1.062.337

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Műfajok létformája XIX. századi epikánkban

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Debrecen
Kiadó: Kossuth Egyetemi Kiadó
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 345 oldal
Sorozatcím: Csokonai könyvtár
Kötetszám: 9
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-472-123-0
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezető11
A tárgy nehézségei és lehetőségei13
Univerzalizmus és nemzeti konkretizáció13
Egy anakronisztikus modell (a német kísértetballada) mint a műfaj nemzeti és egyedi konkretizációjának elősegítése14
"Szubordináció" helyett a "szivárványszínek" elrendeződésének modellje22
Műfajfejlődés vagy rendszercsere25
Irodalmi tudat és műfaji hagyományozódás25
A műfajtörténeti fejlődéselv (A biológiai analógia lehetőségei és buktatói)27
A korszakváltás mint a műfajok elrendeződée által konstituált rendszerek cseréje31
Szinkrónia és diakrónia a műfajok rendszerszerűségében33
Írói kompetencia és valóságillúzió35
A műfajok létformája37
A műfaji normák funkcionálásának eltérései37
A műfajok létezésmódja a nemzeti irodalmakban40
A műfajok elhalása-továbbélése43
A műfaji hierarchia - a műfajok munkamegosztása46
Egy múltba forduló és előre mutató műfaj létformája (megjegyzések az Arany-balladáról diakrón megközelítésben)49
Az eltérő műfaji inspiráció mint az Arany-balladák típusainak meghatározója49
A műfaj "barbárság"- mint a nemzeti egyedítés eszköze53
Műfaji minták átalakulása a kései korszakban58
Az Arany-ballada mint sugalmazó és ellenkezésre késztető műfaji minta65
"Nemzeti klasszicizmus" és egyensúlyteremtő műfaji tagozódás71
Egy romantikus korszak "klasszicizmusa"71
Egyensúlyra törekvés és a műfajok együttese75
A műfajok "magyar"-rá válása79
A "nemzeti paradigma"83
Nemzeti individualizáció - nemzeti emancipáció83
Az autonóm műfaji változatok rendszere a múlt század középső harmadában86
Nemzetivé válás formai elidegenedés révén88
Eposz és regény92
A műfaji normákhoz igazodás és a tőlük való eltérés módozatai az Arany-balladában (A "Nemzeti paradigma" érvényesülése a műfaji egyedítésben)97
Remekmű a balladai ismérvek többségének hiányában (Rozgonyiné)97
A bürgeri ősmintától a tudattalan lelki jelenségek zenei sugalmazásáig (Bor vitéz)102
Parnasszista tárgyiasság, romantikus ódaiság, históriás ének, keresztény mártír-legenda és ótestamentumi átok műfaji mintáinak egymásra másolódása (Szondi két apródja)110
Az erkölcsi világrend törvényeinek kikezdhetetlenségét sugalmazó akusztikai és szemantikai ismétlődések verse (A walesi bárdok)123
A kísértetballada mint többféleképpen olvasható történet (Tengeri-hántás)128
A reciprocitás mint a műfaji hierarchia módosulásának tünete (eposz és történelmi regény)137
Műfaj és műfajalkotó tényezők137
A műfaj mint diakrón képződmény139
Eposzi funkció vagy eposzi ihlet143
Az eposzt pótolhatónak mutató, de funkcióit csak részben átvállaló műfaj: a történelmi regény146
Az eposz kései transzmutácója149
Műfaji differenciálódásban megmutatkozó nemzeti identifikáció a magyar regényben a múlt század derekén157
Az európai minták átvétele157
A műformák asszimilálásának változatai160
Műfaji minták módosult formában való továbbélése - új műfaji változatok születése164
A regényegész viszonya a diakrón műfaji "sor"-okhoz166
Az affirmatív beszédmód ironikus megkérdőjelezése mint az epikai differenciálódás egyik lehetősége169
Műfaji hierarchia és szemléleti sokféleség175
A posztromantikus (Kuthy Lajos-Nagy Ignác-féle) regény újdonsága a XX. század második felének jelenségei felől szemlélve177
Egy régi regénytípus újdonságai177
Eltérés az uralkodó beszédmódtól179
"Halmazszerűség" a kompozícióban - horizontváltás az írói szemléletben181
Ellentechnikák a valóságillúzióval szemben184
A nyelv felértékelődése186
"Irodalmiasság", allúzió, paródia188
Elbeszélői önszemlélet191
Posztromanticizmus - posztmodernizmus194
Két romantikus regény analógiái és oppozíciói (Eötvös József: A karthausi, Beöthy László: Goldbach and Comp. fűszerkereskedése a kék macskához)197
A romantikus regénysablonok keveredése197
Beöthy rejtett (és talán szándéktalan) polémiája a Karthausi-val199
A nagyromantika eszköztárának "kifordítása" az 50-es években202
A normákhoz való igazodás és az azoktól való eltérés, a műfaji osztódás205
Egy műfaj jellegadó tényezői (Az Arany-ballada rétegei)209
A szubjektivitás szintjei209
A tragédia ihletése, a tragikum213
Az eszmék és erkölcsi értékek világa218
A megszólalásmód változatai225
Akusztikai rétegek238
Az összes réteg megfeleltetése: a kompozíció (A balladai univerzum: a műfaji komplexitás)246
Kemény egy-egy műfaji variánsának jellegadó, ihlető tényezői255
Az aforizma az Élet és ábránd-ban (Az esszéregény kezdeményei)255
A lélektani módszer romantikus közvetettsége: áttételesség és jelképesség a Férj és nő-ben (A pszichológiai regény kezdeményei)266
A műfaji minták módosulása (Elbeszélői magatartás és értékelés az Özvegy és leányá-ban)273
A hasonlatok szerepe A rajongók-ban279
A regényvilág atmoszferikussága: színek és fények a Zord idő-ben285
A romantikus regény késői modulációja (Szent Péter esernyője)293
Egy különös sorsú Mikszáth-regény293
A mese és a kalandregény sémáinak megfeleltetése (Feszültség és feloldás ritmusa)297
A "várhatóság" mértékének váltakozása301
Átlépések az evilági, transzcendens és ál-transzcendens valóságszintek között305
Az adoma átalakulása emocionális vitalisztikus világmagyarázattá310
Konklúzió helyett315
Jegyzetek321
Névmutató339

Imre László

Imre László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Imre László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem