1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nemzetiségi iskola - Irodalmi nevelés

Szerző
Bratislava
Kiadó: Slovenské Pedagogické Nakladatelstvo
Kiadás helye: Bratislava
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 230 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az egész világon visszhangzik a sajtó a köznevelés kérdéseitől. Egy nemzetiségi csoport körében az érdeklődés az ifjúság nevelésének kérdései iránt azonban még fokozottabb. Ez a dolgozat a nemzetiségi élet egyik legsajátosabb területének sokoldalú vizsgálatát nyújtja: definiálja a nemzetiségi iskolát és ismerteti egyes típusait. Részletesen elemzi az anyanyelvű nevelés ezerarcú kérdéseit, ismerteti a kétnyelvűség és a nyelvek egymásra hatásának problémáit, mint a nemzetiségi iskolák sajátos nyelvi közegét. Az egységesen koncipiált nyelvi neveléssel - állítja a szerző - a nemzetiségi tanulók személyiségformálásában sokoldalú, pozitív transzfer-hatás alakulhat ki, hasonlóan, mint a (nyelvi) szakosított iskolák.
Mózsi Ferenc részletesen foglalkozik a magyar, a szlovák és az orosz nyelv tanításának elvi alapjaival, elemzi a történelemoktatás sajátos kérdéseit a nemzetiségi iskolákban. Ismerteti a "kettős igazság" didaktikai vetületét, és megoldásokat javasol ennek áthidalására.
A... Tovább

Fülszöveg

Az egész világon visszhangzik a sajtó a köznevelés kérdéseitől. Egy nemzetiségi csoport körében az érdeklődés az ifjúság nevelésének kérdései iránt azonban még fokozottabb. Ez a dolgozat a nemzetiségi élet egyik legsajátosabb területének sokoldalú vizsgálatát nyújtja: definiálja a nemzetiségi iskolát és ismerteti egyes típusait. Részletesen elemzi az anyanyelvű nevelés ezerarcú kérdéseit, ismerteti a kétnyelvűség és a nyelvek egymásra hatásának problémáit, mint a nemzetiségi iskolák sajátos nyelvi közegét. Az egységesen koncipiált nyelvi neveléssel - állítja a szerző - a nemzetiségi tanulók személyiségformálásában sokoldalú, pozitív transzfer-hatás alakulhat ki, hasonlóan, mint a (nyelvi) szakosított iskolák.
Mózsi Ferenc részletesen foglalkozik a magyar, a szlovák és az orosz nyelv tanításának elvi alapjaival, elemzi a történelemoktatás sajátos kérdéseit a nemzetiségi iskolákban. Ismerteti a "kettős igazság" didaktikai vetületét, és megoldásokat javasol ennek áthidalására.
A tanulmány részletesen elemzi az irodalmi nevelés "krízisének" problémáját. Az irodalmi mű sematikus, lerövidített megközelítése iskolai vetületének bírálatát nyújtja, és kitér a tantervek megújítását célzó kutatásokra. Bírálja az irodalmi nevelés megcsontosodott ismeretanyagát, és az összehasonlító irodalomtudomány legújabb eredményeinek felhasználásával tesz gyakorlati javaslatokat a szlovák és a magyar irodalomoktatás anyagának koordinációjára a szocialista internacionalizmus elmélyítése és a műalkotás megközelítésének "taníthatósága" érdekében.
A könyv elméleti és gyakorlati segítséget nyújthat azoknak, akik a nemzetiségi iskolák kérdéseivel hivatásszerűen foglalkoznak: pedagógusoknak, iskolai dolgozóknak. De rajtuk kívül számot tarthat mindenkinek az érdeklődésére, aki képet akar kapni a sokat emlegetett nemzetiségi iskolák sajátos kérdéseiről.
A szerző célja, hogy a nemzetiségi iskolák tanítványait - akik a két nyelv és irodalom (kultúra) ismeretében, szeretetében és igénylésében nőnek fel - ne az igazság birtoklásának charizmatikus előjoga vagy a tévedhetetlenség biztonsága jellemezze, hanem az önmagát vizsgáztató igazságkeresés. Ez az egyik legjobb biztosítéka nemcsak az intellektuális igényszint állandó emelésének, hanem a marxi-lenini világnézet elsajátításának és a szocialista internacionalizmus szüksége tudatosításának.
Annak ellenére, hogy a könyv nem lép fel a teljesség igényével - az első kötete annak a sorozatnak, melyet majd követnek a Szlovákiai Tankönyvkiadó kiadásában a Nemzetiségi iskola - zenei nevelés vagy a Nemzetiségi iskola és a második nyelv oktatása stb. kötetei - mégis témakörében alapozó jellegű. Vissza

Tartalom

Előszó5
A műveltségre való permanens törekvés igényéről9
A nemzetiségi iskolákkal szemben támasztott társadalmi igény11
A szlovákiai magyar tanítási nyelvű iskolák fejlődése a burzsoá köztársaságban15
A szlovákiai magyar tanítási nyelvű iskolák fejlődése a felszabadulás után18
A szlovákiai magyar tanítási nyelvű iskolák mint a csehszlovák iskolaügy szerves része24
Az anyanyelvű tanítás-tanulás kérdéseinek vizsgálata24
A nemzetiségi iskola és alaptípusai a tanítási nyelv szempontjából34
A nyelvoktató iskolákkal szemben támasztott társadalmi igények35
A kétnyelvű iskolákkal szemben támasztott társadalmi igények36
A "tannyelvű" iskolákkal szemben támasztott társadalmi igények39
Az általános és a sajátos vizsgálata a nemzetiségi iskola tartalmában46
A magyar nyelvi képzés általános és sajátos jegyei a szlovákiai magyar tanítási nyelvű iskolákban49
A szlovák nyelvoktatás általános és sajátos jegyei a szlovákiai magyar tanítási nyelvű iskolákban55
Az orosz és a többi élő idegen nyelvoktatás általános és sajátos jegyei a szlovákiai magyar tanítási nyelvű iskolákban65
Az iskola központi tevékenységi formájának kiemelése, a pozitív transzfer67
A társadalomtudományi tantárgyak68
A történelemtanítás általános és sajátos jegyeinek vizsgálata69
A művészeti tantárgyak általános és sajátos jegyeinek vizsgálata89
Az irodalom tanításának cél- és feladatrendszere. Az általános és sajátos vizsgálata az irodalomoktatás tartalmában91
Összefoglalás - kitekintés154
Jegyzet - irodalom157

Mózsi Ferenc

Mózsi Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mózsi Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem