kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | AE-RObit Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Gödöllő |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 192 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 16 cm |
ISBN: | 963-02-9796-5 |
Megjegyzés: | Színes és fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva. |
Előszó | 9 |
Repüléstörténet és a repülés ma | 11 |
Az ember repülése. A motoros ultrakönnyű repülés kezdete | 11 |
Repülés ma, repülési lehetőségek | 13 |
Mi kell a repüléshez? | 13 |
Aerodinamika | 15 |
Bernoulli alaptétele és a levegő energiája | 15 |
Áramlás a szárny körül. A felhajtóerő és a légellenállás keletkezése, az állásszög | 16 |
A felhajtóerő és a légellenállás számítása | 17 |
A szárnyon keletkező felhajtóerő és számítása | 17 |
Repülőgépen keletkező légellenállás és annak számítása | 18 |
A káros és a "hasznos" légellenállás | 18 |
A szárny örvényrendszere és az indukált ellenállás | 19 |
Az erők egyensúlya repüléskor | 19 |
A tolóerő (vonóerő) leküzdi a légellenállást | 20 |
Az emelkedő repülés erőviszonyai | 20 |
A vízszintes repülés erőviszonyai | 21 |
A siklórepülés erőviszonyai | 21 |
A siklószám számítása | 22 |
Szárnypolárisok | 23 |
Vízszintes repülés tolóerő szükséglete | 23 |
Emelkedő repülés tolóerő szükséglete | 24 |
Fordulók repülése, erőviszonyai | 24 |
Légcsavar elmélet és alkalmazás | 27 |
Ultrakönnyű repülőgépek stabilitása és kormányozhatósága | 29 |
A stabilitás | 29 |
Aerodinamikai kormányzású repülőgépek stabilitása | 30 |
Súlypontáthelyezéssel kormányozható légijárművek stabilitása | 30 |
Kormányozhatóság, a légijármű mozgásai | 32 |
Ultrakönnyű gépek kormányzása | 33 |
Aerodinamikai kormányzás | 33 |
Súlypontáthelyezéses kormányzás | 34 |
A repülés különleges helyzetei | 35 |
Az átesés | 35 |
Lebillenés, lepördülés (lecsúszás) | 35 |
A dugóhúzó (a szárny autorotációja) | 36 |
Flatterolás (lobogó zuhanás) | 37 |
A belengés (belibegés) | 38 |
Az ultrakönnyű repülőgépre ható erők okozta terhelések, igénybevételek és fajtáik | 39 |
A repülőgépre ható erők és terhelések | 39 |
Légerő okozta terhelések és a terhelési többszörös | 40 |
A sárkányszárny valóságos repülése | 41 |
Talajtól származó terhelések | 41 |
Hajtóműtől és a légcsavartól származó terhelések | 42 |
Tömegerő okozta terhelések | 42 |
Terhelések hatására létrejövő igénybevételek és az anyag kifáradása | 43 |
Meteorológia | 45 |
A légnyomás | 46 |
A levegő hőmérsékletének változása | 47 |
A levegő nedvességtartalma | 49 |
Légmozgások keletkezése és hatásuk az ultrakönnyű repülőgépekre | 51 |
A szél | 51 |
A talaj menti szélnyírás jelensége | 52 |
Talaj menti turbulencia | 53 |
Hegyvidéki turbulencia | 54 |
A termik | 55 |
A felhők keletkezése | 57 |
Felhőfajták | 57 |
Csapadékok | 59 |
A köd | 59 |
A légköri frontok | 59 |
A melegfront | 60 |
A hidegfront | 61 |
Ciklonok keletkezése | 61 |
Anticiklon | 62 |
Műszerismeret | 63 |
A magasságmérő | 63 |
A variométer | 65 |
Az iránytű és a GPS | 65 |
Motorellenőrző műszerek | 66 |
A fordulatszámmérő | 66 |
Motorhőmérő | 66 |
Üzemanyag-fogyasztás mérő és az üzemanyag-szint jelző | 66 |
Motortan | 69 |
A repülőgép motorokról általában | 69 |
A négyütemű (Ottó) motor működése | 69 |
A kétütemű motor működése | 70 |
Repülőgép motorok teljesítményének változása a magasság függvényében | 71 |
UL-ekhez használt motorok, hajtóművek | 72 |
Navigáció | 75 |
A léginavigáció célja és módszere | 75 |
Repülés előtti navigációs felkészülés | 75 |
