Fülszöveg
Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat címéül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejez; a sorozat célját: szakma^ segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, műkőit-képessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, 'bevezetéséhez1.
A hosszú éveken át zajló NAT-vita lezárult. Meggyőződésem azonban, hogy a? iga
z\, ha úgy tetszik, a "gyakorlati" NAT-vita csak most kezdődik. A N AT jogi legitimációját követnie kell e gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NA mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három óvoda milyen szakmai hátteret és szolgáltatást képes...
Tovább
Fülszöveg
Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat címéül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejez; a sorozat célját: szakma^ segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, műkőit-képessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, 'bevezetéséhez1.
A hosszú éveken át zajló NAT-vita lezárult. Meggyőződésem azonban, hogy a? iga
z\, ha úgy tetszik, a "gyakorlati" NAT-vita csak most kezdődik. A N AT jogi legitimációját követnie kell e gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NA mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három óvoda milyen szakmai hátteret és szolgáltatást képes kínálni az iskoláknak.
E felelősségből az Országos Közoktatási Intézet új alapító okleveiének megfelelően vállalja a ráeső részt. Feladatunk kettős. Egyfelől biztosítanunk kell a NAT iskolai alkalmazásához elengedhetetlenül szükséges és az iskolák számára könnyen hozzáférhető tantervi kínálatot. Másfelől elő kell segítenünk a NAT működőképességét biztosító szakmai kompetenciák növelését, fejlődését. Ez utóbb? feladat megoldásához kívánunk hozzájárulni a NAT-" AN sorozatban megjelentetett kiadványainkkal is.
A NAT-TAN sorozat szerkesztésekor ezt a bizonyos szakmai kompetenciát igyekszünk tágan értelmezni. A sorozat a tantervelmélet, a nemzetközi összehasonlítás, az egyes műveltségi területek értelmezésének problémáit egyaránt a 'nat-tan részének tekinti, A sorozat központjába azonban mégis a "hogyan készíthetünk iskolai pedagógiai programot?1, "hogyan válasszunk, illetve készítsünk helyi tantervet?", "melyek a kritériuma1 a NAT-konformitásnak? , "miben áll a szakértő feladata? És ehhez hasonló, a gyakorlati alkalmazása összefüggő kérdésekre adható válaszokat, megoldásokat kívánjuk állítani Válaszokat, megoldásokat, mert a sorozat szerkesztőiének s szakma^ meggyőződése, hogy e kérdésekre nem csak egy, hanem minden esetben több eltérő és mégis egyaránt releváns válasz adható
Kérem a legszélesebb értelemben vett szakmát, támogasson bennünket, hogy e sorozat célja; megvalósulhassanak. Segítsen szakmai kritikával és szerzőként, az ¦ <: az iskolafenntartók és használók felkészülését hatékonyan segítő kéziratokba-. A
akkor lehet sikeres, ha az egész szakma munkálkodik műk lén, A NAT "megtanulását" segítő "nat-tan" pedig akkor érhet T célját, ha a szakma át /itt és konkrét értelmében vett megírását saját feladatának tekinti, 1
Vissza