1.055.121

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mozgókép és médiaismeret 1-2.

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Korona Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 435 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 20 cm
ISBN: 963-9191-06-x
Megjegyzés: Második kiadás. Fekete-fehér és színes fotókkal gazdagon illusztrálva. Tankönyvi számok: 1. kötet: KO-0223, 2. kötet: KO-0224.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az első felvevő- és vetítőberendezések megjelenésének jelentősége talán csak az írás vagy a könyvnyomtatás feltalálásához mérhető. A film, majd a televízió - egyszóval a mozgókép amely az 1900-as... Tovább

Előszó

Az első felvevő- és vetítőberendezések megjelenésének jelentősége talán csak az írás vagy a könyvnyomtatás feltalálásához mérhető. A film, majd a televízió - egyszóval a mozgókép amely az 1900-as évek elején még csak szórakozásra szolgált, az ezredfordulóra meghatározó kommunikációs formává vált.
A világot ma már jórészt a vászonról és a képernyőről ismerjük. Ez az új tantárgy sokat segíthet abban, hogy megismerkedjünk a filmek és televíziós műsorok formanyelvével és a mozgóképi ábrázolás gazdag hagyományrendszerével, mely e röpke évszázad alatt alakult ki. Hasonlóképpen fontos, hogy megértsük, miért van a sajtónak, a rádiónak, még inkább a televíziónak és a napjainkban egyre fontosabbá váló internetnek - vagyis a médiának - olyan nagy szerepe az emberek gondolkodásmódjának, világról vallott felfogásának szokásainak alakításában.
Mindehhez azonban először nem árt bizonyos tényekkel szembenéznünk hogy megismerkedhessünk magunkkal mint „médiafogyasztóval", körül kel néznünk médiával oly erősen átitatott környezetünkben. Ahhoz pedig, hogy a filmek, televíziós hírek, reklámok, szappanoperák nézőkre gyakorolt hatásáról is beszélhessünk, jóval messzebbről kell indulnunk: nagy lépésekben át kell tekintenünk annak a sok ezer éves útnak a legfontosabb állomásait, amely a nyilvánosság mai formáinak kialakulásához vezetett. Mivel ebben a folyamatban különösen fontos szerepe volt a képekkel, képsorozatokkal, majd - a huszadik század elejétől - a mozgóképekkel való közlésnek, részletesebben tanulmányozzuk majd a film megjelenési formáit is. Vissza

