek megismerésének és megismertetésének lehetőségei 51
Az óvodai környezeti nevelés színterei 51
Natura 2000 területeken eredményesen használható foglalkoztatási formák 56
Az óvodai környezeti nevelés módszerei 57
A környezeti nevelés eszközei 61
Kompetenciák fejlesztése a terepi foglalkozások alkalmával 63
A Natura 2000 megismerését segítő tevékenységek (Labanc Györgyi) 65
A régió bemutatása 65
A Dél-Dunántúl régió bemutatására javasolt védett és Natura 2000 területei 65
Jelölő fajok és élőhelyek 66
Oktatóközpontok, bemutatóhelyek 67
Tanösvények 67
Szakmai szervezetek a régióban 68
Tevékenységek 68
Sétálj, játssz, tanulj a Nyergesi-tónál 69
Látogatás a Pintér-kertbe 72
Az erdő kint és bent 75
Szereted az állatokat? 77
Javasolt olvasnivalók és irodalom 81
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem