Előszó
A műszaki rajzolás - mint általánosan ismert fogalom - tulajdonképpen kétféle tevékenységet jelenthet. Az egyik valamilyen műszaki objektumra vonatkozó elgondolás rajzban való megjelenítése - a másik pedig ennek a rajznak másolásra (fénymásolat, mikrofilm) való előkészítése. Magától értetődik, hogy az egyetemi tanulmányok során elsősorban az elsőként említett tevékenységre vonatkozó készség kifejlesztése a fő feladat; ugyanakkor azonban a rajzolás technikájában való jártasság megszerzése is lényeges.
A műszaki rajz - és ezen belül a géprajz - elméleti szabályok alkalmazásán alapuló gyakorlati tevékenység. Az elméleti szabályok megtanulása azonban csak passzív tudást eredményez, aktívvá csak a gyakorlat teheti. A szabályok legnagyobb része ugyanis csak az ábrázolás lehetőségeit tartalmazza, az adott feladat megoldásának legcélravezetőbb módját a rajz készítőjének kell megválasztani.
Ennek a segédletnek elsődleges célkitűzése: segítségnyújtás ennek a készségnek a kifejlesztésében. A mintapéldák gondolatmenetének gondos tanulmányozása és annak alapján minél több gyakorlófeladat önálló megoldása segít ebben.
A második célkitűzés: a gyakorlatok anyagához olyan mennyiségű választékot adni, amely a rajztermi gyakorlatokon az önálló munka feltételeit megteremti. Olyan mennyiségű feladatot a jegyzet nyilván nem tartalmazhat, amely az otthoni munkához is mindenkinek eltérő feladatot jelent - vagyis kizárja a másolás lehetőségét-, a felsőfokú oktatásban résztvevőknél azonban feltételezhető annak a belátása, hogy csak az önálló munkához kapcsolódó egyéni erőfeszítés vezethet eredményre, még akkor is, ha látszólag nem ez a legrövidebb út.
Előtanulmányok szempontjából a Géprajz az a tantárgy, ahol a legnagyobb a gimnázium és a szakközépiskolák tananyaga közötti különbség. A géprajzi ismeretanyag a hallgatóság egy részének részben, vagy teljesen új, míg a másik részének (legalább is elvben) ismert. Vonatkozik ez a géprajzhoz szorosan kapcsolódó, de a tanterv szerint csak ezzel párhuzamosan, ill. később elsajátítandó ismeretekre is (szerkezeti anyagok, megmunkálási módok, stb.). Ezért egyes esetekben megpróbáljuk a szakismeret nélkül is logikus gondolkodással belátható technológiai szempontokra felhívni a figyelmet.
A jegyzethez hasonlóan a példatár ábrái is lehetőleg egyszerűek és géprajzi szempontból nem minden esetben teljesek.
Vissza