1.063.272

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Művészet a 20. században I-II.

Festészet/Szobrok és objektek/Új médiumok/Fotográfia

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Taschen-Vince Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 840 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 26 cm x 20 cm
ISBN: 978-3-8365-2961-7
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, reprodukciókkal. Eredeti védődobozban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A mágikus fény
Az impresszionizmus Janus-arca
Az 1867-ben megrendezett párizsi világkiállítás helyszíne felett egy légballon lebegett, gondolában a fotográfus, léghajós és karikaturista Nadar... Tovább

Előszó

A mágikus fény
Az impresszionizmus Janus-arca
Az 1867-ben megrendezett párizsi világkiállítás helyszíne felett egy légballon lebegett, gondolában a fotográfus, léghajós és karikaturista Nadar foglalt helyet. A rögzített léggömb még ma is megtekinthető Oslóban, a norvég főváros Nemzeti Galériájában: ott látható Édourd Manet-nak a nemzetközi esemény évében festett, Az 1867-es világkiállítás című képének (7.o) jobb felső sarkában. Nadar valójában Félix Tournachon - a művésznév kifejezi, hogy a fotós tisztában volt értékével és küldetésével. Baráti köréhez tartoztak a későbbi impresszionista művészek. Stílusuk elnevezésével, e jelzővel a pillanatfelvételre emlékeztető, véletlenszerűnek és befejezetlennek tetsző festményeiket akarták nevetségessé tenni, ám a fotográfus Nadar ösztönösen ismerte fel a művek jelentőségét. A világkiállítás után hét évvel a Szajna jobb partján, az Opera közelében, a boulevard des Capucines 35. szám alatti műtermének helyiségeit 1874. április 15-től május 15-ig e festők rendelkezésére bocsátotta, hogy kiállíthassák képeiket.
Egy évvel korábban, 1873-ban Claude Monet megfestette a sugárutat a magasból, egy emeleti ablakból. Festményén a járdán nyuzsgő tömeg életlen és sematikus képe a fotózás hőskorában készült fényképfelvételként hat. A 19. századi Párizsnak ebben az előkelő negyedében, ahol Nadar társadalmi elit körében vívott ki elismerést, a festő barátok végre lehetőséget kaptak a bemutatkozásra. Műveiket a Szalon zsűrije több alkalommal visszautasította, vagy olyan előnytelen helyre száműzte a hivatalos kiállításon, hogy az üde, ragyogó színek a homályba vesztek. A Nadarnál megrendezett impresszionista bemutató vol az első alkalom, hogy a művészek zsűrizés nélkül állíthattak ki. A belépő 50 centimesba, a katalógus egy frankba került. Maguk a festők válogatták ki a falakra kerülő képeiket; innen egyetlen rosszindulatú műkritikus sem száműzhetett senkit a megcsúfolt akadémikus hagyományokra hivatkozva. Vissza

Tartalom

I. kötet:
Festészet
Kari Ruhrberg
1 Bevezetés a modern művészetbe 7
A mágikus fény
Az impresszionizmus Janus-arca
A tiszta ész festészete
Seurat és a neoimpresszionisták
Az elveszett paradicsom nyomában
Paul Gauguin munkássága és legendája
Szépség helyett igazság
Van Gogh: a festészet mint drámai tett
Vidéki magányból a világ színpadára
Paul Cézanne: az új művészet „primitív előfutára"
2 A világ mint szimbólum 22
A beavatottak művészete
A szimbolizmus és következményei
Zárt társadalom
Henri de Toulouse-Lautrec és a Montmartre világa
A művészet mint filozófia
Ferdinánd Hodler, a svájci szimbolista
3 Szakítás a történelemmel 30
Az ifjúság tiszta lappal indul
A történeti művészetfelfogás vége
Álarcosok menete
James Ensor kísértetbirodalma
Az élet mint haláltánc
A modern tudat válsága Edvard Munch
munkásságában
4 Kifejezés és forma 37
A Vadak és az irányzat klasszikusai
Matisse és köre
Érzés és eksztázis
Az északnémet expresszionizmus
Küzdelem egy új világért
A Die Brücke utópiája
A barokk megkésett örököse
Oskar Kokoschka: a bécsi expresszionista
Világméretű szorongás és új kiegyezés
Meidner, Schiele, Morgner és
a késő expresszionizmus
5 Klasszicizmus és képzelőerő 67
Vihar utáni csend
Kubizmus, avagy klasszikus modern
Rohamra a hagyomány ellen
A futurizmus keltette rövid, ám heves földrengés
„Párizs, te vagy az én második Vityebszkem!"
Marc Chagall és a zsidó kívülállók
Mágikus álmok
Henri Rousseau, kortársai és követői
6 Elvesztett illúziók 101
A festészet mint belső kényszer
A Der Blaue Reiter, Kandinszkij és a spirituális művészet
Egy lehetséges világ
Paul Klee példaadó művészete és példaadó élete
7 Lázadás és költészet 119
„Madárijesztővel a józan ész ellen"
A dadaista lázadás
Túl a határokon: egy közbenső állomás
Marcel Duchamp, a nonkonformista és a próféta
Melankólia és magány
Giorgio de Chirico és a metafizikus festészet
Mindenható álmok
Szürrealizmus - André Bretontól napjainkig
8 Absztrakció és valóság 161
Orosz forradalmárok és holland képrombolók
Szuprematizmus, konstruktivizmus és a De Stijl
A művészet mint társadalmi küldetés
Festők a Walter Gropius vezette Bauhausban
Vissza a látható világhoz
Realista hullám az első világháború után
9 A század arca 211
A festés mint drámai cselekvés
Pablo Picasso: a művész és legendája
10 Lázadás és belenyugvás 219
Az ismeretlen a művészetben
absztrakt festészet új valósága
Búcsú a tárgytól
Absztrakt művészet Németországban
Absztrakt művészet a nemzetközi színtéren
Nonjiguratív festészet más országokban
A szelíd anarchista
Woljgang Scbulze: német festő Párizsban
A festészet mint felfedezőik
Tasizmus, informel és l'art autre
11 Párizs helyett New York 269
Amerika legyőzi Európát
Az USA festészete a 20. század derekán
Meditáció és mozgás
Az absztrakt expresszionizmusra adott európai válasz
A hétköznapi tárgyak igézetében
Pop-art és újrealizmus
A tönkrement élet
Francis Bacon realizmusa
A valóság feltárása
A neorealizmus nézőpontjából
12 A festészet mint elmetorna 344
A szem ingerlése
Op-art és a határok átlépése
A festmény az festmény az festmény
Minimál és koncept-art
Puritánok és próféták
Szobrászok és objekt-művészek festményei
13 Túl az utópián 365
Az avantgárd és a reakció között
Festészet az ezredforduló határán
14 Pillanatfelvétel 390
A művészet problémai az ezredfordulón
Festészet az elektronikus média korszakában

II. kötet:
Szobrok és objektek
A modern szobrászat átváltozásai 407
1 Hagyomány és modernség között 409
Rodin: kiteljesedés és kísérlet
Maillol: életteli klasszicitás
Barlach: lepelbe burkolt expresszív alakok
Lehmbruck: vékony figurák - átszellemítve
Emberábrázolás: Hildebrandtól Mariniig
2 Absztrakció és kubista hangváltás 419
Áthatolás a téren
Új eszménykép: a primitív művészet
Barlach: a lényeg összegzése és tiszta forma
Matisse: megformált tér
Picasso, az úttörő
Archipenko: az áttört forma emancipációja
Boccioni és a futurista össztűz
Duchamp-Villon és a mechanikus ember
Az új ember a bábu és a gép között
A kubizmustól a természet mítoszáig: Lipchitz, Laurens, Zadkine
3 A világ szerkezete 445
Oroszország: anyagi kultúra és konstrukció
Tatlin: kontrareliefek, emlékmű és repülő szerkezet
Rodcsenko és az INHUKcsoport konstruktivistái
„Átszállóhely a festészetből az építészetbe "
A konstruktivista internacionálé
Gabo és Pevsner: kristályos kibontakozás
A Bauhaus és a De Stijl: új médiumok és alapkutatások
Az A bstraction-Création és a konkrét művészet
4 A ready made-től a szürrealista objektig 457
Duchamp: az elutasító alapító
A dada megrázkódtatása: Man Ray és Schwitters
A szürrealista objekt
Giacometti: megrendezettpszichoterror
Szürrealista szellemek
5 Új anyagok: vas és acél 469
Picasso találmánya: a fémmontázs
Gonzalez, a vasszobrászat megalapítója
Calder: a mobil költőisége
Kalapáccsal és lángvágóval
6 Biomorf szobrok - a lét természete 477
„Minta természet"
Picasso térplasztikája Boisgeloup-ban
Arp: „Dada-fej " és „Növényfogó "
Moore: testek a tájban
Növekedés és szerkesztés
7 A háború után: egzisztenciális alak
és absztrakció 487
Utórezgés vagy új szabadság?
Giacometti és az ember fenyegetettsége
Informel szobrászat - folyamat és szerkezet
Absztrakt expresszionizmus - gesztuskonstrukciók
David Smith és a gesztusabsztrakció
8 A kinetikus művészet 499
Lemondás a kompozícióról és a pszichológiáról
Természet, fény, mozgás, technológia
Csoportok: GRAV, ZERO, E.A. T, CAVS
A kinetikus művészet válsága és differenciálódása
Jean Tinguely: a géppark mint világszínház
9 A realitás közvetlensége 509
A totális ready made
Rauschenberg: szakadék az élet és a művészet között
Kienholz és az American Way of Life
Oldenburg kettős iróniája
Az angol pop-art és Paolozzi gép kollázsai
Nouveau réalisme: az objektszociológiája
Intermédia, fluxus: objekt és koncept
Happening: objekt és akció
Az objektművészet stratégiái
10 A minimal-art Amerikában és Európában 524
Minimal-art: a puszta érzékelés
Európa: rendszer, kompozíció és Caro
diszkontinuitásstratégiája
11 A minimal-art után: az érzékek ösztönzése,
a művészet kiterjesztése 533
A hatvanas évek korrekciója
Anyagi folyamatok és fizikai lét
Serra: az anyagiságtól a városszobrászatig
Land-art: hegyekkel festeni
Bruce Naumann és a test mint médium
Beuys: aura és szobrászi mű
Arte povera: „Az anyagABC-je"
12 A jelen kikötője 560
Az avantgárd vége?
Építészet - szobrászat - cselekvési formák
Bútorok és makettek
Az emlékezet nyomai
Újrafeldolgozás és ready made
A Fiatal brit szobrászok
Intimitás és nyilvánosság
Új médiumok
Christiane Fricke
1 Az érzékek felébresztése 577
„Minden eltűnik"
„Pusztítsátok el a múzeumokat!"
Demonstratív gesztusok, dühödt tiltakozás és konstruktív tervek
A harmadik és negyedik dimenzió felé
A művészi tett: szemkápráztató előadás
Protoakciók, -installációk és az első multiplikák
2 Intermédia: happening, akcionizmus és fluxus 582
John Cage és a művészeti ágak egyesítése
Allan Kaprow happeningjei
WolfVostell és a terapeutikus katasztrófa
A bécsi akcionizmus
A fluxus
Változatok lepkékre és mélyhegedűre
A fluxusvírus okozta járvány
A „folyamatos alkotás " elvéről
A filctévé üzenete
3 A művészet és a médiaipar találkozása 591
A valóságos táj mint médium "
Laboratóriumok a jövő művészetének
A mozgó kép kutatói
"Black Gate Cologne"
A Gerry Schum tévégaléria
4 Videoszofitver, hardver és performance 596
Pixel-színház a képernyőn
Tönkretett objekteky szobrok és „ rövidre zárt" körök
A live-művészet transzformációi
5 A hetvenes évek: tervtárak 604
Szereplők térben és időben
Az én közleményei
Videó, politika és média
6 A nyolcvanas évek: „Átkapcsolunk!" 611
A képek felgyorsítása
Elit- és populáris művészet között
A látnók videográf
7 A kilencvenes évek: interakciók virtuális térben 616
Találkozások a felhasználói felületen
Összművészeti alkotások köztéren
„Ne dobjuk ki a hangversenyzongorát csak azért,
mert létezik szintetizátor"
Fotográfia
Klaus Honnef
1 Fotográfia: művészet vagy árucikk? 621
2 A kamerában született művészet:
az „új látásmód" 627
3 Fókuszban az anyagi világ: a Neue Sachlichkeit 635
4 ígéretes viszony: divat és fényképészet 648
5 A háború: a fotográfia nagy lehetősége 658
6 A televízió mint kihívás 664
7 A fotográfia meghódítja a művészetet
és elveszíti karakterét 674
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem