Előszó | 9 |
A műfajelmélet alapfogalmai | 13 |
A műalkotások és a műfajok | 14 |
A műfaj fogalma | 13 |
A műfaji fogalmak elvonatkoztatási szintjei | 14 |
A műfajok fejlődése | 17 |
A műfajok keletkezése és elhalása | 17 |
A műfajok rangsora | 20 |
A műnemik felosztás | 22 |
A műnem | 22 |
A műnemi felosztás alapjai | 22 |
Az átmeneti műfajok és a negyedik műnem | 23 |
A líra | 24 |
A líra általános vonásai | 24 |
A dal | 25 |
A szerelmi dal | 26 |
A panaszdal | 32 |
A gyászdal | 33 |
A búcsúdal | 35 |
A bujdosóénektől a szerelmi panaszdalig | 39 |
Az óda, a himnusz, a ditirambus és a rapszódia | 42 |
A gondolati líra | 53 |
A személyes líra, a szereplíra és a közösségi líra | 58 |
Az objektív líra, tárgylíra, tájlíra és a lírai életkép | 60 |
A hosszúvers | 67 |
Az epika | 68 |
Az epika általános vonásai | 68 |
Az eposz és az eposznak nevezett műfajok | 71 |
A regény | 83 |
A közepes epika műfajai | 92 |
A novella | 95 |
A kisepika műfajai | 96 |
A dráma | 98 |
A dráma általános vonásai | 98 |
A drámai műfajok felosztásai | 101 |
A dráma és a színjáték | 104 |
Az ókori dráma műfajai | 105 |
A középkori dráma műfajai | 106 |
Az újkori dráma műfajai | 107 |
A zenés színjátékok és a rádiójáték | 112 |
A művészet faji felosztás | 114 |
Az autonóm és az alkalmazott művészet | 114 |
Az autonóm és az alkalmazott művészet fogalma | 114 |
A visszatükröző művészeti irodalom | 116 |
A szépművészeti irodalom | 117 |
A szépművészeti irodalom fogalma | 117 |
Az idill | 119 |
A pásztori műfajok | 119 |
Az ekloga | 120 |
A szórakoztató irodalom | 121 |
A szórakoztató irodalom fogalma | 121 |
Az epikus szórakoztató műfajok | 123 |
A dráma szórakoztató műfajai | 125 |
A líra szórakoztató műfajai | 127 |
A didaktikus irodalom | 133 |
A didaktikus irodalom fogalma | 133 |
A tanköltészet | 134 |
A tanmese és a tandráma | 136 |
A didaktikus imák és egyházi énekek | 137 |
Az esszé | 138 |
A regényes életrajz | 139 |
A mondások | 140 |
Az agitatív irodalom | 141 |
Az agitatív irodalom fogalma | 141 |
A mágikus és a vallásos meggyőzés műfajai | 142 |
A politikai propagandaműfajok | 145 |
A katonadal | 148 |
A hazafias agitatív költészet | 150 |
A szónoklat | 151 |
A publicisztika | 153 |
Az irány- és tézisműfajok | 155 |
A reklámműfajok | 158 |
A használati irodalom | 159 |
A használati irodalom fogalma | 159 |
A munkadal, varázsszöveg, regősének | 160 |
Az okiratirodalom | 161 |
A tematikai felosztás | 163 |
A történelmi műfajok | 163 |
A fogalom értelmezései | 163 |
A történelmi regény és elbeszélés | 164 |
Az életrajzi regény | 165 |
A történelmi dráma | 166 |
A társadalmi műfajok | 167 |
A fogalom értelmezései | 167 |
A társadalmi regény | 168 |
A társadalmi dráma és az erkölcsdráma | 170 |
A dokumentumműfajok | 170 |
A valódiság | 170 |
A dokumentumregény és dokumentumdráma | 171 |
A fakció és a kulcsműfajok | 172 |
A hírközlési és riportműfajok | 173 |
Az irodalmi szociográfia | 175 |
Az önéletrajzi műfajok | 176 |
Az utazási műfajok | 179 |
A fantasztikus műfajok | 182 |
A mítosz és parafrázisai, travesztiái | 182 |
A legenda és monda | 184 |
Az apokrif | 184 |
A meseműfajok | 185 |
Az utópéia és az államregény | 187 |
A fantasz tikus utazás | 188 |
A tudományos-fantasztikus műfajok | 189 |
A fantasy | 190 |
Az állatműfajok | 190 |
Az állatirodalom és az állatköltészet | 190 |
az állatregény és az állatnovella | 191 |
A lélektani műfajok | 192 |
A lélektani regény | 192 |
A lélektani dráma | 193 |
Az intellektuális műfajok | 194 |
Az eszmeregény és az esszéregény | 194 |
Az eszmedráma | 195 |
A parabolaműfajok | 196 |
A példázat | 196 |
A parabolaregény és modellregény | 197 |
Az intenzitásbeli felosztás | 198 |
A költészet és a nem költői formák | 198 |
A költészet fogalma | 198 |
A vers | 199 |
A próza | 200 |
A szabadvers | 201 |
A prózaköltemény | 202 |
Az íráskép | 204 |
A versszerű és a prózai íráskép | 204 |
A képvers | 205 |
A képregény | 206 |
Az esztétikai minőségek szerinti felosztás | 207 |
A tragikus és elégikus műfajok | 207 |
A tragédia | 207 |
A szomorújáték | 210 |
Az elégia | 210 |
A komikus műfajok | 219 |
A komikum, a gúny és alfajaik | 219 |
A komédia és a vígjáték | 220 |
A tragikomikum és a tragikomédia | 222 |
Az abszurd dráma | 223 |
A humoreszk, anekdota, adoma és szatíra | 224 |
Az irodalmi karikatúra | 226 |
A vicc | 226 |
A borzalmasság műfajai | 227 |
A rémtörténet és rémdráma | 227 |
A horror | 229 |
Egyéb felosztási szempontok | 230 |
A meghatározott alanyú műfajok | 230 |
Az énlíra és a harmadik személyes líra | 230 |
A szerzői és a perszonális elbeszélés | 231 |
A naplóműfajopk | 233 |
A tudatregény és a tudatfolyam-elbeszélés | 234 |
A homofonikus és a polifonikus elbeszélés | 235 |
A megszólító műfajok | 235 |
A megszólító és az önmegszólító líra | 235 |
A levélműfajok | 237 |
A dialogikus műfajok | 239 |
A dialógus mint műfaj | 239 |
A dialógusregény és a dialogikus líra | 240 |
A ballada és a románc | 241 |
Az interjú | 243 |
A közönségszociológiai felosztás | 244 |
A hivatalos irodalom és a folklór | 244 |
Az elitirodalom és a tömegirodalom | 245 |
A gyermek- és ifjúsági irodalom | 246 |
A terjedelmi felosztás | 248 |
A kisformák | 248 |
A nagyformák és a közepes formák | 249 |
A stílusbeli felosztás | 250 |
Az egyéni stílustól a stíluskorszakokig | 250 |
A műfajok és a stílusirányzatok, stíluskorszakok | 251 |
A posztmodernizmus | 251 |
A pastiche | 253 |
A filmhez kapcsolódó irodalmi műfajok | 254 |
A filmnovella és az irodalmi forgatókönyv | 254 |
A filmregény és a filmszerűség | 254 |
Az avantgárd és neoavantgárd sajátos műfajai | 255 |
Az automatikus írás | 255 |
Az absztrakt költészet | 257 |
Az antiirodalom | 260 |
Ajánlott irodalom | 264 |
Tárgymutató | 266 |