Előszó
A Magyar Képzőművészeti Egyetem könyvtárának és irattárának az elmúlt években történt rendezése során egyre-másra kerültek elő a szekrények mélyéről könyvtárakban szokatlan, mégis könyvként beleltározott műtárgyak, optikai és rajztanítási eszközök. Előkerülésük Felkeltette kíváncsiságunkat, és arra ösztönzött minket, hogy felmérjük mennyiségüket és minőségüket, valamint elvégezzük rendszerezésüket, megvizsgáljuk a képzőművészeti oktatás folyamatában betöltött szerepüket. Lelkes fiatal kutatókból és nagy tapasztalattal rendelkező művészettörténészekből álló csoport vállalkozott a kutatás, az izgalmas felderítő munka elvégzésére. 1998-ban „A Magyar Képzőművészeti Főiskola művészeti és könyvtári különgyűjteményeinek feltárása, rendszerezése, tudományos igényű feldolgozása és bemutatása" című kutatási programunk négy évre támogatást kapott az OTKA-tól, ekkor megkezdődött a műtárgyak pontos, szakszerű műfajonkénti számbavétele, leírása, számítógépes feldolgozása.
A több ezer fotográfia, rajz, sokszorosított grafika, japán metszet és mintakönyv mellett egyre-másra kerültek elő rejtett zugokból, szekrények tetejéről koszos, szakadt, málladozó plakátok, plakátokhoz készült próbanyomatok. A mennyiségében legkisebb gyűjteményrész romjaiban is sejtette hajdani szépségét. Eredetük kiderítésére, a plakátgyűjtemény tudományos feldolgozására a Magyar Nemzeti Galéria két művészettörténésze, Bakos Katalin és Földi Eszter vállalkozott. Az ő munkájuk eredménye, hogy ma igényesen feldolgozva a kutatók és a kiállításlátogatók rendelkezésére állhat ez a nagyrészt litografált szecessziós plakátokból álló gyűjtemény, amelyben a XIX. század végén, a XX. század első évtizedében alkotó legkiválóbb mesterek munkáit találhatjuk meg.
Természetesen a megsemmisülés határáról visszahozott plakátok értő restaurátor kezeket, és a kutatást és a restaurálást finanszírozó támogatókat igényeltek. Köszönjük tehát a plakátok restaurálását Szalai Veronika, Czigler Mária és Stressz Judit restaurátoroknak, az anyagi támogatást pedig az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramnak, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának és a Nemzeti Kulturális Alapprogramnak. Egyúttal szeretnénk hálánkat kifejezni azoknak is, akik kutatói tapasztalataikkal és szakmai tanácsaikkal segítséget nyújtottak a tanulmányok megszületéséhez, F. Dózsa Katalinnak és Róka Enikőnek. Külön köszönet illeti a Budapesti Francia Intézetet, amelynek a nagylelkű támogatásával elkészülhetett a plakátgyűjtemény és a kiállítás katalógusa.
Vissza