Tartalom

1. kötet
Előszó 5
KORUNK, A TECHNIKAI KÉPEK KORA 7
KARINTHY FRIGYES: A FOTOGRÁFUS 9
HÁDÉ ÉS ERNYŐKE: A TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ VILÁGA 13
A KÖZÖNSÉG SZERINT... 15
EGY KIS „KÖRNYEZETISMERET" 17
A KOMMUNIKÁCIÓ 21
A KOMMUNIKÁCIÓ FOGALMA 23
A kommunikáció általános modellje, formái 23
A közvetlen emberi kommunikáció 25
A közvetett emberi kommunikáció 25
A KÉP MINT A KÖZVETETT KOMMUNIKÁCIÓ ALAPFORMÁJA 27
A kép az csak kép 27
A leképezés szintjei 27
A kép mágikus természete 28
Kép - képsor 29
A fotografikus kép 31
A MODERN TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ KIALAKULÁSÁNAK TÁRSADALMI ÉS TECHNIKAI ELŐZMÉNYEI 34
Az írásbeliség előtt 34
Az írásbeliség megjelenése 35
A könyvnyomtatás jelentősége 37
A könyvnyomtatás felfedezését előidéző társadalmi igények 38
A polgári nyilvánosság kialakulása 39
Társadalmi egyenlőtlenségek az információhoz jutásban 41
A távközlési és az audiovizuális médiumok forradalma 42
A modern távközlés kialakulása 42
A mozgókép és a mozi 44
A mozgás fotografikus ábrázolása, sorozatfotók és pillanatfelvételek 45
A mozgókép 46
A felvevő- és vetítőeszközök 47
A MODERN NYILVÁNOSSÁG KIALAKULÁSA 50
A társadalmi nyilvánosság fórumai, a tömegkommunikáció 50
A társadalmi nyilvánosság korlátozása 51
ÖSSZEFOGLALÁS: EGY KÉP TÖRTÉNETE 55
ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK 57
A MOZGÓKÉPI KÖZLÉSMÓD 59
A MOZGÓKÉPI KÖZLÉSMÓD ALAPTULAJDONSÁGAI 61
A mozgókép kettős természete: reprodukció és ábrázolás 61
A folyamatos tér és idő felbontása és újraszerkesztése 64
Kiválasztás, keretezés 64
Az utalás 65
A beállítás és a jelenet 66
A MOZGÓKÉP ALAPVETŐ KIFEJEZŐESZKÖZEI 69
A nézői figyelem irányítása, a kiemelés 69
A közelkép 70
A megvilágítás és a színkezelés 71
Az ismétlés 72
A hossz és a tempó 73
A montázs szerepe az idő mozgóképi ábrázolásában 75
Filmtér és filmidő, vágás és montázs 75
A montázzsal alakított filmtér 76
A montázzsal alakított filmidő 78
A jelen idejű kép 78
A flashback 78
A párhuzamos montázs 80
A mozgóképi elbeszélés 81
A történet 81
Történet és cselekmény 84
A cselekmény 86
Az elbeszélés 88
Az expozíciótól a lezárásig 89
A MOZGÓKÉPI SZÖVEGEK RENDSZEREZÉSE 91
Van-e a mozgóképnek rendszertana? 91
A megjelenés eltérő közege: a mozi, a televízió és a komputer 92
Az eltérő hordozók: a celluloidtól a digitális adathordozóig 94
A mozgóképek tematikai és ábrázolási rokonságai: a filmműfajok és a televíziós műsortípusok 86
A valóság ábrázolásához való viszony különbségei a mozgóképen: a dokumentumfilm és a játékfilm 100
Alkotói szándék, nézői elvárás: a szerzői film és a tömegfilm 103
ÖSSZEFOGLALÓ GYAKORLAT 105
ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK 106
A TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ 109
A TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ MEGHATÁROZÓ JELLEMZŐI 111
A médiaszöveg elsősorban fogyasztásra szánt termék 111
A tömegkommunikációs közlés egyirányúsága 113
Amit a médiaintézmény szeretne tudni: „ki vagy"? (közönség és „közönségek") 115
Amit a közönség szeretne tudni: „kit és mit válassszak"? (műfaj és műsortípus) 117
A sztereotípia: közvetít gyártó és befogadó között 119
Az infokommunikációs eszközök 121
Kereslet és kínálat a médiatermékek piacán, a médiaipar 122
A közönség mint vevő, a közönség mint áru 127
A kereskedelmi és a közszolgálati média 128
A műsoridő és a műsorrend 130
A tömegkommunikáció hatása 132
A befolyásolás és a manipuláció 133
A VALÓSÁG MÉDIAREPREZENTÁCIÓJA 137
A roma kisebbség reprezentációja a médiában 140
A REKLÁM 141
„A világ legfontosabb üzenete" 141
A választás szabadsága és kényszere 142
A reklámtorta 144
A reklám formája, a reklám mint alkalmazott művészet 145
Amit a reklám megszólít: a célcsoport 146
Mit hirdet a reklám? 147
A világok legjobbika? 149
A HÍR 151
A hír fogalma 151
A szelekció, avagy a világ hírekben megjelenő reprezentációja 152
A kapuőr, avagy honnan származnak a tömegmédiában közölt hírek? 154
Az „eseménygyártók" szerepe a híriparban 156
Az elsődleges hírforrások: a hírügynökségek 157
A tényfeltáró újságírás, a Watergate-eset 158
A pártatlanság 159
ÖRKÉNY ISTVÁN: HÍREK ÉS ÁLHÍREK 161
ÖSSZEFOGLALÓ GYAKORLAT 164
ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK 165
KOMMUNIKÁCIÓTÖRTÉNETI KRONOLÓGIA 168
KÉPEK, ÁBRÁK FORRÁSAI 173
TARTALOM 179

2. kötet
MOZGÓKÉP ÉS VALÓSÁG 5
A KÉPEK FOGSÁGÁBAN 7
A mágikus gondolkodás és a kép 8
Kép, írás, valóság 9
A második képkorszak a technikai kép 10
VALÓSÁGOS ÉS VALÓSZERŰ, HITELES ÉS IGAZ 13
A valószerűség 13
Hitelesség és művészi igazság 14
FILM ÉS VALÓSÁG VISZONYA A DOKUMENTUMFILMBEN 15
Allakarialuk nem beszél 18
VALÓSÁG ÉS TELEVÍZIÓ 19
Az infotainment 23
A valóságshow 26
ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK 30
A MOZGÓKÉP KIFEJEZŐESZKÖZEI 31
AZ ELBESZÉLŐ SZERKEZET 34
Ki beszél hozzánk? Az elbeszélő helyzete a mozgóképi szövegben 35
A LÁTVÁNY MOZGÓKÉPI MEGSZERVEZÉSÉNEK ALAPJAI 38
„Kulcslyuk, amelyen bekukucskálhatunk" - A látvány kerete 38
Képkivágás, nézőpont, kompozíció: a kamera és a téma viszonya 39
A képkivágás és a kameramozgás 39
A felvevőgép helyzete, a nézőpont vagy szemszög 43
Kompozíció, megvilágítás, színkezelés - A mozgóképi látvány esztétikája 45
A MONTÁZS SZEREPE A MOZGÓKÉPI SZÖVEGALKOTÁSBAN 49
Film, montázs, gondolkodás 49
A montázs jelentésképző lehetőségei 50
A SZEREPJÁTÉK 59
A színészet eredete 59
A szereplő és a színész - A szerepjáték tradíciója 60
A STÍLUS; KORSTÍLUSOK A FILM TÖRTÉNETÉBŐL 65
Stílusalkotó elemek - A szerzői film és a tömegfilm stílusjellemzői 65
Korstílusok a film történetéből 68
ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK 89
A TÖMEGFILM ÉS A SZTÁR 91
A MOZGÓKÉPI SZÖVEGEK RENDSZEREZÉSE 93
A MAGAS- ÉS A NÉPSZERŰ KULTÚRA 94
Elitkultúra, népi kultúra, népszerű kultúra, a kézjegy kultúrája 94
Sorozatok, egyedi művek 100
Archetípus és típus 101
Mesélés és ábrázolás 103
A posztmodern válasza a kulturális megosztottságra 104
A FILMMŰFAJOK 105
A műfajok kialakulása 105
Műfaji jegyek 111
A SZTÁR SZEREPE A TÖMEGTÁRSADALOMBAN 117
A hős és a sztár 118
A sztár szerepe a modern társadalomban 120
A sztár ismertsége: az ikon ismertsége 122
A mozisztár 123
A filmsztár és kora 125
A sztár és az őstípus 127
A médiasztár 129
Valaki közülünk: showmanek, bemondók, riporterek 130
A megasztárok kora 132
Egy szabályszegő megasztár 135
A sztárjelenség és a modern piacgazdaság 136
ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK 138
HATÁS, KÖZÖNSÉG, BEFOGADÁS 139
A HATÁSTÓL A HASZNÁLATIG 142
A hatás 142
A napirend kijelölése 145
A kultivációs kutatások 147
Az olvasat 150
A KÖZÖNSÉG 153
A közönség mint állampolgár
- A közszolgálati média ellentmondásos helyzete 153
A globális média közönsége 156
A helyi (lokális) média és közönsége 160
Női néző, férfi néző 163
ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK 168
A MÉDIA ETIKAI KÖRNYEZETE ÉS
JOGI SZABÁLYOZÁSA 169
A tájékozódáshoz való jog és a véleményszabadság 171
MÉDIAETIKA 172
A jog és az erkölcs 172
A média működésének etikai megközelítése 173
A MÉDIA JOGI SZABÁLYOZÁSA 181
A média és az alkotmány 181
A médiatörvény 182
A MÉDIÁBAN MEGJELENŐ ERŐSZAK 191
A médiaerőszak kutatása 194
Az erőszak ábrázolása 196
ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK 198
FILMEMLÉKEZET ÉS DIGITÁLIS JÖVŐ 199
FEJEZETEK A MAGYAR FILM TÖRTÉNETÉBŐL 202
Filmtörténet - filmemlékezet 202
Beváltatlan ígéret: a magyar némafilm (1886-1925) 204
Egy kelet-európai álomgyár - A harmincas, negyvenes évek magyar filmje 207
„Dalolva termelünk" - Az ötvenes évek magyar filmje 212
Filmezni annyi, mint kérdezni, megismerni... - Új és újabb hullámok a modern magyar filmművészetben 215
Nyitott fejezet - A rendszerváltás utáni magyar film (1989-) 226
A MÉDIA ÉS AZ ELEKTRONIKUS GENERÁCIÓ 229
A digitális film és a DVD 231
Az új média 232
Televízió és interaktivitás 235
A tv-generáció és az elektronikus nemzedék 236
KOMMUNIKÁCIÓTÖRTÉNETI KRONOLÓGIA 239
KÉPEK, ÁBRÁK FORRÁSAI 244
TARTALOM 249
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem