1.063.262

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A táltos törvénye

Népmese és esztétikum

Szerző
Szerkesztő
Bukarest
Kiadó: Kriterion Könyvkiadó
Kiadás helye: Bukarest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 358 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Több mint három évtizedes mesegyűjtés és folklórszociológiai kutatás után most jött el számomra a szintézisteremtés ideje. Ha eddig jobbára csak a mese variációs lehetőségeit mutattam be, azt, hogy miképp alakíthatja a népi képzelő- és alkotóerő a nemzedékről nemzedékre hagyományozódó mesekincset - most már a miértekre is feleletet szeretnék adni: melyek azok a mozgástörvények, amelyek a mese sajátos esztétikumát meghatározzák.
A mese esztétikai megközelítésével eddig olyan kiváló tudósok foglalkoztak, mint Honti János, Max Lüthi, V. Propp és mások, akik a mesét művészi szövegként kezelték. Magam is ezen az úton haladok tovább, csakhogy nem archívumi anyag alapján dolgozom, mert megítélésem szerint a mese ebben az állapotában - az eleven hagyományozódás folyamatából kiszakítva - már holt szöveg, Lotman találó kifejezésével élve: csupán „sírfelirat". Kutatásaim alapjául olyan közösségek szolgálnak, amelyekben huzamosabb ideig tanulmányozhattam a mese mozgástörvényeit; vagyis olyan... Tovább

Fülszöveg

Több mint három évtizedes mesegyűjtés és folklórszociológiai kutatás után most jött el számomra a szintézisteremtés ideje. Ha eddig jobbára csak a mese variációs lehetőségeit mutattam be, azt, hogy miképp alakíthatja a népi képzelő- és alkotóerő a nemzedékről nemzedékre hagyományozódó mesekincset - most már a miértekre is feleletet szeretnék adni: melyek azok a mozgástörvények, amelyek a mese sajátos esztétikumát meghatározzák.
A mese esztétikai megközelítésével eddig olyan kiváló tudósok foglalkoztak, mint Honti János, Max Lüthi, V. Propp és mások, akik a mesét művészi szövegként kezelték. Magam is ezen az úton haladok tovább, csakhogy nem archívumi anyag alapján dolgozom, mert megítélésem szerint a mese ebben az állapotában - az eleven hagyományozódás folyamatából kiszakítva - már holt szöveg, Lotman találó kifejezésével élve: csupán „sírfelirat". Kutatásaim alapjául olyan közösségek szolgálnak, amelyekben huzamosabb ideig tanulmányozhattam a mese mozgástörvényeit; vagyis olyan körülmények között figyelhettem meg a művészi szöveg esztétikai értékváltozásait, amelyekben a mese még a maga életességében, mozgásában és alakulásában üzenetet hordoz egyén és közösség számára. „A népmese" valójában mindig absztrakció, az élő népmesét pedig az egyén és a közösség tudatszintje, társadalmi helyzete, tehetsége, lelkülete határozza meg.
A népmese évezredes csiszoltságában zárt világ. Ezt a zártságot azonban egy sajátos nyitottság ellenpontozza; jel képessége ugyanis lehetővé teszi a legkülönbözőbb tudatszintű egyének és közösségek számára is üzenetének megfejtését és továbbadását.
Nagy Olga Vissza

