Nagy kérdések útján/Istenhit és istentagadás
Szerző
Szerkesztő
Budapest
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Borzasztó dolog látni, miként bolyong és tapogatózik nagyon sok ember az élet legmélyebb kérdései körül s mily kevés jut el közülük legalább a viszonylagos tisztánlátásig. Fájdalmas látvány ez a...
Tovább
Előszó
Borzasztó dolog látni, miként bolyong és tapogatózik nagyon sok ember az élet legmélyebb kérdései körül s mily kevés jut el közülük legalább a viszonylagos tisztánlátásig. Fájdalmas látvány ez a vergődés, egyfelől ez a tehetetlen és vigasztalan ide-odakapkodás, másfelől a belenyugvás az elintézetlenülhagyásba, a megfeneklés a kétely zátonyai közt, a tanácstalan rámeredés a nagy kérdések örök szfinkszeire.
S kétszeresen fájdalmas aztán ennek a világnézeti sehovátartozásnak gyászos hatásait is látni erkölcsi, társadalmi és nemzeti életünk terén. Erő helyett céltudatosság, világosan kitűzött s egységesen akart feladatok szétfolyás, jelszópolitika, visszaélés a kereszténység nagy igéivel, önzés, értelmetlenség, széthúzás és összeveszés.
Hallgathat-e ilyenkor az, akinek - úgy érzi - mondanivalója van? Akinek lelkében mint egy nyugodt, mozdulatlan világosság ragyog a hit s a tudat, hogy mindez máskép is lehetne, ha csak az emberek felismernék a nagy kérdések megoldásának útját s elfogulatlanul, oktalan húzódozás és gyűlölet nélkül rálépnének a megoldásnak erre az útjára?
Vagy talán azért hallgassunk, mert lesznek, akik félreértik szavunkat? Az élet legnagyobb problémáit bolygatnunk talán azért nem szabad, mert a helyes válasz, amelyet ez a bolygatás eredményezhet, előreláthatólag nem lesz a divatos elmosódottság és semmitmondás válasza? Vagy mert az a sekélyes világfelfogás, amelyet nem utolsó helyen egy célzatos ujságirodalom és pánszemita behatások alatt elfejlődött társadalmi élet tett meglehetősen általánossá, eleve pereátot kiált minden komolyan keresztény megoldásra?
Vissza
Tartalom
Nagy kérdések útján.
Bevezetés 3
I. Válaszúton 5
II. Hit és hitetlenség 10
III. A hit alapjai 15
IV. Természet és természetfelettiség 24
V. A kereszténység lényege 33
VI. Hol a kereszténység? 64
VII. Kereszténység és társadalom 81
VIII. Katolicizmus és társadalom 89
IX. Katolicizmus és nemzet 95
X. A város a hegyen 103
Istenhit és Istentagadás.
Előszó 111
I. Bevezetés
A kérdés jelentősége. - Harc az isteneszme
körül. - Bebizonyítható-e az Isten létezése.
- Az istenérvek logikai értéke. - A kérdés
megkerülése 113-125
II. Az istentagadás főbb elméletei.
A szkepticizmus (Általános kételkedés) 126-130
A szubjektivizmus (alanyelviség). - A szubjektivizmus tarthatatlan 130-133
A pozitivizmus 133-138
A Kant-féle agnoszticizmus. - Kant bölcseleti
rendszere. - A kantizmus bírálata. - Kant
és az istenérvek - 138-150
A pantheizmus 150-151
A monizmus. - Miben van igaza a monizmusnak?
- A monizmus bírálata. - A monizmus
ellenmondásai. - A monizmus lehetetlen következményei 151-170
A materializmus. - A materializmus bírálata. -
A) A materializmus nem tudja bizonyítani
alaptételét. - B) A materializmus lehetetlenségeket állít. - A materializmus és az öntudat. - C) A lélek léte bizonyos 170-188
A darwinizmus. - A darwinizmus gondolatmenete.
- A darwinizmus látszólagos támaszai. -
Darwinizmus és származástan. - A darwinizmus bírálata. - A kérdés természettudományi része. - A darwinizmus bölcseleti tarthatatlansága. - A darwinizmus ú. n. támaszai. - összefoglalás 188-213
A deizmus 213-215
A pesszimizmus 215-218
III. A pozitív istenbizonyítás (Istenérvek).
Az istenérvek beosztása 219-220
Az erkölcsi istenérvek:
I. A közmegegyezésből folyó istenérv. (Argumentum ex consensu.) - A) Amiben az emberiség túlnyomó része megegyezik. - Csalás nem lehet a közmegegyezés forrása. --
A közmegegyezés forrása nem lehet közös tévedés. - B) Az összes népek ismerték s vallják az Istent. - Ellenvetések. - Az ősi isteneszme és a félelem. - C) Tehát az Isten létének igaz dolognak kell lenni 220-246
II. A boldogságvágyból folyó istenérv. (Argumentum eudaemonologicum.) A) A boldogságvágy minden embernek veleszületett kiirthatatlan tulajdonsága. - B) Lehetetlen, hogy az ember természetes szükségességgel törekedjék olyasmi után, ami el nem érhető. -
C) Ez a boldogságvágy csak a végtelen jóban elégülhet ki teljesen. - D) A végtelen
jó azonban az Isten 246-250
III. A lelkiismeretből folyó istenérv. (Argumentum deontologicum.) A) Az emberi lelkiismeret egy feltétlenül felettünk álló erkölcsi törvényt tételez fel. - B) Ez a lelkiismereti törvény Isten nélkül érthetetlen volna. - összefoglalás 250-255
A fizikai (természetbölcseleti) istenérvek:
IV. A világrendből és célszerűségből vett istenérv. (Argumentum teleologicum.) - A) Ezen az egész világon a legcsodálatosabb, legsokszerűbb és legállandóbb rend és célszerűség uralkodik. - Célszerűség a természetben. -
A világrend jellege. - B) Ennek a rendnek
és célszerűségnek alapjának kell lennie. -
Még egy összefoglaló érv. - D) A világ
rendjének alkotója csak a világfeletti értelmes Isten lehet. - Ellenvetések a teleologikus istenérv ellen. - Rendellenességek (diszteleológiák) a természetben 256-300
V. A fizikai mozgásból vett istenérv. (Argumentum ex motu physico) 300-304
VI. Az élet eredetéből folyó istenérv. (Argumentum biologicum.) A) A földön valamikor nem volt élet. - B) Ma a földön van élet. - C)
Az élet nem keletkezhetik élettelenből. -
Az ősnemződés bölcseleti lehetetlensége. -
Az ősnemződés természettudományi lehetetlensége. - Ellenvetések. - Agy és lélek. -
D) Az élet tehát csakis Teremtő által jöhetett létre a földön. - Pótlás: A világ térbeli
végessége s időbeli kezdete. - Végtelenül
nagy-e és öröktől fogva való-e ez a világ? 304-320
I. A világ térbeli végességének érvei. -
Ellenvetés. - Ugyanaz más alakban 321-323
II. A világ időbeli kezdetének érvei. - Az
„örök" világ természettudományi lehetetlensége. - Az „örök körforgás" 324-333
A bölcseleti istenérvek:
VII. A világtani istenérv. (Argumentum cosmologicum.) A) Ez a világ nem önmagában bírja létének végső alapját. - B) Tehát ez a világ
nem lehet magától. - C) Vagyis kell Istennek
lenni, aki ennek a világnak létet adott. -
Ugyanez más alakban. - Ugyanaz más úton.
- Ellenvetés 334-344
VIII. A mozgástani istenérv. (Argumentum cinematologicum.) A) Ez az egész világ, beleértve az embert is, csupa változékony lényből áll.
- B) Ami azonban bármely értelemben, akár
állagilag, akár csak járulékailag is változékony, semmiesetre sem létezik önmagától. -
C) Kell tehát egy világfeletti, önmagától létező lénynek lennie. - Ellenvetés 345-350
IX. Az egységelvi istenérv. (Argumentum henologicum.) A) Az önmagától létező lény csak végtelen tökéletességű lény lehet. - B) Végtelen tökéletességű lény csak egy lehet. -
C) Ez a világ csupa sokszerű s tökéletlen
lényből áll. - D) Kell tehát lenni egy világfeletti, végtelen tökéletességű, egyetlen lénynek, amely önmagától van. - A világ tökéletlensége. - Ellenvetés. - Ami nem végtelen tökéletességű lény, az nem lehet magától,
a maga erejéből. - Tehát ez a világ nem önmagától való s kell lenni egy világfeletti
végső, értelmes oknak: Istennek 350-363
X. Az eszmetani istenérv. (Argumentum ideologicum.) A) Az igazság reális s az embertől és ettől a világtól független valami. - B)
Az igazságnak ez a mindentől független
realitása és hatalma egy végtelen lényre,
mint ős Igazságra utal. - Hasonlat. - Ellenvetés. - C) A jóság reális s az embertől
és világtól független valami s mint ilyen a
végtelen Jóra utal. - D) A szépség is Istenhez mint a szépség ősforrásához vezet. -
összefoglalás 363-377
IV. Befejező rész.
A vallás és az ember. - A vallás fogalma. -
Az emberi lélek szellemisége. - A lélek szellemiségének bizonyítékai. - Az akaratszabadság. - A lélek állaga. - Az emberi lélek halhatatlansága. - A lélek halhatatlanságának bizonyságai. - A vallási tények. -
Vallás és hit. - A kinyilatkoztatás lehetősége. - összefoglalás 378-405