kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Kossuth Egyetemi Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Debrecen |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 345 oldal |
Sorozatcím: | Csokonai könyvtár |
Kötetszám: | 9 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | 963-472-123-0 |
Bevezető | 11 |
A tárgy nehézségei és lehetőségei | 13 |
Univerzalizmus és nemzeti konkretizáció | 13 |
Egy anakronisztikus modell (a német kísértetballada) mint a műfaj nemzeti és egyedi konkretizációjának elősegítése | 14 |
"Szubordináció" helyett a "szivárványszínek" elrendeződésének modellje | 22 |
Műfajfejlődés vagy rendszercsere | 25 |
Irodalmi tudat és műfaji hagyományozódás | 25 |
A műfajtörténeti fejlődéselv (A biológiai analógia lehetőségei és buktatói) | 27 |
A korszakváltás mint a műfajok elrendeződée által konstituált rendszerek cseréje | 31 |
Szinkrónia és diakrónia a műfajok rendszerszerűségében | 33 |
Írói kompetencia és valóságillúzió | 35 |
A műfajok létformája | 37 |
A műfaji normák funkcionálásának eltérései | 37 |
A műfajok létezésmódja a nemzeti irodalmakban | 40 |
A műfajok elhalása-továbbélése | 43 |
A műfaji hierarchia - a műfajok munkamegosztása | 46 |
Egy múltba forduló és előre mutató műfaj létformája (megjegyzések az Arany-balladáról diakrón megközelítésben) | 49 |
Az eltérő műfaji inspiráció mint az Arany-balladák típusainak meghatározója | 49 |
A műfaj "barbárság"- mint a nemzeti egyedítés eszköze | 53 |
Műfaji minták átalakulása a kései korszakban | 58 |
Az Arany-ballada mint sugalmazó és ellenkezésre késztető műfaji minta | 65 |
"Nemzeti klasszicizmus" és egyensúlyteremtő műfaji tagozódás | 71 |
Egy romantikus korszak "klasszicizmusa" | 71 |
Egyensúlyra törekvés és a műfajok együttese | 75 |
A műfajok "magyar"-rá válása | 79 |
A "nemzeti paradigma" | 83 |
Nemzeti individualizáció - nemzeti emancipáció | 83 |
Az autonóm műfaji változatok rendszere a múlt század középső harmadában | 86 |
Nemzetivé válás formai elidegenedés révén | 88 |
Eposz és regény | 92 |
A műfaji normákhoz igazodás és a tőlük való eltérés módozatai az Arany-balladában (A "Nemzeti paradigma" érvényesülése a műfaji egyedítésben) | 97 |
Remekmű a balladai ismérvek többségének hiányában (Rozgonyiné) | 97 |
A bürgeri ősmintától a tudattalan lelki jelenségek zenei sugalmazásáig (Bor vitéz) | 102 |
Parnasszista tárgyiasság, romantikus ódaiság, históriás ének, keresztény mártír-legenda és ótestamentumi átok műfaji mintáinak egymásra másolódása (Szondi két apródja) | 110 |
Az erkölcsi világrend törvényeinek kikezdhetetlenségét sugalmazó akusztikai és szemantikai ismétlődések verse (A walesi bárdok) | 123 |
A kísértetballada mint többféleképpen olvasható történet (Tengeri-hántás) | 128 |
A reciprocitás mint a műfaji hierarchia módosulásának tünete (eposz és történelmi regény) | 137 |
Műfaj és műfajalkotó tényezők | 137 |
A műfaj mint diakrón képződmény | 139 |
Eposzi funkció vagy eposzi ihlet | 143 |
Az eposzt pótolhatónak mutató, de funkcióit csak részben átvállaló műfaj: a történelmi regény | 146 |
Az eposz kései transzmutácója | 149 |
Műfaji differenciálódásban megmutatkozó nemzeti identifikáció a magyar regényben a múlt század derekén | 157 |
Az európai minták átvétele | 157 |
A műformák asszimilálásának változatai | 160 |
Műfaji minták módosult formában való továbbélése - új műfaji változatok születése | 164 |
A regényegész viszonya a diakrón műfaji "sor"-okhoz | 166 |
Az affirmatív beszédmód ironikus megkérdőjelezése mint az epikai differenciálódás egyik lehetősége | 169 |
Műfaji hierarchia és szemléleti sokféleség | 175 |
A posztromantikus (Kuthy Lajos-Nagy Ignác-féle) regény újdonsága a XX. század második felének jelenségei felől szemlélve | 177 |
Egy régi regénytípus újdonságai | 177 |
Eltérés az uralkodó beszédmódtól | 179 |
"Halmazszerűség" a kompozícióban - horizontváltás az írói szemléletben | 181 |
Ellentechnikák a valóságillúzióval szemben | 184 |
A nyelv felértékelődése | 186 |
"Irodalmiasság", allúzió, paródia | 188 |
Elbeszélői önszemlélet | 191 |
Posztromanticizmus - posztmodernizmus | 194 |
Két romantikus regény analógiái és oppozíciói (Eötvös József: A karthausi, Beöthy László: Goldbach and Comp. fűszerkereskedése a kék macskához) | 197 |
A romantikus regénysablonok keveredése | 197 |
Beöthy rejtett (és talán szándéktalan) polémiája a Karthausi-val | 199 |
A nagyromantika eszköztárának "kifordítása" az 50-es években | 202 |
A normákhoz való igazodás és az azoktól való eltérés, a műfaji osztódás | 205 |
Egy műfaj jellegadó tényezői (Az Arany-ballada rétegei) | 209 |
A szubjektivitás szintjei | 209 |
A tragédia ihletése, a tragikum | 213 |
Az eszmék és erkölcsi értékek világa | 218 |
A megszólalásmód változatai | 225 |
Akusztikai rétegek | 238 |
Az összes réteg megfeleltetése: a kompozíció (A balladai univerzum: a műfaji komplexitás) | 246 |
Kemény egy-egy műfaji variánsának jellegadó, ihlető tényezői | 255 |
Az aforizma az Élet és ábránd-ban (Az esszéregény kezdeményei) | 255 |
A lélektani módszer romantikus közvetettsége: áttételesség és jelképesség a Férj és nő-ben (A pszichológiai regény kezdeményei) | 266 |
A műfaji minták módosulása (Elbeszélői magatartás és értékelés az Özvegy és leányá-ban) | 273 |
A hasonlatok szerepe A rajongók-ban | 279 |
A regényvilág atmoszferikussága: színek és fények a Zord idő-ben | 285 |
A romantikus regény késői modulációja (Szent Péter esernyője) | 293 |
Egy különös sorsú Mikszáth-regény | 293 |
A mese és a kalandregény sémáinak megfeleltetése (Feszültség és feloldás ritmusa) | 297 |
A "várhatóság" mértékének váltakozása | 301 |
Átlépések az evilági, transzcendens és ál-transzcendens valóságszintek között | 305 |
Az adoma átalakulása emocionális vitalisztikus világmagyarázattá | 310 |
Konklúzió helyett | 315 |
Jegyzetek | 321 |
Névmutató | 339 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.