Tartalom

AJÁNLÁS 5
I. A NÉPMESE ESZTÉTIKUMA (ELEMZÉS) 19
1. A MESEI FANTASZTIKUM EREDETE ÉS TERMÉSZETE 19
A megközelítés viszonylagossága 20 Az ősfantasztikum mint előzmény 23 Prelogikus gondolkodásmód 25 Az ösfantasztikum kalitéi természete 28 A képzelet „korlátoltsága" 29
A fantázia „torzításai44 31 A fantasztikum „görcse": a borzalom 32 Eksztázis és mimézis 34 Primér esztétikum 35 Mitikus és mesei párhuzamok 38
2. A MESEI JELKÉPESSÉG EREDETE ÉS TERMÉSZETE 41
Rítus és szimbólum 42 Az ősszimbólum szintetizáló jellege 43 A rítus szerepe a jelkép kialakulásában 45 Stilizáltság vagy jelképszerűség? 46 Példa a jelkép szerveződésére 47
A másik pólus 50 Mag és burok 51 Jelkép és polivalencia 54 Esztétikum és polivalencia 56 Jelképek rendszere 59 A mese sötét háttere 60 A mese vágyjellege 63 A tündérmesei jelképesség alkonya 65
3. ESZTÉTIKUM ÉS SZTEREOTÍPIA 68
Sajátos képszerűség 69 Hiperbolisztikus készség és képteremtés 70 Megszemélyesítés 73 Átváltozás 75 A mesei formula 78 Mágikus eredet 78 Hangulatkeltő szólások 81 A formula esztétikai lehetőségei 83
4. A MESEI ELEM ESZTÉTIKAI LEHETŐSÉGEI 85
Alkotó mechanizmusok a szóbeliségben 86 A mesei elem mozgékonysága: sokértelműség 88 Humor és sokértelműség 89 A mesei elem mozgékonysága: transzformáció 91 Redukció és amplifikáció 93 Behelyettesítés 95 Deformáció 97 Jelentés-átfordulás vagy inverzió 98 Az inverzió I. fázisa: mitikumból meseiség 99 Az inverzió II. fázisa: a csoda viszszájára fordul 103 Az elemek mozgásrendszere 106 A mesei elem szinonimalehetőségei 110 A mesei elemek asszimilációja 112 Az inverzió példája: a rászedett ördög alakja 116
5. ESZTÉTIKAI LEHETŐSÉGEK A MESEI EPIKUMBAN 118
A mese előzményei az ősi epikumban 119 Népi epikum nem esztétikai szinten 122 A funkció: mesealakító tényező 124 A mesei szüzsé 126 A mesei cselekmény 127 A bonyodalom ősi kategória 128 Ősi bonyodalomból mesei szerveződés 129 Tér- és időkategóriák mesei szinten 131 Mesei színitér és valóságigény 132
6. STRUKTURÁLIS ÉS KOMPOZÍCIÓS TÖRVÉNYSZERŰSÉGEK A MESÉBEN 134
A mese struktúrád 136 A párhuzamosság minit elemi kompozíciós törvényszerűség 138 Azonosságon alapuló párhuzamosság 139 Kontraszton alapuló párhuzamosság 141 A motívumok viselkedése elemi szerkezetben 144 A motívum szerveződő készsége kulcshelyzetben 147 Egyetlen motívum is alkothat mesét 148 Kánonszerűség vagy elsődleges kapcsolatok az epizódban 150 Archaikus szintű variálódás 151 Variálódás a meseiség irányában 153 Epizódok viselkedése a típusban 156 A típusok kapcsolódásának lehetőségei 160 A típuskapcsolódás töredékessége 163 Zártságon belüli nyithatóság 168 A tipologizálás viszonylagossága - a tréfás mesék lazasága 170 Törvényszerű hagyománytalanság - invariáns 173 Egyszerű vagy összetett? 177 Struktúra és hagyományozódás 180
- 7. ELBESZÉLÖSTÍLUS A -NÉPMESÉBEN 183
A félreismert mesei elbeszélőstílusról 184 Az elbeszélőművészet egyéni jellege 186 A motiváció az elbeszélőstílus alkotó tényezője 189 Motiváció és elhihetőség 191 világszemlélet és motiváció 193 Realizmus és novellizálás 196 Novellizálás archaikus szinten 202 A novellamese fejlődés eredménye
207 Az improvizáció esztétikai lehetőségei 209
II. A NÉPMESE ESZTÉTIKUMA (SZINTÉZIS) 215
8. A TÜNDÉRMESÉK GRANDIÓZUS VILÁGA 215
A. A grandiózus és a tragikus mesei változatai 215
A tündérmese fantasztikus világa 216 A „rendkívüli" mint mesei háttér 218 A tragikum megkerülése 220 Az Oidipusz-téma mesei jelentkezése 221 A téma oldalhajtása 224
Archaikus mesék sorsszerűsége 225 Mese és a stilizált borzalom 227
B. Hős és hősiesség alakulása a népmesében 228
A mesei hős előképe: ősök szellemei 229 Prométheusz ősi fokon 230 Varázslók, sámánok 233 A hős mindig sebezhető 234 önkéntes küzdelem 236 Létérdek és eszmeiség 237 Apollón vagv Dionüszosz? 238 Meddig grandiózus a tündérmese? 242
9. A TÜNDÉRMESÉK HUMOROS VILÁGA 244
Hangulatkeltő humor 245 Cifrázás, játékosság 248 A mesemondó szerepe 249 Humor és kompenzáció 252 Az aránytalanságban rejlő humor 254 A humor mesei helyzetben 255
Humor a nagyerejű társakban 257 A humor nyersanyaga: a grandiózum 257 A nagyerejű társak grandiózus megjelenítésben 259 Mitikus eredetű nagyerejű társak parodisztikus
megjelenítése 261 Nagyevő paródiája 261 Nagyivó paródiája
262 Parodisztikus alakok mesei környezetben 263 Jófutó paródiája 264 Jólátó, jócélzó paródiája 265 Didergős paródiája 266 Egy mesehős paródiája: Babszem Jankó 267
10. A TRÉFÁS MESÉK FORDÍTOTT VILÁGA 270
A. A tréfás mesék mitikus vonulata 273 A tréfásmesei igény 275 Paródiák halmozása 278 a kompromittált grandiózum 280 Mitikus küzdelem komikus változata 283 Fölény, irónia, komikum 286 B. A tréfás mesék realista vonulata 288
Tréfák a bugyutákról 290 Széttöredezett mesevilág: csali- és hazudozó mesék 294 Erkölcsi célzatú tréfás mesék 297 Megcsalt és rezignált férjek 299 A népi komikum groteszkje
303 Groteszk szövegösszefüggésben 304 A groteszk szervező ereje 306 Erotikus témák groteszk megjelenítése 309 Erotikus témák „védelmében" 311 Ijesztő mesék groteszkje 313
Jegyzetek 316 Irodalom 329 Rezumat 337 Auszug 343 Summary 350

Nagy Olga

Nagy Olga műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nagy Olga könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem