Előszó | 5 |
Korunk, a technikai képek kora | 7 |
Karinthy Frigyes: A fotográfus | 9 |
Hádé és Ernyőke: A tömegkommunikáció világa | 13 |
A közönség szerint... | 15 |
Egy kis "környezetismeret" | 17 |
A kommunikáció | 21 |
A kommunikáció fogalma | 23 |
A kommunikáció általános modellje, formái | 23 |
A közvetlen emberi kommunikáció | 25 |
A közvetett emberi kommunikáció | 25 |
A kép mint a közvetett kommunikáció alapformája | 27 |
A kép az csak kép | 27 |
A leképezés szintjei | 27 |
A kép mágikus természete | 28 |
Kép-képsor | 29 |
A fotografikus kép | 31 |
A modern tömegkommunikáció kialakulásának társadalmi és technikai előzményei | 34 |
Az írásbeliség előtt | 34 |
Az irásbeliség megjelenése | 35 |
A könyvnyomtatás jelentősége | 37 |
A könyvnyomtatás felfedezését előidéző társadalmi igények | 38 |
A polgári nyivánosság kialakulása | 39 |
Társadalmi egyenlőtlenség az információhoz jutásban | 41 |
A távközlési és az audiovizuális médiumok forradalma | 42 |
A modern nyilvánosság kialakulása | 50 |
A társadalmi nyilvánosság fórumai, a tömegkommunikáció | 50 |
A társadalmi nyilvánosság korlátozása | 51 |
Összefoglalás: egy kép története | 55 |
Összefoglaló kérdések | 57 |
A mozgóképi közlésmód | 59 |
A mozgóképi közlésmód alaptulajdonságai | 61 |
A mozgókép kettős természete: reprodukció és ábrázolás | 61 |
A folyamatos tér és idő felbontása és újraszerkesztése | 64 |
A mozgókép alapvető kifejezőeszközei | 69 |
A nézői figyelem irányítása, a kiemelés | 69 |
A montázs szerepe az idő mozgóképi ábrázolásában | 75 |
A mozgóképi elbeszélés | 81 |
A mozgóképi szövegek rendszerezése | 91 |
Van-e a mozgóképnek rendszertana? | 91 |
A megjelenés eltérő közege: a mozi, a televízió és a komputer | 92 |
Az eltérő hordozók: a celluloidtól a digitális adathordozóig | 94 |
A mozgóképek tematikai és ábrázolási rokonságai: a filmműfajok és a televíziós műsortípusok | 96 |
A valóság ábrázolásához való viszony különbségei a mozgóképen: a dokumentumfilm és a játékfilm | 100 |
Alkotói szándék, nézői elvárás: a szerzői film és a tömegfilm | 103 |
Összefoglaló gyakorlat | 105 |
Összefoglaló kérdések | 106 |
A tömegkommunikáció | 109 |
A tömegkommunikáció meghatározó jellemzői | 111 |
A médiaszöveg elsősorban fogyasztásra szánt termék | 111 |
A tömegkommunikációs közlés egyirányúsága | 113 |
Amit a médiaintézmény szeretne tudni: "ki vagy"? (közönség és "közönségek") | 115 |
Amit a közönség szeretne tudni: "ki és mit válasszak"? (műfaj és műsortípus) | 117 |
A sztereotípia: közvetít a gyártó és befogadó között | 119 |
Az infokommunikációs eszközök | 121 |
Kereslet és kínálat a médiatermékek piacán, a médiaipar | 122 |
A közönség mint vevő, a közönség mint áru | 127 |
A kereskedelmi és a közszolgálati média | 130 |
A műsoridő és a műsorrend | 130 |
A tömegkommunikáció hatása | 132 |
A befolyásolás és a manipuláció | 133 |
A valóság médiareprezentációja | 137 |
A roma kisebbség reprezentációja a médiában | 140 |
A reklám | 141 |
"A világ legfontosabb üzenete" | 141 |
A választás szabadsága és kényszere | 142 |
A reklámtorta | 144 |
A reklám formája, a reklám mint alkalmazott művészet | 145 |
Amit a reklám megszólít: a célcsoport | 146 |
Mit hirdet a reklám? | 147 |
A világok legjobbika? | 149 |
A hír | 151 |
A hír fogalma | 151 |
A szelekció, avagy a világ hírekben megjelenő reprezentációja | 152 |
A kapuőr, avagy honnan származnak a tömegmédiában közölt hírek? | 154 |
A pártatlanság | 159 |
Örkény István: hírek és álhírek | 161 |
Összefoglaló gyakorlat | 164 |
Összefoglaló kérdések | 165 |
Kommunikációtörténeti kronológia | 168 |
Képek, ábrák forrásai | 173 |
Tartalom | 179 |