Előszó | 13 |
Halász Gábor - Lannert Judit: Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete | 19 |
A kilencvenes évtized változásait meghatározó tényezők | 19 |
Hazai kihívások | 19 |
Globális kihívások | 21 |
A szabályozási környezet változásai | 23 |
Demográfiai folyamatok | 24 |
A közoktatás demográfiai meghatározottsága | 24 |
A népesség iskolázottsága | 25 |
A magyar gazdaságban lezajlott változások 1989-1999 | 30 |
A bruttó hazai termék (GDP) alakulása | 30 |
Kedvező folyamatok | 33 |
Az államháztartás helyzete | 34 |
Jövedelem és fogyasztás | 35 |
A reáljövedelem alakulása | 35 |
A keresetek alakulása a költségvetési szférában | 36 |
Munkaerő-piaci folyamatok | 37 |
A gazdasági aktivitás alakulása | 37 |
Munkanélküliség | 38 |
Társadalmi mutatók és folyamatok | 40 |
A szegénység és jellemzői Magyarországon | 40 |
A fiatalok egészségi állapota | 44 |
Deviancia a fiatalok körében | 46 |
Oktatás és közvélemény | 48 |
Palotás Zoltán: A közoktatás irányítása | 53 |
A magyar közoktatás-irányítás általános jellemzői | 53 |
Irányítási szintek, funkciók és szereplők | 53 |
A különböző területek irányítása | 55 |
Ellátási felelősség, intézménytulajdon és iskolafenntartás | 56 |
Változások a felelősségmegosztásban | 57 |
Közigazgatás és oktatásigazgatás | 58 |
A közoktatási irányítás egyes szintjei | 58 |
Központi irányítás | 58 |
Területi irányítás | 62 |
Helyi irányítás | 65 |
Az intézményi szintű irányítás | 70 |
A közoktatás értékelési, statisztikai és információs rendszere | 72 |
Értékelési rendszer | 72 |
Statisztikai és információs rendszer | 74 |
Pedagógiai szolgáltatások | 74 |
Intézményi feltételek | 74 |
Szaktanácsadás | 76 |
Továbbképzési és információs szolgáltatások | 77 |
Pedagógiai értékelés | 78 |
Egyéb szolgáltatások | 78 |
A társadalmi partnerek bevonása | 79 |
Balogh Miklós: A közoktatás finanszírozása | 83 |
A közoktatási kiadások alakulása | 83 |
A közoktatás GDP-ből való részesedése | 83 |
A kilencvenes évtized jellemző változásai és ezek magyarázata | 86 |
A költségvetés közoktatási kiadásainak alakulása | 88 |
Az egy tanulóra jutó kiadások alakulása | 88 |
Változások a finanszírozás rendszerében | 90 |
Az alapvető jellemzők | 90 |
Az 1996-os törvénymódosítást követő változások | 92 |
Az 1998-as kormányváltást követő változások | 93 |
Változások a kiadások és bevételek szerkezetében | 96 |
A finanszírozás hatékonysága | 100 |
Imre Anna - Lannert Judit: Az oktatási rendszer és a rendszerben való tanulói továbbhaladás | 105 |
Bevezetés: képzési szint, intézmény, program | 105 |
Az iskolaszerkezet nemzetközi kitekintésben | 107 |
A hazai iskolaszerkezet alakulása | 110 |
Az oktatási rendszer szerkezetének vertikális változásai | 111 |
Az oktatási rendszer horizontális szerkezetének változásai | 117 |
A szakképzés szerkezetének átalakulása | 123 |
Átjárhatóság és korrekciós utak | 124 |
A közoktatás egyes szintjei | 125 |
Az iskola előtti nevelés | 125 |
Alapfokú oktatás | 127 |
A középfokú oktatás | 134 |
A középfokról kilépőket fogadó rendszerek | 140 |
Az oktatás és a munka közötti átmenet | 149 |
Az oktatás és a munka közötti átmenet mutatói, tendenciák | 149 |
Az átmenet típusai | 150 |
A munka és a tanulás kombinációja | 153 |
Az iskolából a munkába való átmenetre vonatkozó politika | 154 |
Pályaorientáció, tanácsadás | 155 |
Felnőttképzés | 157 |
Az oktatási rendszer nem önkormányzati szektorai: egyházi és magánoktatás | 161 |
Egyházi és magánóvodák | 162 |
Egyházi és magániskolák | 163 |
Egyházi és magán-felsőoktatás | 165 |
Kollégiumok | 166 |
Vágó Irén: Az oktatás tartalma | 169 |
Általános összefüggések | 169 |
Az oktatás tartalmával kapcsolatos igények változása | 169 |
Nemzetközi tendenciák | 170 |
A közoktatás tartalmi szabályozása | 172 |
A tartalmi szabályozás új rendszerének kialakulása | 172 |
A Nemzeti alaptanterv bevezetése | 173 |
Változások a tartalmi szabályozásban az 1998-as kormányváltás után | 180 |
A vizsgarendszer | 184 |
Változások az oktatás tartalmában | 186 |
Tartalmi változások az általános képzésben | 188 |
Tartalmi változások a szakképzésben | 193 |
Tartalmi változások a közoktatás egyéb területein | 197 |
A kiemelt területek fejlődése | 204 |
A tertalmi változások közvetítői | 222 |
Tankönyvek | 222 |
Taneszközök | 228 |
Szakmai fejlesztési programok és alapok | 230 |
Szekszárdi Júlia: Az iskolák belső világa | 239 |
A tanítás, a tanulás és a nevelés változásai | 241 |
Új tartalmak az iskolák szakmai munkájában | 241 |
A pedagógusok módszertani kultúrája | 244 |
Tanórai és tanórán kívüli nevelési feladatok | 246 |
Az osztályfőnöki funkció változásai | 249 |
Az iskolákon belüli viszonyok alakulása | 252 |
A helyi tervezés hatásai | 252 |
Belső értékelés és minőségbiztosítás | 256 |
Az iskolák és a szülők kapcsolata | 257 |
Tanulók, tanulói közösségek | 259 |
Az ifjúsági kultúra, az iskola és a szabadidős tevékenység megváltozása | 259 |
A diákok és a felnőtt világ | 260 |
Az iskolai osztály | 263 |
Diákjogok | 264 |
A diákok mentálhigiénéje | 265 |
Gyermek- és ifjúságvédelem | 268 |
Nagy Mária: Pedagógusok | 273 |
Pedagógusstátus és pedagógus szakma | 273 |
Létszám és összetétel | 275 |
A pedagóguslétszámok alakulása | 275 |
A szakma összetétele és rétegződése | 280 |
A nem pedagógus iskolai dolgozók | 283 |
Foglalkoztatás, bérezés | 284 |
A foglalkoztatási viszonyok változásai | 284 |
Helyi foglalkoztatási politikák | 286 |
A jövedelmi viszonyok alakulása | 287 |
A tanárok pedagógiai tudása, tantestületi kultúrák | 292 |
Felkészülés a pályára | 295 |
A tanárképzés változásai | 295 |
A pedagógus-továbbképzés átalakulása | 297 |
Halász Gábor: Az oktatás minősége és eredményessége | 303 |
Mit jelent a minőség és az eredményesség? | 304 |
Tanulmányi eredményesség a magyar közoktatásban | 309 |
Az 1999-es Monitor vizsgálat eredményei | 310 |
A szegedi vizsgálatok eredményei | 317 |
A tanulói teljesítményeket meghatározó tényezők | 320 |
A tanulói teljesítmények nemzetközi összehasonlításban | 321 |
Az eredményesség egyéb mutatói | 324 |
Radó Péter: Speciális igények az oktatásban | 327 |
A fogyatékos gyermekek nevelése | 327 |
A speciális oktatási igények meghatározása | 327 |
A fogyatékosok oktatási rendszere | 329 |
Gyógypedagógiai pedagógusképzés | 331 |
Az integráció lehetőségei | 332 |
A kisebbségekhez tartozó gyermekek oktatása | 334 |
A kisebbségi oktatás intézményrendszere | 334 |
A cigány tanulók oktatása | 336 |
A kisebbségi oktatás tartalma | 339 |
A kisebbségi programok minősége és színvonala | 341 |
Radó Péter: Egyenlőtlenségek és méltányosság a közoktatásban | 343 |
Értelmezési problémák | 343 |
Strukturális szelekció és az oktatás minősége | 346 |
Strukturális szelekció | 346 |
Az oktatás minősége | 347 |
Az oktatási egyenlőtlenségek típusai | 349 |
Lehetséges oktatáspolitikák és azok eszközei | 359 |
Felhasznált irodalom | 363 |
Adatbázisok | 377 |
Függelék | 379 |
Ábrák és táblázatok jegyzéke | 345 |
Rövidítések jegyzéke | 559 |