A fordító megjegyzései a könyvhöz | 9 |
Előszó az 1. kiadáshoz | 11 |
Előszó a 3. kiadáshoz | 13 |
Az agyi eredetű mozgássérülés általános problémái | 15 |
Mit értünk agyi eredetű mozgássérülés alatt? | 15 |
Hogyan keletkezhet az ilyen károsodás? | 15 |
A kora gyermekkori agykárosodás sajátosságai | 17 |
Hogyan lehet elkezdeni a kezelést? | 21 |
Az agyi eredetű mozgássérülés különböző formái | 22 |
Mozgássérült gyermek van a családunkban | 25 |
Az anyának kell megbirkóznia a problémával | 25 |
Az apát mindig vonja be a gyermek fejlesztésébe! | 28 |
A fogyatékos gyermek számára a testvérek különösen fontosak | 30 |
A nagymamának kulcsszerepe lehet | 31 |
Az egész családnak számolnia kell a megváltozott körülményekkel | 32 |
Sérült gyermekünk és környezete | 34 |
Minden fejlődés alapja az ember és a környező világ változó kapcsolata | 34 |
Hogyan segíthetünk gyermekünknek, hogy megismerje saját testét és a környező világot? | 36 |
Próbáljuk vele megismertetni a testét! | 36 |
A gyermeknek birtokba kell vennie az egész házat | 37 |
Elő kell segítenünk, hogy a gyermek kapcsolatot teremtsen a rokonakkal, barátokkal, ismerősökkel, azaz a szociális környezetével | 38 |
Ismertessük meg a tágabb világgal is! | 39 |
Vigyen haza neki egy darabot a természetből! | 41 |
Gyermekünk fejlesztésére fel kell használni az egész napot | 42 |
Miért kell erre törekedni? | 43 |
Hogyan bánjunk sérült gyermekünkkel a mindennapi ellátás során? | 44 |
Hogyan fekszik a gyermekünk? | 45 |
Milyen speciális fektetési módok ajánlhatók? | 45 |
Hogyan emeljük fel és tartsuk ölben a gyermeket? | 49 |
Segédeszközök a helyes testtartás biztosítására | 51 |
Gyermekünknek kocsira is szüksége van | 61 |
A járástanítás segédeszközei | 62 |
Próbálják meg az aktív helyzetváltoztatás más lehetőségeit is! | 64 |
Segítse elő gyermeke helyes testhelyzetét játék közben, keressen mozgásjavító játékokat! | 66 |
Próbáljon meg kitartani az első nehéz hetekben! | 69 |
A siker kulcsa a rendszeres gyakorlás | 69 |
Nincs más lehetőség? | 70 |
Meg fogja tanulni! | 71 |
Mikor, milyen gyakran és milyen hosszú ideig kell gyakorolni? | 71 |
Hogyan hat a környezet a gyakorlatok lefolyására? | 72 |
A gyermeket ösztönözni kell az aktív együttműködésre | 73 |
Gyakoroljanak játékosan, kerüljék a fárasztó ismétléseket, de legyen következetes | 74 |
Nem terheljük túl az anyát és a gyermeket? | 75 |
Gyermekünknek meg kell tanulnia az önellátást | 77 |
Segítsünk neki, hogy segíthessen magán! | 77 |
Megtanulni egyedül enni és inni - az első lépések az önellátás irányába | 78 |
A célszerű ruházat és a megfelelő lábbeli megkönnyíti az öltözködést | 83 |
Ösztönözze gyermekét, hogy megtanuljon önállóan öltözködni! | 87 |
Könnyítse meg saját és gyermeke életét azzal, hogy időben ráneveli a szobatisztaságra! | 90 |
A mosdás és a fürdés problémái | 91 |
A mozgássérült gyermek számára különösen fontos a rendszeres fogápolás | 94 |
Gondolja át a személyi higiéné egyéb kérdéseit! | 95 |
Gyakorolják a mozgást a mindennapi szituációkban | 96 |
Ne adja fel, maradjon türelmes és következetes! | 97 |
Játék és foglalkoztatás | 99 |
Beszédfejlesztés | 107 |
Harcoljon a fogyatékos gyermek társadalmi egyenlőségéért, ismerje meg a szülők jogait és kötelességeit! | 116 |
Zárszó | 119 |
Függelék | 122 |
Szociálpolitikai kedvezmények Magyarországon a mozgássérülteket nevelő családok számára | 122 |
A mozgássérültek kezelési lehetőségei Magyarországon | 123 |
Intézmények a mozgássérült gyermekek képzésére | 124 |
Egyesületek, klubok a mozgássérültek részére | 124 |