1.062.360

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermekkori és a serdülőkori személyiségzavarok pszichológiája

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 226 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN: 963-18-4311-4
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 42251. 1500 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünk elsődleges célja, hogy a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola pszichopedagógia szakos hallgatói részére áttekintést nyújtson a szociális környezetünkbe nehezen beilleszkedő... Tovább

Előszó

Könyvünk elsődleges célja, hogy a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola pszichopedagógia szakos hallgatói részére áttekintést nyújtson a szociális környezetünkbe nehezen beilleszkedő gyermekek és fiatalok pszichikus folyamatairól, interperszonális és intraperszonális konfliktusairól. A szerteágazó témakörök tekintélyes hányadát még érintőlegesen sem tudtuk bemutatni, gondot okozott az ismeretrendszer kiemelkedő pontjainak, a személyiségzavarokat döntően befolyásoló tényezőknek a kiválasztása. Fontosnak tartottuk, hogy munkánk ne csak az elméleti alapvetésre és a szemléletformálásra irányuljon, de gyakorlati útmutatást, segítséget is adjon a pályakezdő pszichopedagógusoknak feladataik megoldásához. Ennek érdekében a hazai és a külföldi vonatkozó irodalom feldolgozása mellett, saját, több évtizedes felsőoktatási és klinikai pszichológiai (gyermek- és serdülőkori terápiai) gyakorlatunk tapasztalataiból merítettük,hogy az inadaptáció komplex összefüggéseit elemezzük, vagy esetismertetésekkel illusztráljuk. Ily módon törekedtünk megkönnyíteni az elmélet és a gyakorlat összekapcsolását.
Viszonylag nagy teret szenteltünk a pszichológia különböző irányzatai, elsősorban a freudi teória és a belőle elágazó újabb pszichoanalitikus indíttatású elméletek felvázolásának. Úgy véljük, hogy a szakmai gyakorlatban nélkülözhetetlen ismeretek átadásán túl, a gyorsan cserélődő tudományos hipotézisek, illetve eredmények választékának bemutatásával a hallgatókat önálló gondolkodásra, szemléletük kreatív kialakítására motiválhatjuk. Vissza

Tartalom

Bevezetés9
Szocializáció, szocializációdás (Murányi-Kovács Endréné)15
A családi (elsődleges) szocializáció funkciói és diszfunkciói20
A szereptanulás22
A leválás23
A "kettős kötöttség" (double bind)24
A kortársi (másodlagos) szocializáció funkciói és diszfunkciói26
Önismereti érzékenység - értékfelújítás26
A szimmetrikus kommunikáció elsajátítása27
A belsőkontroll-attitűd27
A nemi szerep (gender role)28
Az énazonosság (személyi identitás) és a társadalmi azonosságtudat (szociális identitás)29
Az intézetekben - csecsemőotthonokban, nevelőotthonokban, speciális intézetekben - élő gyermekek szocializálódása31
A csecsemő- és a kisgyermekkor (A születéstől az iskolakezdésig) (Kabainé Huszka Antónia)37
Az szenzitív (kritikus) szakaszok39
Életkori jellemzők 0-2 éves korban, a születéstől a beszéd kezdetéig43
A sírás43
A nézegetés45
A mosoly46
A hangadás, a gügyögés, a beszéd kezdete47
Az utánzás49
A gyermek jelző és tájékozódó viselkedésére ható tényezők50
Kötődés az emberekhez52
Félelem az idegen személytől54
Szeparációs szorongás55
Az interperszonális kötődés eredete57
Életkori jellemzők 2-6 éves korig, a beszéd kialakulásától az iskolakezdésig59
Az éntudat kialakulása60
A kortárskapcsolat62
A testvérhelyzet65
Eltérések a csecsemők és a kisgyermekek egyedi fejlődésében68
Temperamentumbeli eltérések68
Nemi különbözőségek70
Az agresszió71
A gyermekgondozási gyakorlat rövid és hosszú távú hatása73
Hospitalizáció - szociális izoláció74
Kísérletek a hospitalizáció, a szociális izoláció kiküszöbölésére az intézeti nevelésben77
A gyermekkor az iskolakezdéstől a prepubertásig (Murányi-Kovács Endréné)83
Életkori jellemzők 6-12 éves korban85
A személyiségfejlődést akadályozó hatások87
A családi környezeti ártalmak87
Az iskolai környezeti ártalmak95
A nevelőotthoni környezeti ártalmak100
A pszichikus károsodás tünetei 6-12 éves korban109
Fejlődési retardációk110
Neurotikus megnyilvánulások114
A minimális cerebrális diszfunkció (MCK)163
A serdülők és az ifjúkorúak inadaptációja (Murányi-Kovács Endréné)167
Életkori jellemzők169
Az ifjúsági válság171
A neurotikus struktúraképződés kezdetei180
A depresszív neurózisok183
A kényszerneurózis185
A skizoid jellegű neurózis186
A hiszteroid neurózis187
Az öngyilkosság190
Az anorexia nervosa195
Az alkoholizálás196
A kábítószer-szenvedély (narkománia)199
A bűnözés201
Törvényszegő állami gondozottak202
Reszocializáló intézetek203
Irodalomjegyzék215
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem