1.060.444

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Natúrázzunk! Natura 2000 kézikönyv ökoiskolapedagógusoknak - Dél-Dunántúl régió

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Spirál
Oldalszám: 80 oldal
Sorozatcím: Natúrázzunk!
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-682-792-2
Megjegyzés: Színes fotókkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projektje pedagógusok részére 14 részes Natura 2000 segédanyagot készített, melynek... Tovább

Előszó

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projektje pedagógusok részére 14 részes Natura 2000 segédanyagot készített, melynek egyik kötetét tartja kezében az olvasó.
Az útmutató célja a Natura 2000 uniós kerettel járó értékek és előnyök felmutatása azon pedagógusok számára, akik érdeklődnek a Kárpát-medencében őrzött európai jelentőségű természeti értékek iránt. Tudják, hogy innovatív pedagógusként mindennapi munkájukban könnyedén élhetnek e természeti értékek adta lehetőségekkel. Felhasználhatják élményt adó tanulási környezetként és tartalomként, valamint építhetnek a Natura 2000 rendszer adta helyi kapcsolatépítési, közösségépítési lehetőségekre. Számukra kívánunk segítséget nyújtani a kézikönyvvel.
A kézikönyv három részből áll: természetvédelmi és módszertani alapvetésből, mely tartalmazza a továbblépéshez, szervezéshez szükséges információkat is; az iskolai vagy óvodai környezeti nevelési fejezetből; és a régióra ajánlott tanítási helyzetekből, melyeket – mivel az összes lehetséges tanulásszervezési forma előfordul az ajánlatok között, közös néven – tevékenységként találnak meg a kiadványban. Vissza

Fülszöveg

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projekt keretében létrehozta a Natura 2000 pedagógiai füzetsorozatot, amelynek jelen segédlet is része. A füzetsorozat, mivel sokan vettek részt a megalkotásában, sokszínű.
A projekt megvalósítását a Svájci Szövetségi Tanács Hozzájárulása és a Magyar Állam társfinanszírozása támogatja a Svájci-Magyar Együttműködési program keretében. A projekt célja a gyermekek, diákok környezettudatosságának erősítése, a környezeti nevelési tevékenységek színvonalának és a Natura 2000 területek ismertségének növelése. Ennek érdekében országos környezeti nevelési hálózat jött létre: országos és regionális ökoiskolai és zöld óvodai forrásközpontok közreműködésével, valamint pedagógiai segédletek a fenntarthatóság tanításához, és ahhoz, hogy hozzásegítsük a Natura 2000 közösségi jelentőségű természeti értékek megismeréséhez, megjelenítéséhez, és az értékek adta lehetőségek hasznosításához... Tovább

Fülszöveg

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) SH/4/5 kódszámú, Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése című projekt keretében létrehozta a Natura 2000 pedagógiai füzetsorozatot, amelynek jelen segédlet is része. A füzetsorozat, mivel sokan vettek részt a megalkotásában, sokszínű.
A projekt megvalósítását a Svájci Szövetségi Tanács Hozzájárulása és a Magyar Állam társfinanszírozása támogatja a Svájci-Magyar Együttműködési program keretében. A projekt célja a gyermekek, diákok környezettudatosságának erősítése, a környezeti nevelési tevékenységek színvonalának és a Natura 2000 területek ismertségének növelése. Ennek érdekében országos környezeti nevelési hálózat jött létre: országos és regionális ökoiskolai és zöld óvodai forrásközpontok közreműködésével, valamint pedagógiai segédletek a fenntarthatóság tanításához, és ahhoz, hogy hozzásegítsük a Natura 2000 közösségi jelentőségű természeti értékek megismeréséhez, megjelenítéséhez, és az értékek adta lehetőségek hasznosításához a pedagógusokat.
A jelen füzetsorozat célja:
- ötleteket adni mind a közösségi jelentőség, érdekes területekre, mind a fajokra vonatkozóan,
- a módszertani paletta színesítése - a terepi tanulás és a komplex tanulásszervezési formák (erdei óvoda és iskola, projektmódszer) megerősítésével,
- kész foglakozástervek kínálatának összeállítása, melyeket azonban az igényekhez lehet szabni,
- a háttéranyagok, szakmai anyagok listájának bővítése,
- tájékoztatás a régiókban működő szakmai szervezetekről. Vissza

Tartalom

Természetvédelmi és terepi módszertani alapvetés 5
Természetvédelmi alapvetés: Natura 2000 (Haraszthy László) 5
Az Európai Unió ökológiai hálózata 5
Azonos cél, eltérő gyakorlat 6
Új szemlélet, új gyakorlat 6
Natura 2000 hálózat Magyarországon 7
Természeti értéket őrző gazdálkodás 8
Közösségi jelentőségű fajok Magyarországon 10
Miért ennyi Natura 2000 terület került kijelölésre Magyarországon? 11
Kötelezettségek a kijelölés után: fenntartás, monitoring 11
Hogyan segíti az Unió Magyarország természeti értékeinek megőrzését? 12
Gazdálkodók és a Natura 2000 területek 12
Természeti értékeink gazdagsága 13
Néhány kiemelkedő jelentőségű, csak a Kárpát-medencében előforduló Natura 2000 jelölő faj bemutatása 14
Néhány, a Pannon Ökorégióra jellemző Natura 2000 jelölő élőhely 18
Módszertani alapvetés: ajánlások terepi és teremben tartott foglalkozásokhoz (Nagy Sándor) 20
Új szemlélettel a védelem és megőrzés érdekében 20
A pedagógus szerepe 23
Miért jó az óvodáknak és iskoláknak a Natura 2000? 24
Javaslatok, ötletek az indításhoz, az elméleti és gyakorlati megvalósításhoz 25
Natura 2000 készlet és használata óvodáknak, iskoláknak 28
A terepi tevékenykedés javasolt formái 29
Pedagógiai módszerek, munka- és tevékenységformák 30
Különös nevelési-tanulási helyzetek 32
Natura 2000 tanulási helyszínek 32
Natura 2000 nevelési játékgyűjtemény minden korosztálynak 34
A Natura 2000 szerepe az iskolai környezeti nevelésben (Kováts-Németh Mária) 43
A környezeti nevelés és a környezettudatosság kialakulása 43
Környezeti nevelés az iskolában 52
A Natura 2000 megismerésének és megismertetésének lehetőségei 53
A Natura 2000 bekapcsolása az oktatásba 57
A Natura 2000 megismerését segítő tevékenységek (Nagy Sándor) 59
A régió bemutatása 59
A Dél-Dunántúl régió bemutatására javasolt védett és Natura 2000 területei 59
Jelölő fajok és élőhelyek 60
Oktatóközpontok, bemutatóhelyek 60
Tanösvények 61
Szakmai szervezetek a régióban 62
Tevékenységek 62
Védett és Natura 2000 fajok a közelben 63
"Dél-Dunántúl Top Ten" - fokozottan védett Natura 2000 fajok a régióban 65
Madaraink védelmében 67
Bazsarózsa-túra a Mecsekben 68
Felfedező út a Fekete harkály tanösvényen 70
Távcsővel Pacsmagon - a nemzetközi jelentőségű vizes élőhelyen 73
Gólyafalvak - látogatás a térség gólyás falvaiban és Béda-Karapancsán 75
A mocsári teknős - tantermi fajismereti foglalkozás 77
Javasolt olvasnivalók és irodalom 78
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem