1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Művelődéspolitikai és pedagógiai szempontok a hazai iskolatípusok tanterveiben

Tanulmányok 1868-1945

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 223 oldal
Sorozatcím: A Tantervelmélet forrásai
Kötetszám: 21
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-682-474-6
Megjegyzés: Angol és német nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kötet tanulmányai a különböző magyarországi iskolatípusok és -fokozatok adott időhatárok között kiadott tanterveinek történetével foglalkoznak. Tehát nem a tantervtörténet átfogó, szisztematikus... Tovább

Előszó

A kötet tanulmányai a különböző magyarországi iskolatípusok és -fokozatok adott időhatárok között kiadott tanterveinek történetével foglalkoznak. Tehát nem a tantervtörténet átfogó, szisztematikus kifejtését nyújtják, bár egyes részterületeinek kidolgozásával - reményeink szerint - ebbe az irányba egyengetik az utat. A magyarországi tantervek történetének monografikus jellegű, teljes feldolgozása - amelyre pedig mind a (nevelés)tudomány, mind a pedagógiai gyakorlat fejlődése érdekében nagy szükség lenne - még mindig várat magára. Egyes tantárgyak tanterveinek történetéről készültek már ugyan átfogó hazai elemzések, „A tantervelmélet forrásai" sorozat kötetei is a történeti megközelítést képviselik és szolgálják, de hiányzik még a hazai tantervtörténet szintézise.
A tantervek történetének művelése a neveléstörténet szerves része, ugyanakkor sajátos válfaja is. Mivel tartalma rendkívül összetett és kapcsolatban áll a pedagógia számos lényeges elméleti és gyakorlati kérdésével, eredményei, tanulságai is gazdagíthatják a neveléstörténet minden területét, sőt visszahatnak mind a neveléstudomány, mind más tudományterületek diszciplínáinak fejlődésére is.
A tantervek ugyanis - kidolgozásuk, elfogadásuk, megvalósításuk során - kapcsolódtak az adott korszakok társadalmához, ideológiájához, uralkodó értékeihez, oktatás- és művelődéspolitikájához, törvénykezéséhez, iskolarendszeréhez, tudományához, kultúrájához, civilizációjához, az iskolákban alkalmazott módszerekhez, tankönyvekhez és más taneszközökhöz.
A kötet tanulmányai - az 1868-1945 közötti időszakot felölelve, utalva az előzményekre is - ennek a komplexitásnak a feltárására törekedtek.
Az első tanulmány a népiskolák arculatára, tanterveire mindenkor nagy hatást gyakorló tanítóképzés tantervi dokumentumait tárgyalja. E munka a kezdetektől az ötévfolyamos rendszer kialakulásáig és általánossá válásáig, a XX. század közepéig tárja fel a tantervi problémákat és azok megoldásait, a népiskola igényeinek érvényesítését, megmutatva a tantervek és utasítások művelődéspolitikai összefüggéseit, eszmei hátterét, a korabeli tantervelméleti koncepciók hatásait (Tóth Gábor).
A fővárosi helyi tanterveket tárgyaló tanulmány témáját átfogó tantervi rendszer „logikai hálójába" illesztve vizsgálja a különböző szintek jellemzőit és kapcsolatait a központi, fenntartói, regionális tantervektől a tanítói, tanári tanmenetekig, rávilágítva a fővárosi oktatásügy történetileg kialakult státusára a magyar közoktatáson belül. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS (Ballér Endre) 7
A MŰVELŐDÉSPOLITIKA ÉS A TANTERVELMÉLETI FELFOGÁSOK HATÁSA A TANÍTÓKÉPZŐ INTÉZETI TANTERVRE (Tóth Gábor) 11
Történelmi előzmények 12
Tanterv és utasítás az ötévfolyamú tanítóképző intézet részére 17
Pedagógiai tárgyak 19
Utasítás a tantervhez 21
A húszas évek művelődéspolitikája, kultúrpolitikája és a tanítóképző intézeti „Tanterv és utasítás" 22
A korabeli tantervelméleti koncepciók és a tanítóképző intézeti „Tanterv és utasítás" 29
Értékelméleti megközelítés 30
Gyermektanulmányon alapuló megközelítés 33
A „Tanterv és utasítás" megvalósítása a tanítóképző intézet munkájában 37
Következtetések 40
Jegyzetek 42
A HELYI TANTERVEK ÉS A FŐVÁROS TANTERVEI (1869-1936) (Szebenyi Péter) 49
I. Tantervi alapfogalmak 49
A helyi tanterv fogalmának értelmezése 49
A tantervi alapfogalmak értelmezésének hazai előzményei 51
A tanterv 52
A fenntartói tanterv 52
A helyi tanterv és a tanmenet 55
Állandó tanmenet - egyéni tanmenet 62
Következtetések 64
II. A főváros helyi tantervei 65
A polgári iskolák fővárosi tantervei 67
Az 1913. évi fővárosi népiskolai tanterv és előzményei 69
Az 1932. évi fővárosi népiskolai tanterv és utasítás tervezete 71
Következtetések 78
Jegyzetek 79
A TANULÓK ADOTTSÁGAINAK, SAJÁTOSSÁGAINAK FIGYELEMBEVÉTELE A POLGÁRI ISKOLAI TANTERVEKBEN (1868-1948) (Horánszky Nándor) 83
A tanterv és utasítások struktúrája 83
A tantervi struktúra alakulása 85
Az „Utasítások" struktúrája 87
A tanulók személyiségének, adottságainak figyelembevétele 90
Tantervek 90
Utasítások tantárgyi megközelítésben (Magyar nyelv és irodalom, Német nyelv. Történelem, Földrajz, Természetrajz,
Vegytan és ásványtan, Természettan, Egészségtani ismeretek, Háztartási és nevelési ismeretek. Közgazdasági és jogi ismeretek. Számtan és mértan, Rajz, Kézimunka, Ének, Testgyakorlás) 92
Példa a tananyag-kiválasztási szokásokra 113
Összegző megállapítások 115
Jegyzetek 123
TANTERVELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYARORSZÁGI GIMNÁZIUMI TANTERVEKBEN (Ballér Endre) 125
Középiskolai tantervek a húszas években 126
Az 1927-es középiskolai tantervi „Utasítások" pedagógiai alapjai 133
Az általános utasítások 133
Részletes utasítások 137
A harmincas évek tanterveinek elméleti alapjai 139
Oktatáspolitikai és pedagógiai összefüggések 139
Tantervelméleti kérdések a harmincas évek második felének gimnáziumi tanterveiben 143
Az 1938-as gimnáziumi tantervhez kiadott utasítások pedagógiai alapjai 149
Általános utasítások 149
Részletes utasítások 151
A felekezeti gimnáziumok tantervei 153
A gimnáziumi tantervi dokumentumok hatása a korszak egyéb tanterveire 157
Összefoglalás 158
Felhasznált szakirodalom 160
TANANYAG-FELFOGÁSOK ÖSSZEHASONLÍTÓ VIZSGÁLATA A KÖZÉPFOKÚ GÉPÉSZETI SZAKISKOLÁKBAN AZ ÓRATERVEK ALAPJÁN (1872-1978) (Horánszky Nándor) 163
Oktatáspolitikai kapcsolatok, kiindulópontok az óratervekben 174
Közismereti tantárgyak 174
Szakmai előkészítő és szakmai elméleti tantárgyak 174
Szakmai gyakorlat 174
Néhány általános tanulság, következtetések 175
A tantárgyi rendszerre (tantárgyakra) vonatkozó megállapítások 176
Közismereti tantárgyak 176
Szakmai előkészítő és szakmai tantárgyak 181
Végső konklúziók 185
Jegyzetek 186
Felhasznált irodalom 187
A felhasznált óra- és tantervek jegyzéke 189
OKTATÁSPOLITIKAI ÉS TANTERVPOLITIKÁI HANGSÚLYVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI KÖZOKTATÁSBAN (1869-1945) (Kelemen Elemér) 193
Bevezetés 193
A Ratio-tól a kiegyezésig 194
A kiegyezés után 196
A két világháború között 209
Irodalom 214
Összefoglaló 218
Summary 219
Zusammenfassung 220
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem