1.058.645

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Munkaerőpiaci kulcskompetenciák újszerű megközelítése

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor először merült fel annak a gondolata, hogy néhány érdekelt partnerség, az EQUAL program tematikus hálózati munkájában a valós munkaerőpiaci kulcskompetenciákkal kezdjen foglalkozni, sokan... Tovább

Előszó

Amikor először merült fel annak a gondolata, hogy néhány érdekelt partnerség, az EQUAL program tematikus hálózati munkájában a valós munkaerőpiaci kulcskompetenciákkal kezdjen foglalkozni, sokan óvtak ettől bennünket. Egyrészt azért, mert féltek, nem lesz kellő számú szakember, aki hozzánk hasonló módon gondolkodik ezekről a kérdésekről, másrészt azért, mert egy régen túlhaladott, agyonkutatott, megoldott problémahalmaznak vélték.
Amikor nekifogtunk a munkának, már mi is be voltunk oltva ezekkel a félelmekkel, és aggódtunk azon, hogy a bizalmat, amelyet belénk vetettek a Tematikus Innovációs Bizottság, valamint az Irányító Hatóság szakemberei, nehéz lesz meghálálni. Aztán telt az idő, és amikor eretnek gondolatainkat megosztottuk másokkal, azt tapasztaltuk, hogy megértésre, sőt egyetértésre találtunk, és szépen, lassan bővült az a szakértői kör, melyre támaszkodva vizsgálatainkat és fejlesztéseinket végezni tudtuk.
Hogy mi volt az az alapkoncepció, amelyen elindulva elkezdtünk dolgozni? Nem más, mint hogy a lisszaboni stratégia alapján, az EU által elfogadott koncepcióban lévő, egész életen át tartó tanulás elősegítésére létrehozott kompetencia definíciók, és az azokból eredeztethető fejlesztési irányok, csak korlátozott mértékben alkalmazhatók a munkaerőpiaci elhelyezkedés segítésére. Ennek oka nem más, mint hogy a munkaadók az alkalmazás időpontjában csupán a pillanatnyi "kész-séget" veszik számításba, nem pedig azt, hogy a jövőben milyen fejlesztéseket képes az adott egyén befogadni. Eltérnek azoknak a készségeknek a mélységei és súlypontjai is, melyek a munkaerőpiacon fontosak, és melyek a "lifelong learning" folyamathoz szükséges. Vissza

Tartalom

Bevezető 5
Kompetenciák fontosságának mérése 7
1. Vezetői összefoglaló 7
1.1. A kutatás célja 7
1.2. A kutatás eredményei 7
2. A kutatás módszertana 11
2.1. Amintárói 11
2.2. Az interjúkról 12
2.3. Az alcsoportokról 13
3. Kompetenciák mérése 14
3.1. Mi a kompetencia? 14
3.2. Kompetenciák mérése 16
3.3. Kompetenciákat mérő skálák elkészítésének elvei 19
4. Kompetencia mutatók bemutatása: inkonzisztencia és strukturális sajátosságok 20
4.1. Az inkonzisztencia jelensége 22
4.2. A kompetenciák összetevőinek fontossága 25
4.3. Tiszta kompetencia mutató értékelése 28
5. Kompetenciák fontossága a munkavállalók körében 30
5.1. Munkavállalói csoportok összehasonlítása 30
5.2. Szociodemográfiai háttér szerepe a kompetenciák fontosságában 33
5.3. Az attitűdök szerepe a kompetenciák fontosságában 35
6. Munkavállalói és munkaadói oldal összehasonlítása 40
6.1. Munkaadók a munkavállalókról 40
6.2. Munkavállalói és munkáltatói oldal összehasonlítása 42
7. Szakértői interjúk 45
7.1. Mit értünk élethosszig tartó tanuláson? 45
7.2. Miért szükséges az egyén oldaláról az élethosszig tartó tanulás? 46
7.3. Miért érdeke a vállaltoknak az élethosszig tartó tanulás elősegítése?47
7.4. És mi az össztársadalmi érdek? 49
7.5. Hogy áll a magyar társadalom az élethosszig tartó tanulást tekintve? Milyen magyarországi specifikumokkal kell számolni? 50
7.6. Milyen kompetenciák szükségesek az élethosszig tartó tanuláshoz? 53
7.7. Mennyiben kapcsolódnak az Európai Unió által meghatározott kulcskompetenciák a munkaerőpiaci boldoguláshoz? 55
7.8. Mennyire fontos az élethosszig tartó tanulás megvalósulása a különböző munkavállalói csoportokban? 57
Az interperszonális kompetencia tartalma, és mérésének bemutatása 59
1. Bevezetés 59
2. A kulcskompetenciák jelentősége 59
2.1. Az OECD (DeSeCo) által meghatározott kulcskompetenciák 60
2.2. Az EU által meghatározott kulcskompetenciák/skill-ek 63
3. Az interperszonális kompetencia jelentősége 64
3.1. Szociális és állampolgári kompetencia 64
3.2. A szociális kompetenciához kapcsolódó elengedhetetlen ismeretek, készségek és attitűdök 65
4. Az interperszonális kompetencia vizsgálata 66
4.1. Az interperszonális kompetencia mért összetevőinek tartalmi meghatározása 66
5. Az INTERPERSZONÁLIS KOMPETENCIA ÖSSZETEVŐINEK VIZSGÁLATA70
5.1. A kérdéssorok jellemzői 70
5.2. A tesztek értékelése 71
5.3. Kérdéssorok és a teszteredmények értelmezése 71
Az interkulturális kompetencia 73
1. Bevezető: mit jelent az interkulturális megközelítés? 73
2. A kulturális másság elismerésének akadályai és miért van szükség speciális megközelítésre? 75
2.1. Kognitív működés 77
2.2. Kulturális identitás 79
2.3. Összefoglalás: miért van szükség az interkulturális kompetencia fejlesztésére? 81
3. Interkulturális kompetencia elemei 82
3.1. Attitűd komponens 85
3.2. Ismeretek 86
3.3. Készségek: az önreflexiótól a negociációig 94
4. Interkulturális kompetencia mérésének lehetőségei 103
4.1. Az indirekt eszközök átfogóan 103
4.2. A direkt eszközökről átfogóan 104
5. Az interkulturális kompetencia mérőeszköze 105
5.1. Attitűd komponens 106
5.2. Készségek komponens 107
5.3. Ismeretek komponens 108
A magyar mint idegen nyelvtudást mérő teszt kidolgozása menekültek számára 109
1. Bevezetés 109
1.1. Az Európai Unió nyelvpolitikája: „Egység a sokféleségben" 109
1.2. A magyar mint idegen nyelv tanulásának lehetőségei 111
2. Nyitó esetleírások 112
2.1. A munkavállaló: 112
2.2. A munkaadó: 114
3. A projekt elméleti kerete és célja 115
3.1. Kommunikáció, szakmai kommunikáció, szaknyelv 115
3.2. A munkakörelemzés, kompetenciaelemzés és munkaköri leírás 120
3.3. A Közös Európai Referenciakeret mint a magyar mint idegen nyelvi munkavállalói kompetencia mérésének elméleti kerete 123
3.4. A KER szintleírási sémája 124
4. Gyakorlati ismeretek 129
4.1. Munkakör és nyelvhasználat 129
4.2. Szükségletelemzés 131
4.3. A szakmai nyelvhasználat közös területei 132
4.4. A munkahelyi nyelvhasználat főbb témakörei: 132
4.5. A szakmai nyelvhasználat mérésének néhány példája 134
5. A magyar mint idegen nyelvi szakmai kommunikációs teszt leírása 137
5.1. A magyar mint idegen nyelvi szakmai teszt általános leírása 138
5.2. A tesztek validálása 148
6. További felhasználási lehetőségek 148
7. Záró esetleírás 149
Kompetencia alapú mérés az informatikában 151
1. Az informatikai kompetenciáról 151
2. Munkáltatói igények 154
3. Munkavállalói készségek 160
4. Az alapoktatási rendszerek hiányosságai 165
5. Az informatikai kompetencia elemei 171
5.1. A kompetencia fogalmának gazdagodása, változásai 171
5.2. Kompetencia meghatározások 173
6. A mérőeszköz működése 175
6.1. A mérőeszközzel szemben támasztott követelmények: 176
7. mérőeszköz módszertana, skálázása 178
Munkáltatói mérőeszköz fejlesztés 181
1. Bevezetés 181
Kulcskompetencia termékcsoport 237
2. Munkakör elemzési kézikönyv 182
2.1. A munkakör elemzési rendszer 182
2.2. A munkakör-elemzési kérdőív és kitöltése 185
2.3. A munkakörelemzés eredményei 199
2.4. Kompetencia a munkahelyen 200
3. Munkakörelemzési kérdőív 201
4. Kompetencia szótár 211
4.1. Kompetenciafaktorok és a kompetenciák definíciói 211
3. Kézikönyv Az Interperszonális, interkulturális és informatikai kompetencia felméréséhez 218
3.1. Általános tudnivalók 218
3.2. Interperszonális kompetencia 219
3.3. Interperszonális kompetencia kérdőív 222
3.4. Interkulturális kompetencia 224
3.5. Interkulturális kompetencia kérdőív 226
3.6. Informatikai kompetencia 228
3.7. Informatikai kompetencia kérdőív 231
Tartalomjegyzék 235
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem