Előszó
Ez a könyv a ROP 3.3 során meghirdetett és „Agymegtartás (Preserve Brain)" címen elnyert pályázat támogatásával készült el, az „Alternatív operációs rendszerek" című tantárgyhoz.
A pályázat lehetőséget nyújt nekünk arra, hogy három felsőoktatási intézményben (Nyíregyházi Főiskola, Debreceni Egyetem és Szegedi Tudományegyetem) három féléven keresztül egy informatikai többletet nyújtó tanfolyamon vehessenek részt helyszínenként 10-15 fővel a graduális képzésben részt vevő hallgatók. Ez a könyv mindhárom helyszínen az első félévben segíti a hallgatók ismereteinek az elsajátítását. Nézzük ezek után, hogy milyen kérdésekre kapnak választ a könyv segítségével.
Mik is azok az operációsrendszerek? Mi a feladatuk? Hogyan működnek? Hogyan csoportosíthatók?
Melyiknek mi az előnye és mi a hátránya? Ilyen, és ezekhez hasonló kérdésekre keressük a választ ebben a könyvben. Célunk, hogy olyan általános tájékozottsághoz juttassuk hallgatóinkat, hogy szükség esetén képesek legyenek megalapozott informatikai döntéseket hozni, álláspontjukat érvekkel és tényekkel kellően alátámasztani. Ennek érdekében időnként mélyebb ismereteket igyekszünk nyújtani annál, mint amire egy átlagos felhasználónak szüksége lehet. Mindezt azonban kicsit leegyszerűsített formában, hogy bárki megérthesse a folyamatok lényegét, a fontosabb elveket, és érthetővé váljon a rendszerek közötti különbségek mibenléte és oka. Ahol szükséges bevezetjük a hallgatókat azoknak a szakkifejezéseknek a jelentésébe, melyekkel egy informatikai tanácskozás során találkozhatnak, és eddig sokszor némi „misztikus" jelentéstartalommal párosultak egy átlagos felhasználó szemében.
A feldolgozás során támaszkodni igyekszünk a hallgatók már korábban megszerzett informatikai ismereteire. így például nem célunk itt az alapvető állományműveletek (másolás, mozgatás, átnevezés, stb.) végrehajtásának bemutatása. Olyan általános ismereteket és információkat kívánunk nyújtani, melyek betekintést engednek a különböző operációsrendszerek működésébe, összehasonlíthatóvá teszi azokat, és a hallgatók az analógiák felismerése révén képessé válnak egy addig számukra ismeretlen rendszemek is a kezelésére.
Reméljük, hogy a szűk kontaktóra kereten túl az Önök rendelkezésére álló nem kontaktórákon (konzultáció, gyakorlás) is hasznosan forgatják, és majdani munkahelyükön is segítségükre lesz.
Sok sikert kívánunk a tanuláshoz!
A szerzők
Vissza