Előszó
Az oktatási segédlet j ellesne Az oktatási segédlet - első részében - a munkaszervezési tevékenység jellegét és időszerű feladatait foglalja röviden össze. Ezzel lényegében megalapozásul és iránymutatásként szolgál
- egyrészt a vállalati munkaszervezési tevékenység fejlesztési feladatainak gyakorlati megvalósításához,
- másrészt a következő két munkaszervezési megoldás és a megoldások bevezetési, alkalmazási kérdéseinek tárgyalásához.
Az oktatási segédlet a továbbiakban két, - a munkaszervezés gyakorlatában konkrétan hasznosítható - megoldást szervezés-módszertani csoportjáték keretében, aktivizáló oktatás-módszertani megközelítéssel mutat be.
Az egyik szervezés-módszertani csoportjáték:
"ÜZEMÁTTELEPÍTÉSI MUNKA SZERVEZÉSE MŰVELETBONTÁSSAL"
A Csepel Művek Trösztje Csepeli Szerszámgépgyárának gyakorlatában sikeresen bevezetett konkrét munkaszervezési megoldáson alapul. A csoportjáték során a résztvevők lényegében a végrehajtott és bevezetett munka egyes kiemelt, lényeges fázisainak megoldását, vonatkozó javaslatok tételét kapják feladatul: tehát a csoportok munkája annak megoldására, megválaszolására irányul, hogy ők a feladat egyes lényegi vonatkozásait konkrétan hogyan oldották volna meg. A csoportjáték feladatainak megoldása lényegében azt ismerteti, ami és ahogy ez a gyakorlatban, a Csepeli Szerszámgépgyárban megvalósult.
A másik szervezés-módszertani csoportjáték:
"MUNKAMÓDSZER RACIONALIZÁLÁS KÉT KÉZ GRAFIKON SEGÍTSÉGÉVEL"
Lényegében az MTM módszer megismertetéséhez mintegy bevezetésként szolgál; ugyanakkor azonban - egy könnyen megérthető munkamódszer racionalizálásának példáján - a mozdulatelemzés gyakorlati alkalmazásba vételét, ennek lehetőségeit és eredményeit is bemutatja. A csoportjáték során a résztvevők - megelőző ismertetés és megadott szempontok, információk alapján - elemzik a két kéz mozdulatait, az adott munkavégzés módszerének racionalizálása előtt és után. Ezáltal igen szemléletessé válik, hogy ezzel a módszerrel a munkavégzés ésszerűsítése, egyszerűbbé és könnyebbé tétele milyen eredményesen megvalósítható.
Vissza