1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Művészeti nevelés országos konferencia 1999

1999. február 26-27., Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem/KOMA-LAP '99/2. melléklete

Előszó

Márai Sándor írja Füves könyvében. "Meggyőződésem szerint, ha egy népből sokan művelik magukat a művészetekben, mindez kihat a hétköznapi magatartásukra is"
Tudjuk, hogy a magyar polgári rétegben... Tovább

Előszó

Márai Sándor írja Füves könyvében. "Meggyőződésem szerint, ha egy népből sokan művelik magukat a művészetekben, mindez kihat a hétköznapi magatartásukra is"
Tudjuk, hogy a magyar polgári rétegben a művészetekre való nyitottság, a művészetekben önmaguk legalább elemi szintű művelése és kifejezése századunkban szinte követelmény volt, s úgy tekintettek rá, mint a polgári létforma egyik kellékére. Sokunk szülei vagy nagyszülei tanultak zongorázni, énekelni, hímezni, terítőt készíteni, szőnyeget szőni, netán festeni, s a társastánc a műveltség része volt.
A magyar népi kultúrában az elmúlt évtizedekig megőrződtek az ősi művészeti tradíciók, s ezek ismerete nagymértékben megalapozta azoknak a közösségeknek a belső tartását, amelyek a hagyományokat éltették. Az a nép, amelynek tagjaiban sokaknak van alkotó tapasztalata vagy befogadó élménye, talán másképp áll jóérzés és közerkölcs dolgában is. Vissza

Tartalom

"Művészeti nevelés" országos konferencia
(1999. február 26-27., Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem)
Előszó - Pokorni Zoltán oktatási miniszter 3
Bevezető gondolatok... Puskás Aurél kurátor, levezető elnök 4
Pokorni Zoltán oktatási miniszter nyitó előadása 5
Puskás Aurél előadások előtti gondolatforgácsai 10
A művészeti nevelés szerepe a kulturális identitás és a kulturális alkalmazkodóképesség kialakításában és fejlesztésében
- Dr. Gereben Ferenc
„A művészeti nevelés az embert minőségileg megváltoztathatja..." 11
- Dr. Bolberitz Pál
„A művészeti nevelés jobbá teszi az embert" 15
A művészeti nevelés szerepe a kommunikációs készség fejlesztésében
- Jeleníts István
„A művészet... az emberhez méltó lét nélkülözhetetlen feltétele" 19
- Dr. Horányi Özséb
„Az iskolarendszer mindig azt mutatja, hogy mit is gondol a társadalom önmagáról és kultúrájáról" 22
Az elitkultúra és a tömegkultúra szerepe a művészeti nevelésben, különös tekintettel az értékközvetítésre
- Dr. Tomka Miklós
„A művészeti oktatás az emberré nevelés legtöbb alapkérdését felveti, s a válaszokat is közvetíteni tudja" 25
- Dr. Kárpáti Andrea
„A magyar vizuális nevelés... készségtárgyból véglegesen képességtárggyá vált" 32
- Gonda János
„A fókuszban a magasművészetnek kell maradnia..." 37
A készségfejlesztés - produkcióközpontú szemlélet a művészeti oktatásban
- Bodóczky István
„A kreativitásra nevelés, a személyiség, a kommunikációs készség fejlesztése az iskola legfőbb feladatai közé tartozik" 40
- Szokolay Sándor
„A művészetek felelőssége: erkölcsi felelősség!" 44
Magyar nyelv és irodalom
Honti Mária
Megújuló oktatás régi korlátokkal (Pintér Attila) 50
- Dr. Adamikné dr. Jászó Anna
Kreativitás és anyanyelvi nevelés az Integrált magyar nyelvi és irodalmi program kapcsán (ELTE TFK - BTF) 52
- Erdélyi Erzsébet-Nobel Iván
Gondolatok a határon túli kortárs magyar irodalomról 57
Honti Mária összefoglalója 61
Ének-zene
Laczó Zoltán
A zene mint kommunikációs forma (Pintér Attila) 63
- Ittzés Mihály
Nincs új a nap alatt 65
- Kobzos Kiss Tamás
A népzene szerepe a kommunikációs készség és a kulturális identitás kialakításában 67
- Dr. Hegyi István
Európai népzene a zeneoktatásban 68
Dr. L. Nagy Katalin összefoglalója 71
Vizuális kultúra
Dr. Csőregh Éva
Alku tárgya a rajztanítás (Pintér Attila) 74
Sípos Endre
Vizuális kultúra, mozgóképkultúra, emberismeret 76
Gaul Emil összefoglalója 79
Mozgókép- és médiaismeret
Lányi András
Gyorsan behozható a lemaradás (Csúri Ákos) 81
Muhi Klára
A film, a média és a többi művészeti tárgy helye a konferencia tükrében 83
Lányi András összefoglalója 85
Tánc- és drámapedagógia
Kaposi László
Teljes emberként megnyilvánulni (Csúri Ákos) 86
Lipták Ildikó
Egy komplex foglalkozás bemutatása 88
Gabnai Katalin összefoglalója 90
Gyógypedagógia
Méltó helyére kerülhet a gyógypedagógia (Csúri Ákos) 92
Herzog Tamás
A Magyar Speciális Művészeti Műhely Egyesület eddigi működésének, célkitűzéseinek és elképzeléseinek rövid áttekintése 94
Herzog Tamás összefoglalója 98
Dr. Dobos Krisztina kuratóriumi elnök zárszava 100
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem