1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 303 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-4470-1
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrált. Tankönyvi szám: D 10311.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ókoriak kilenc múzsát ismertek: ők voltak a művészi tevékenység és a tudomány elképzelt ihletői, ösztönzői. Mindegyiküknek más-más volt a tevékenységi köre (himnuszköltészet, epikus költészet,... Tovább

Előszó

Az ókoriak kilenc múzsát ismertek: ők voltak a művészi tevékenység és a tudomány elképzelt ihletői, ösztönzői. Mindegyiküknek más-más volt a tevékenységi köre (himnuszköltészet, epikus költészet, vígjáték, kartánc stb.), mégis elsősorban a zene, a tánc és a költészet védangyalai voltak. A róluk alkotott emberi fantáziakép mindenesetre arra vall, hogy a hagyomány keletkezésének idejében (a görög történelem hajnalán) a tudomány még nem különült el határozottan a művészetektől, s arra is következtethetünk, hogy éppen az éneket, a zenét, a táncot, a költészetet és az "alakoskodás"-t tartották olyan tevékenységnek, amely elválik a mindennapi, szokásos cselekvések körétől.
Bár a múzsák száma azóta sem változott, a művészetek családja jelentősen kibővült. Az előbbi felsorolás még a képzőművészeteket (a festészetet, a szobrászatot, az építészetet, a grafikát) is mellőzi, az irodalmat pedig szinte csak csírájában, korai műfajaiban ismeri. S akkor még csak az úgynevezett "hagyományos" művészetekről szóltunk! A technika fejlődésével aztán olyan új művészetek is keletkeztek, mint a film és a televízió, s az évezredes múltú régi művészeti ágak szerepe, jellege is sokat változott. Egy dolog azonban nem változott az őskortól napjainkig: az, hogy a művészetek elszakíthatatlanul hozzátartoznak az emberi társadalom és az egészséges egyén életéhez. Nem csupán járulékos kiegészítői, díszei és kellemes szórakoztatói életünknek, hanem beleszólnak az emberi lét, az emberi sors, a társadalmi fejlődés alakulásába. Vissza

Tartalom

Előszó7
A színjáték művészete9
A színjáték szó jelentése10
Dráma és színjáték10
A színjáték összetevői - a teljes színjáték13
A színészi alakítás17
A színjáték cselekménye, az akció és dikció egysége25
Játéktér, helyszín, drámai tér27
Drámai idő és színpadi idő - a ritmus és a tempó33
Díszlet, kellék, jelmez35
Miről "szól" a díszlet?35
Tárgyak a színpadon36
Van-e szükség jelmezre?37
A dinamikus audiovizuális színi kép41
A rendezés művészete43
A színjáték közönsége44
Ajánlott irodalom47
A film48
Film és valóság48
A film születése - valóság és fantázia együttese54
Film és kúltura54
Film és történelem54
Más országok, népek, történelmének, szokásainak ismerete segíti-e a fiatalok megértését?56
A magyar történelem jelentős eseményei és történelmi ismereteink összefüggései59
A film és az emberi pszichikum60
A film és más művészetek61
Film és irodalom62
Film, képzőművészet, zene62
A film és más társadalomtudományok63
A film mint művészet64
A montázs65
A filmjelenet66
A filmkép67
A fény és árny mint a filmkép egyik alapvető összetevője68
Filmszínész és színész69
A környezet, a táj a filmlátvány lényeges része71
A díszlet72
Az öltözködés a kultúra és a filmnyelv része73
A szín alkotó tényező lett73
A hang szerepe a filmalkotásban74
A zene74
A beszéd74
A zajok és zörejek világa75
Ki a film alkotója?76
Ajánlott irodalom78
A televízió79
Kamera ott, kamera itt79
Történeti előzmények, társadalmi és technikai feltételek80
A televízió: közvetítő eszköz81
A televízió funkciói, műsortípusai82
Művészetközvetítés a televízióban84
A vizuális művészetek körébe tartozó művek közvetítése84
Színházi előadás közvetítése86
Az irodalmi művek közvetítése86
Zeneművek közvetítése87
A televízió művészi lehetőségei89
Televízió és társadalom93
Ajánlott irodalom95
A rádió96
A hang művészete97
A rádió és közönsége98
A rádiójáték99
Az első mű99
A rádiójáték esztétikai jellemzői100
A rádiójáték intim műfaj102
Dramaturgiai követelmények102
Rádió és irodalom103
Adaptáció103
Vers104
Novella104
Dokumentumjáték104
Az aktualitás műfajai105
Rádióhír105
Kommentár106
Riport106
Interjú107
Helyszíni közvetítés108
Zene a rádióban108
A hangrögzítés jelentősége a zenei műsoroknál108
A rádió mint zenei fórum109
Szerkesztési követelmények109
Ajánlott irodalom111
A zene112
A zene születése112
A zene forrása: az emberi tevékenység és az emberi hang114
Ritmus és ismétlés114
Szertartások, dallamok, hangszerek115
A zene nagy korszakainak alapja: a hangrendszerek fejlődése118
A hangjegyírás119
Ismerkedjük meg a hangsor fogalmával!125
A pentatónia129
A hétfokúság133
A modális zene - a középkor és a reneszánsz korszaka134
A gregorián korszak135
A dúr hangsor megjelenése141
A dúr-moll rendszer - a barokk, a klasszikus és a romantikus zene korszaka146
A klasszicizmus és a romantika147
Formák és műfajok a klasszikus és romantikus zenében148
A szonátaforma149
A szimfónia150
Kamarazene150
Versenymű152
A XX. század zenéje154
A tagadás zenéje154
A továbbfejlesztés irányzata155
A zenei köznyelv a XX. században157
Népzene158
Cigányzene és magyarnóta159
A dzsessz160
Popzene160
Életünk és a zene161
A zenehallgatás hanglemezanyaga165
Ajánlott irodalom166
A tánc167
Közhasználatú táncok167
A művészi tánc jellemzői170
A táncművészet tárgya, lehetőségei és korlátai173
A társastánc mint látványosság176
A néptánc a színpadon178
A magyar néptánckoreográfia179
Az indiai táncok és megértésük186
A klasszikus balett190
A korszerű táncművészetről198
Ajánlott irodalom200
Fotóművészet és fotókultúra201
A fényképi megjelenítés fejlődése202
Mi a fényképi formanyelv?206
A fényképi nyelv néhány újítója209
Fotóinvázió és megismerés226
Történetiség és fotónyelv227
Visszacsatolás és tudatosítás228
Fogalommagyarázó232
Ajánlott irodalom234
Környezetesztétika235
Bevezetés235
A környezet fogalma236
Az emberi környezet236
Az ember létesítette művi környezet241
A környezet dimenizói242
A környezetesztétika elvi kérdései244
Környezetkultúra - környezetesztétika244
Esztétikum a tárgyi környezetben246
Elsődleges és másodlagos funkció248
A díszítés249
Lépték és arány254
Tartalom és forma259
A népi a környezetalakításban261
Az építészeti és tárgyi környezet264
A város - ellenséges zűrzavar vagy emberi könyezet?264
Az előzmények. Az ipari forradalom hatása a városra266
Az építészet forradalma és a modern urbanisztika267
Régi és új a városban270
Falvaink sorsa277
A lakás és "meghosszabbításai"282
A marseille-i "lakóegység"282
A lakótelep283
Műalkotás a lakásban288
Az iparművészet és az ipari formatervezés289
A Bauhaus "esztétikája"291
Az ipari formatervezés napjaink környezetalakításában293
Környezetünk esztétikája294
Ajánlott irodalom297
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára

A borító enyhén elszíneződött, foltos.

Állapot:
840 Ft
420 ,-Ft 50
6 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára

A borító foltos, elszíneződött. Néhány lap és a lapélek foltosak.

Állapot:
840 Ft
580 ,-Ft 30
9 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára Művészeti ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára

A borító elszíneződött.

Állapot:
840 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba