1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Műkereskedelem

Egy cápa ára

Szerző
Budapest
Kiadó: Typotex Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 231 oldal
Sorozatcím: Képfilozófiák
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-279-791-5
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, reprodukciókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A mű: egy négy és fél méteres tigriscápa, egy ezerliteres akvárium megtöltve ötszázalékos formaldehides vízzel és egy cím: A halál fizikai lehetetlensége egy élő tudatában.
A szereplők: ismeretlen ausztrál halászok, Damien Hirst mint művész, Charles Saatchi és Larry Gagosian műkereskedők, Steven Cohen műgyűjtő, valamint háromszázezer látogató a londoni Ifjú Brit Művészek kiállításán - majd még sokan, nagyon sokan a berlini, New York-i kiállításokon.
A mű története röviden: 1991, cápavásárlás 6000 fontért, Hirst a halászoktól (Saatchi pénzén); 1991, műtárgyvásárlás műkereskedelmi céllal 50.000 fontért, Saatchi megveszi Hirsttől. Majd a számos kiállítást követően, 2004-ben, immár Amerikában, Gagosian közvetítésével Cohen vásárolja meg 12 millió dollárért (azaz 6,25 millió fontért). És ő? Mennyiért adja tovább? Nem, ő nem adja el, és ez újra meglepő fordulat. Ő elajándékozza a New York-i Metropolitan Museum of Artnak.
Művészek, műkereskedők és műgyűjtők, galériák, árverések és... Tovább

Fülszöveg

A mű: egy négy és fél méteres tigriscápa, egy ezerliteres akvárium megtöltve ötszázalékos formaldehides vízzel és egy cím: A halál fizikai lehetetlensége egy élő tudatában.
A szereplők: ismeretlen ausztrál halászok, Damien Hirst mint művész, Charles Saatchi és Larry Gagosian műkereskedők, Steven Cohen műgyűjtő, valamint háromszázezer látogató a londoni Ifjú Brit Művészek kiállításán - majd még sokan, nagyon sokan a berlini, New York-i kiállításokon.
A mű története röviden: 1991, cápavásárlás 6000 fontért, Hirst a halászoktól (Saatchi pénzén); 1991, műtárgyvásárlás műkereskedelmi céllal 50.000 fontért, Saatchi megveszi Hirsttől. Majd a számos kiállítást követően, 2004-ben, immár Amerikában, Gagosian közvetítésével Cohen vásárolja meg 12 millió dollárért (azaz 6,25 millió fontért). És ő? Mennyiért adja tovább? Nem, ő nem adja el, és ez újra meglepő fordulat. Ő elajándékozza a New York-i Metropolitan Museum of Artnak.
Művészek, műkereskedők és műgyűjtők, galériák, árverések és hírverések, és pénzek, nagyon nagy pénzek. Ez a műkereskedelem. Erről szól a könyv, amelyben nemcsak a nagyvilág műkereskedelmét, hanem a magyart is megismerhetjük.
Martos Gábor (1953; művészeti író; a MúzeumCafé főszerkesztője) 2000 óta foglalkozik intenzíven a műkereskedelem elméleti kérdéseivel. Miután több száz cikket írt ezekkel kapcsolatban hazai és külföldi lapokban, 2011-ben - Magyarországon elsőként - az ELTE Filozófiatudományi Doktori Iskolájában PhD fokozatot szerzett a témából. Vissza

Tartalom

I. A világ legdrágább cápája, avagy a művészet és a műkereskedelem sajátos viszonya 7
II. A szépségtől a drágaságig, avagy a műtárgyak modern kori „metamorfózisa" 13
III. A galériáktól az árverésekig és vissza, avagy miről szól és - főleg - miről nem szól ez a könyv 21
III.1. Az árverések piacorientáló szerepe 21
III.2. Az árverésekkel kapcsolatban felmerülő bizonytalansági kérdések 29
III.3. Az árveréseken felmerülő bizonytalansági kérdések 31
IV. Muszájból vagy örömből, avagy az árverések fajtái és jellemzői 37
V. A feleségektől a műkincsekig, avagy az árverések rövid története 41
V.1. A világ árveréseinek története 41
V.1.1. A kezdetektől a római birodalom bukásáig 41
V.1.2. A középkortól a 20. század közepéig 43
V.1.3. A nagy árverezőházak 48
V.1.3.1. A Sotheby's 48
V.1.3.2. A Christie's 53
V.1.3.3. Botrányok és megújulás 57
V.1.3.4. Válság és kilábalás 60
V.1.4. A többiek 68
V.2. A magyarországi árverések története 72
V.2.1. A kezdetektől a rendszerváltásig 72
V.2.2. A rendszerváltástól napjainkig 81
VI. Mi mennyi?, avagy mitől értékes egy „értékes" festmény 85
VI.1. „Pénz-művek" 88
VI.2. A szerző és a proveniencia értékmeghatározó szerepe 93
VI.3. Különleges alkotók „értéke" 100
VI.4. A hely szelleme 103
VII. Miért annyi?, avagy hogyan alakítja a műkereskedelem maga is a művek árát 107
VII.1. Klasszikus műkereskedői „mesterfogások" 109
VII.2. Az árak emelkedésének öngerjesztő hatása 114
VII.2.1. A világhír hatása az árra 117
VII.2.2. Az ár hatása a világhírre 120
VII.3. A kereslet hatása az árakra a műtárgypiacon 124
VII.4. A kereslet „élénkítésének" fortélyai 128
VIII. Megéri-e vagy sem?, avagy a műtárgy, mint befektetés 135
VIII.1. Megtérülés-számítások 141
VIII.2. Képek - aranyáron 146
VIII.3. Felfelé mozgó árak 149
VIII.3.1. Magyarországon 149
VIII.3.2. és a nemzetközi piacon 157
VIII.4. Befektetési alapok 171
VIII.5. Lefelé mozgó árak 173
IX. A világ legdrágább cápájától a világ legdrágább koponyájáig, avagy hogyan tovább... ? 179
Jegyzetek 187
Irodalomjegyzék 199
Függelék 205
A világon 30 millió dollárnál magasabb áron elkelt műtárgyak 205
A világ legdrágább fotográfiái 216
Néhány egyéb, a világon árverésen a legmagasabb áron leütött tárgy 217
A magyarországi árveréseken 30 millió forintnál drágábban elkelt műtárgyak 218
A külföldön legmagasabb áron leütött magyar műalkotások 224
Néhány egyéb, Magyarországon árverésen legmagasabb áron leütött műtárgy 225
Néhány magyar festő legmagasabb leütési árának alakulása az elmúlt húsz év során 228
Köszönetnyilvánítás 229

Martos Gábor

Martos Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Martos Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem