Előszó
A Munkafüzet az elektromosságtan tárgykörébe tartozó gyakorlatokat tartalmazza. A mérési feladatok szorosan kapcsolódnak a IV. osztályos gimnáziumi tankönyv anyagához. A *-gal jelölt mérési feladatok az új anyag feldolgozása közben tanulópáronként elvégezhető mérések, a **-gal jelölt munkafeladatokat mérési gyakorlati órákra javasoljuk. A 2 órás foglalkozásokon általában 2 mérési feladat végezhető el. A ***-gal jelölt munkafeladatokat a szakosított tantervű osztályok, ill. a fizikával az átlagosnál magasabb órakeretben foglalkozó tanulócsoportok számára kiegészítésként javasoljuk.
Az eredményes mérés egyik feltétele a gyakorlati órákra való gondos felkészülés. Mindegyik mérés a tanult anyagra épül, ezért nem elég a feladatok szövegének utólagos elolvasása, csak a munkafüzet és tankönyv együttes, elmélyült tanulmányozása biztosíthatja a sikeres mérőmunkát. Az alapos felkészülés fontosságát alátámasztja az is, hogy a méréseknél használt mérőműszerek, elektromos kapcsolási elemek komoly értéket képviselnek, tehát a téves vagy figyelmetlen kapcsolás jelentős anyagi kárt okozhat. Célszerű ezért a munkafüzet elején található műszerismertetést figyelmesen tanulmányozni!
A mérések elvégzése után fontos az eredmények elemzése. (Ezt lehetőleg azonnal, a mérés után végezzük el.) Az eredmények feldolgozása a mért adatokból nemcsak új mennyiségek kiszámítását, a grafikonok elemzését jelenti, hanem a mérésből, grafikonokból leolvasható következtetések, törvények megállapítását, a fizikai lényeg felismerését is. Ehhez nyújtanak némi segítséget az egyes mérési feladatok végén található kérdések.
A mérésekhez mellékek elvi kapcsolási rajzok tág lehetőséget biztosítanak az iskolákban megtalálható különböző típusú és alakú kapcsolótáblák, műszerek, eszközök és anyagok célszerű felhasználására.
Mérési feladatainkban ügyeljünk a balesetvédelmi előírások maradéktalan megtartására! Méréseinknél törpefeszültséget alkalmazzunk, ahol ez nem kielégítő, gondoskodjunk megfelelő érintésvédelemről, biztonsági transzformátorokról!
A szerzők remélik, hogy a Munkafüzet segíti a tanulókat az elméleti anyag mélyebb elsajátításában és középiskolai fizikai tanulmányaik eredményes befejezésében.
Szeged, 1976. március
Vissza