Fülszöveg
Aki ÍSH3.G3TÍ a költő korábbi, évtizedekkel ezelőtti színművét, az atomfélelemmel és bunkerral is kacagtató sorsz-szimfóniát, a Nyolcvan vödör levegőt, annak nem lesz újdonság Lezsák Sándor új darabjának sírásban-nevetésben, vagyis a groteszkben csúcsosodó komédiája. Aki viszont most találkozik először a költő ilyesfajta felhőtlen játékával - furcsán han-gozhatik, ám komorabb hangja ellenére a történelmet búvárló Csaba királyfi a friss drámának valamiképp előzménye -, az is jól elszórakozhat a 20-21. század közép-európai valóságának furcsaságain.
Mert a Nagypapa a bőröndben - szerzője népszínműnek mondja - nem más, mint Kárpát-medencei kórkép, nagyon is életszerű valóságdarabokkal (falurombolás, elvándorlás, be-súgások rettenete stb.) megtűzdelve. Legjózanabb, legigazabb szereplője a zsákfalu sokat szenvedett, megalázott, halálba kergetett mesteréért mindig kiálló, fehér köpenyben a beteg emberiséget gyógyító „bolond", kinek csörgősipkája nem más, mint életszeretet. A kisebbségi...
Tovább
Fülszöveg
Aki ÍSH3.G3TÍ a költő korábbi, évtizedekkel ezelőtti színművét, az atomfélelemmel és bunkerral is kacagtató sorsz-szimfóniát, a Nyolcvan vödör levegőt, annak nem lesz újdonság Lezsák Sándor új darabjának sírásban-nevetésben, vagyis a groteszkben csúcsosodó komédiája. Aki viszont most találkozik először a költő ilyesfajta felhőtlen játékával - furcsán han-gozhatik, ám komorabb hangja ellenére a történelmet búvárló Csaba királyfi a friss drámának valamiképp előzménye -, az is jól elszórakozhat a 20-21. század közép-európai valóságának furcsaságain.
Mert a Nagypapa a bőröndben - szerzője népszínműnek mondja - nem más, mint Kárpát-medencei kórkép, nagyon is életszerű valóságdarabokkal (falurombolás, elvándorlás, be-súgások rettenete stb.) megtűzdelve. Legjózanabb, legigazabb szereplője a zsákfalu sokat szenvedett, megalázott, halálba kergetett mesteréért mindig kiálló, fehér köpenyben a beteg emberiséget gyógyító „bolond", kinek csörgősipkája nem más, mint életszeretet. A kisebbségi töprengésekkel (menjünk vagy maradjunk?), haza- és otthonépítéssel fűszerezett, a helytállás legkomikusabb jeleit is tükröző komédia kacajos hangulata ellenére is félelmetes látlelet a magyarságvállalásról, a szülőföldön való maradásról, az igaztalant a feledés kráterjába taszító közösség (akár Erdély) mindennapjairól. Nagypapát kiásták, a csontjait „Magyarba" akarták áttelepíteni, az ott élő rokonok vágyai szerint, hogy elejét vegyék a temetőt vízzel elárasztandó vagy így-úgy veszélyeztető helyzeteknek. Viszont a bőröndöt mégsem kell utaztatni, mert a jobb jövő reményében a fiatal és öreg családtag is visszatér a szülőföldjére. S a hétköznap mártírjának akárcsak csontdarabkákban is megtestesülő erkölcse mindennél nagyobb erő a nemzetiségi-kisebbségi közösség összekovácsolására.
Fullánkos játékszenvedély viszi előre a történetet. Minthogy Lezsák cselekménybonyolítása meseízű - a jó elnyeri jutalmát, a rossz megbűnhődik -, ezáltal érezzük igazán groteszk sorsunk nevettető megpróbáltatásait. A kikacagott világban
rejlő erő többletét. n , , T ¦
Szakolczay Laios
Vissza