Előszó | 7 |
A színjáték művészete | 9 |
A színjáték szó jelentése | 10 |
Dráma és színjáték | 10 |
A színjáték összetevői - a teljes színjáték | 13 |
A színészi alakítás | 17 |
A színjáték cselekménye, az akció és dikció egysége | 25 |
Játéktér, helyszín, drámai tér | 27 |
Drámai idő és színpadi idő - a ritmus és a tempó | 33 |
Díszlet, kellék, jelmez | 35 |
Miről "szól" a díszlet? | 35 |
Tárgyak a színpadon | 36 |
Van-e szükség jelmezre? | 37 |
A dinamikus audiovizuális színi kép | 41 |
A rendezés művészete | 43 |
A színjáték közönsége | 44 |
Ajánlott irodalom | 47 |
A film | 48 |
Film és valóság | 48 |
A film születése - valóság és fantázia együttese | 54 |
Film és kúltura | 54 |
Film és történelem | 54 |
Más országok, népek, történelmének, szokásainak ismerete segíti-e a fiatalok megértését? | 56 |
A magyar történelem jelentős eseményei és történelmi ismereteink összefüggései | 59 |
A film és az emberi pszichikum | 60 |
A film és más művészetek | 61 |
Film és irodalom | 62 |
Film, képzőművészet, zene | 62 |
A film és más társadalomtudományok | 63 |
A film mint művészet | 64 |
A montázs | 65 |
A filmjelenet | 66 |
A filmkép | 67 |
A fény és árny mint a filmkép egyik alapvető összetevője | 68 |
Filmszínész és színész | 69 |
A környezet, a táj a filmlátvány lényeges része | 71 |
A díszlet | 72 |
Az öltözködés a kultúra és a filmnyelv része | 73 |
A szín alkotó tényező lett | 73 |
A hang szerepe a filmalkotásban | 74 |
A zene | 74 |
A beszéd | 74 |
A zajok és zörejek világa | 75 |
Ki a film alkotója? | 76 |
Ajánlott irodalom | 78 |
A televízió | 79 |
Kamera ott, kamera itt | 79 |
Történeti előzmények, társadalmi és technikai feltételek | 80 |
A televízió: közvetítő eszköz | 81 |
A televízió funkciói, műsortípusai | 82 |
Művészetközvetítés a televízióban | 84 |
A vizuális művészetek körébe tartozó művek közvetítése | 84 |
Színházi előadás közvetítése | 86 |
Az irodalmi művek közvetítése | 86 |
Zeneművek közvetítése | 87 |
A televízió művészi lehetőségei | 89 |
Televízió és társadalom | 93 |
Ajánlott irodalom | 95 |
A rádió | 96 |
A hang művészete | 97 |
A rádió és közönsége | 98 |
A rádiójáték | 99 |
Az első mű | 99 |
A rádiójáték esztétikai jellemzői | 100 |
A rádiójáték intim műfaj | 102 |
Dramaturgiai követelmények | 102 |
Rádió és irodalom | 103 |
Adaptáció | 103 |
Vers | 104 |
Novella | 104 |
Dokumentumjáték | 104 |
Az aktualitás műfajai | 105 |
Rádióhír | 105 |
Kommentár | 106 |
Riport | 106 |
Interjú | 107 |
Helyszíni közvetítés | 108 |
Zene a rádióban | 108 |
A hangrögzítés jelentősége a zenei műsoroknál | 108 |
A rádió mint zenei fórum | 109 |
Szerkesztési követelmények | 109 |
Ajánlott irodalom | 111 |
A zene | 112 |
A zene születése | 112 |
A zene forrása: az emberi tevékenység és az emberi hang | 114 |
Ritmus és ismétlés | 114 |
Szertartások, dallamok, hangszerek | 115 |
A zene nagy korszakainak alapja: a hangrendszerek fejlődése | 118 |
A hangjegyírás | 119 |
Ismerkedjük meg a hangsor fogalmával! | 125 |
A pentatónia | 129 |
A hétfokúság | 133 |
A modális zene - a középkor és a reneszánsz korszaka | 134 |
A gregorián korszak | 135 |
A dúr hangsor megjelenése | 141 |
A dúr-moll rendszer - a barokk, a klasszikus és a romantikus zene korszaka | 146 |
A klasszicizmus és a romantika | 147 |
Formák és műfajok a klasszikus és romantikus zenében | 148 |
A szonátaforma | 149 |
A szimfónia | 150 |
Kamarazene | 150 |
Versenymű | 152 |
A XX. század zenéje | 154 |
A tagadás zenéje | 154 |
A továbbfejlesztés irányzata | 155 |
A zenei köznyelv a XX. században | 157 |
Népzene | 158 |
Cigányzene és magyarnóta | 159 |
A dzsessz | 160 |
Popzene | 160 |
Életünk és a zene | 161 |
A zenehallgatás hanglemezanyaga | 165 |
Ajánlott irodalom | 166 |
A tánc | 167 |
Közhasználatú táncok | 167 |
A művészi tánc jellemzői | 170 |
A táncművészet tárgya, lehetőségei és korlátai | 173 |
A társastánc mint látványosság | 176 |
A néptánc a színpadon | 178 |
A magyar néptánckoreográfia | 179 |
Az indiai táncok és megértésük | 186 |
A klasszikus balett | 190 |
A korszerű táncművészetről | 198 |
Ajánlott irodalom | 200 |
Fotóművészet és fotókultúra | 201 |
A fényképi megjelenítés fejlődése | 202 |
Mi a fényképi formanyelv? | 206 |
A fényképi nyelv néhány újítója | 209 |
Fotóinvázió és megismerés | 226 |
Történetiség és fotónyelv | 227 |
Visszacsatolás és tudatosítás | 228 |
Fogalommagyarázó | 232 |
Ajánlott irodalom | 234 |
Környezetesztétika | 235 |
Bevezetés | 235 |
A környezet fogalma | 236 |
Az emberi környezet | 236 |
Az ember létesítette művi környezet | 241 |
A környezet dimenizói | 242 |
A környezetesztétika elvi kérdései | 244 |
Környezetkultúra - környezetesztétika | 244 |
Esztétikum a tárgyi környezetben | 246 |
Elsődleges és másodlagos funkció | 248 |
A díszítés | 249 |
Lépték és arány | 254 |
Tartalom és forma | 259 |
A népi a környezetalakításban | 261 |
Az építészeti és tárgyi környezet | 264 |
A város - ellenséges zűrzavar vagy emberi könyezet? | 264 |
Az előzmények. Az ipari forradalom hatása a városra | 266 |
Az építészet forradalma és a modern urbanisztika | 267 |
Régi és új a városban | 270 |
Falvaink sorsa | 277 |
A lakás és "meghosszabbításai" | 282 |
A marseille-i "lakóegység" | 282 |
A lakótelep | 283 |
Műalkotás a lakásban | 288 |
Az iparművészet és az ipari formatervezés | 289 |
A Bauhaus "esztétikája" | 291 |
Az ipari formatervezés napjaink környezetalakításában | 293 |
Környezetünk esztétikája | 294 |
Ajánlott irodalom | 297 |