Előszó
A tananyag összeállítása és a jegyzet megírása előtt nem kis munkát jelentett kiválasztani azokat az ismeretanyagokat, amelyeket a jövő vendéglátó szakemberének feltétlenül ismernie kell ahhoz, hogy majdani szakmai munkáját magas színvonalon legyen képes elvégezni, tehát alkalmas legyen a vendéglátó tevékenység irányítására és a folyamatos fejlesztésre. A tananyag kiválasztás munkáját nehezítette a szűkösen rendelkezésre álló óraszám és az a tény, hogy sok hallgató nehezen tudja elfogadni a tananyag szükségességét.
A vendéglátó munka feltételezi a megfelelő, technológiailag jól átgondolt műszaki hátteret, amely lehetővé teszi a korszerű munkavégzést. A hangsúlynak a technológiai megfelelőségen kell lennie ahhoz, hogy a vendég és az őt kiszolgáló szakemberek egyformán elégedettek lehessenek. Egy korszerű vendéglátóegység az üzemeltetése állandó műszaki problémák sokaságának folyamatos megoldásával történik, és nagy felelősséget ró az üzemelést irányító szakemberre.
A mai korra jellemző a folyamatos fejlesztés igénye. Régen az volt a gyakorlat, hogy a beruházó megbízott egy építészt, aki minden technológiai ismeret nélkül tervezett meg, pl. egy éttermet, vagy szállodát, és azt kivitelezték anélkül, hogy a későbbiekben ott dolgozó vendéglátó szakemberek véleményét kikérték volna. Ezt a tarthatatlan állapotot csak az szüntetheti meg, ha a főiskolát végzett szakember rendelkezik olyan ismeretekkel, amelyek képessé teszi arra, hogy az épület tervezőjével együtt elvégezze, de legalább irányítsa a technológiai tervezés felelősségteljes munkáját, hasznosítva a műszaki ismeretek tárgyban, és a többi szakmai tárgy tanulása során megszerzett speciális technológiai ismereteit.
A jegyzetnek ez a kötete három fejezetre tagolható:
• az első a technológiai gépeket tárgyalja, a konyhatechnikai, majd az éttermi munka folyamatait követve,
• a másodikban kerülnek megtárgyalásra az üzemeltetés feladatai,
• a harmadik fejezet a vendéglátóhely üzemben tartásához szükséges takarítógépekkel, valamint energiagazdálkodási és környezetvédelmi kérdésekkel foglalkozik.
A fejezet egyes témaköreinek végén ellenőrző kérdések, a jegyzet végén pedig a kérdésekre adható helyes válaszok találhatók. A kérdések segítik a tanulást a tantárgy feldolgozásakor, azonban nem ölelik fel az egész tananyagot, nem azonosak a vizsgán feltett kérdésekkel, így csakis ezen kérdésekre adott válaszokra szorítkozni a vizsgára való felkészüléskor nem elegendő!
A tanulás segítésére néhány, eddig valószínűleg ismeretlen fogalomról magyarázatot is közlünk. Eredményes tanulást kíván a szerző.
Vissza