A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projektje pedagógusok részére 14 részes Natura 2000 segédanyagot készített, melynek...
Tovább
Előszó
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projektje pedagógusok részére 14 részes Natura 2000 segédanyagot készített, melynek egyik kötetét tartja kezében az olvasó.
Az útmutató célja a Natura 2000 uniós kerettel járó értékek és előnyök felmutatása azon pedagógusok számára, akik érdeklődnek a Kárpát-medencében őrzött európai jelentőségű természeti értékek iránt. Tudják, hogy innovatív pedagógusként mindennapi munkájukban könnyedén élhetnek e természeti értékek adta lehetőségekkel. Felhasználhatják élményt adó tanulási környezetként és tartalomként, valamint építhetnek a Natura 2000 rendszer adta helyi kapcsolatépítési, közösségépítési lehetőségekre. Számukra kívánunk segítséget nyújtani a kézikönyvvel.
A kézikönyv három részből áll: természetvédelmi és módszertani alapvetésből, mely tartalmazza a továbblépéshez, szervezéshez szükséges információkat is; az iskolai vagy óvodai környezeti nevelési fejezetből; és a régióra ajánlott tanítási helyzetekből, melyeket – mivel az összes lehetséges tanulásszervezési forma előfordul az ajánlatok között, közös néven – tevékenységként találnak meg a kiadványban.
Vissza
Fülszöveg
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projekt keretében létrehozta a Natura 2000 pedagógiai füzetsorozatot, amelynek jelen segédlet is része. A füzetsorozat, mivel sokan vettek részt a megalkotásában, sokszínű.
A projekt megvalósítását a Svájci Szövetségi Tanács Hozzájárulása és a Magyar Állam társfinanszírozása támogatja a Svájci-Magyar Együttműködési program keretében. A projekt célja a gyermekek, diákok környezettudatosságának erősítése, a környezeti nevelési tevékenységek színvonalának és a Natura 2000 területek ismertségének növelése. Ennek érdekében országos környezeti nevelési hálózat jött létre: országos és regionális ökoiskolai és zöld óvodai forrásközpontok közreműködésével, valamint pedagógiai segédletek a fenntarthatóság tanításához, és ahhoz, hogy hozzásegítsük a Natura 2000 közösségi jelentőségű természeti értékek megismeréséhez, megjelenítéséhez, és az értékek adta lehetőségek hasznosításához...
Tovább
Fülszöveg
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projekt keretében létrehozta a Natura 2000 pedagógiai füzetsorozatot, amelynek jelen segédlet is része. A füzetsorozat, mivel sokan vettek részt a megalkotásában, sokszínű.
A projekt megvalósítását a Svájci Szövetségi Tanács Hozzájárulása és a Magyar Állam társfinanszírozása támogatja a Svájci-Magyar Együttműködési program keretében. A projekt célja a gyermekek, diákok környezettudatosságának erősítése, a környezeti nevelési tevékenységek színvonalának és a Natura 2000 területek ismertségének növelése. Ennek érdekében országos környezeti nevelési hálózat jött létre: országos és regionális ökoiskolai és zöld óvodai forrásközpontok közreműködésével, valamint pedagógiai segédletek a fenntarthatóság tanításához, és ahhoz, hogy hozzásegítsük a Natura 2000 közösségi jelentőségű természeti értékek megismeréséhez, megjelenítéséhez, és az értékek adta lehetőségek hasznosításához a pedagógusokat.
A jelen füzetsorozat célja:
- ötleteket adni mind a közösségi jelentőség, érdekes területekre, mind a fajokra vonatkozóan,
- a módszertani paletta színesítése - a terepi tanulás és a komplex tanulásszervezési formák (erdei óvoda és iskola, projektmódszer) megerősítésével,
- kész foglakozástervek kínálatának összeállítása, melyeket azonban az igényekhez lehet szabni,
- a háttéranyagok, szakmai anyagok listájának bővítése,
- tájékoztatás a régiókban működő szakmai szervezetekről.
Vissza
Tartalom
Természetvédelmi és terepi módszertani alapvetés 5
Természetvédelmi alapvetés: Natura 2000 (Haraszthy László) 5
Az Európai Unió ökológiai hálózata 5
Azonos cél, eltérő gyakorlat 6
Új szemlélet, új gyakorlat 6
Natura 2000 hálózat Magyarországon 7
Természeti értéket őrző gazdálkodás 8
Közösségi jelentőségű fajok Magyarországon 10
Miért ennyi Natura 2000 terület került kijelölésre Magyarországon? 11
Kötelezettségek a kijelölés után: fenntartás, monitoring 11
Hogyan segíti az Unió Magyarország természeti értékeinek megőrzését? 12
Gazdálkodók és a Natura 2000 területek 12
Természeti értékeink gazdagsága 13
Néhány kiemelkedő jelentőségű, csak a Kárpát-medencében előforduló Natura 2000 jelölő faj bemutatása 14
Néhány, a Pannon Ökorégióra jellemző Natura 2000 jelölő élőhely 18
Módszertani alapvetés: ajánlások terepi és teremben tartott foglalkozásokhoz (Nagy Sándor) 20
Új szemlélettel a védelem és megőrzés érdekében 20
A pedagógus szerepe 23
Miért jó az óvodáknak és iskoláknak a Natura 2000? 24
Javaslatok, ötletek az indításhoz, az elméleti és gyakorlati megvalósításhoz 25
Natura 2000 készlet és használata óvodáknak, iskoláknak 28
A terepi tevékenykedés javasolt formái 29
Pedagógiai módszerek, munka- és tevékenységformák 30
Különös nevelési-tanulási helyzetek 32
Natura 2000 tanulási helyszínek 32
Natura 2000 nevelési játékgyűjtemény minden korosztálynak 34
A Natura 2000 szerepe az iskolai környezeti nevelésben (Kováts-Németh Mária) 43
A környezeti nevelés és a környezettudatosság kialakulása 43
Környezeti nevelés az iskolában 52
A Natura 2000 megismerésének és megismertetésének lehetőségei 53
A Natura 2000 bekapcsolása az oktatásba 57
A Natura 2000 megismerését segítő tevékenységek (Legány András) 59
A régió bemutatása 59
Jelölő fajok és élőhelyek 59
Oktatóközpontok, bemutatóhelyek 60
Tanösvények 60
Szakmai szervezetek a régióban 61
Tevékenységek 62
Élet a szikes tavakon 63
Ártéri kaszálórétek 64
Keményfás ligeterdők 66
Terepmunka a szikes tavon 68
Különlegességük: a pannon homoki gyep 70
Morotva, a régi holtág 72
Kisvasúttal a Hortobágyon 74
Javasolt olvasnivalók és irodalom 75
Natúrázzunk! Natura 2000 kézikönyv ökoiskolapedagógusoknak - Észak-Alföld régió
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.