A Föld leképezése | 76 |
ICAO légitérkép (navigálni nem igazán UL) pilóták számára | 77 |
Térképismeret, ábrák, jelölések az (1:500 000-es) ICAO térképen | 77 |
Az útvonal kijelölése és az útvonal rajzolás menete | 82 |
A szélháromszög szerkesztése és az útvonal adatainak kiszámítása | 82 |
A szerkesztés menete | 83 |
A repülési útvonal adatainak rögzítése és az útvonal tanulmányozása | 84 |
Repülés alatti navigációs tevékenység | 85 |
Teendő tájékozódás elvesztésekor | 86 |
A repülés feltételei | 89 |
A repülés személyi feltételei | 89 |
A repülés tárgyi feltételei | 89 |
Légijárművek üzembentartása, üzemeltetése | 90 |
Légialkalmas légijármű és annak felszerelése | 90 |
A repülőtér | 91 |
A repülőtér felszereltsége | 91 |
Repülőtéri repülésüzemi szolgálatok | 92 |
A repülés meteorológiai feltételei | 92 |
A repülések bejelentése | 93 |
Az útvonalrepülések bejelentési eljárásának szabályai | 93 |
Helyi repülési üzem bejelentése | 96 |
Ideiglenes repülőtér üzemének bejelentése | 96 |
Eseti légtér igénylése és igénybevétele | 97 |
Repülési szabályok | 99 |
Általános szabályok | 99 |
Légijárművek osztályozása | 101 |
Motoros ultrakönnyű repülőgépek szerkezeti felépítése | 103 |
A motoros ultrakönnyű repülőgépek meghatározása | 103 |
UL kategóriák, osztályok | 104 |
UL merevszárnyú repülőgépek szerkezeti felépítése | 105 |
Szárny | 106 |
Törzs | 106 |
Vezérsík | 106 |
Futómű | 106 |
Hajtómű | 106 |
Építési módok | 107 |
Repülés aerodinamikai kormányzású ultrakönnyű repülőgéppel | 107 |
Motoros sárkányrepülők szerkezeti felépítése | 107 |
A szárny felépítése | 107 |
A trike szerkezeti felépítése | 109 |
A motoros sárkányrepülő összeszerelése, ellenőrzése, repülés előtti motorpróbája | 111 |
A szárny összeszerelése | 111 |
A szárny ellenőrzése | 113 |
A szárny és a trike összeépítése | 114 |
A sárkányrepülő motorjának hidegindítása (motorpróba) | 116 |
Ha nem indul a motor...! | 117 |
Repülés motoros sárkánnyal | 119 |
Az iskolakör felépítése | 119 |
Ki- és besorolás az iskolakörre | 120 |
Repülés az iskolakörön | 120 |
Előkészületek a repülés előtt | 120 |
A felszállás | 121 |
A forduló | 122 |
Az emelkedés | 122 |
A vízszintes repülés | 122 |
Siklórepülés | 124 |
A behelyezkedés | 124 |
A leszállás | 124 |
Leszállási hibák | 126 |
Teendők leszállás után | 129 |
Repülés motoros siklóernyővel | 131 |
Vészhelyzetek | 133 |
Vészhelyzet a pilóta rosszulléte miatt | 133 |
Vészhelyzet emberi mulasztás, felelőtlenség miatt | 133 |
Vészhelyzetek műszaki hiba miatt | 134 |
Leáll a motor! | 135 |
Kényszerleszállás! | 135 |
Időjárás, légállapot változás okozta vészhelyzetek | 137 |
Eljegesedés, jégképződés | 137 |
Hirtelen támadt viharzónában, zivatarban való repülés | 137 |
Felhőben, ködben, talajt befedő párába való repülés | 138 |
Beerősödő szélben való repülés, turbulencia | 138 |
Erősen termikes időben való repülés | 138 |
Madárral, tárggyal való ütközés, más gép veszélyes megközelítéséből, összeütközésből adódó vészhelyzet | 139 |
A mentőrendszer vagy mentőernyő használata | 140 |
Teendők légijármű eltűnésekor, balesetekor | 141 |
Légijármű eltűnése, kutatás, mentés | 141 |
Repülőbaleset | 141 |
A helyszín biztosítása | 142 |
Elsősegélynyújtás | 143 |
Tájékozódás a sérültek állapotának súlyosságáról | 143 |
Eszméletlen beteg ellátása | 143 |
Befúvásos lélegeztetés | 144 |
Légutak szabadon tartása, oldalfekvő helyzet | 144 |
A sokk | 145 |
Vérzéscsillapítás | 145 |
Csonttörések | 146 |
Ízületi sérülések | 146 |
A súlyosan sérült mozgatása | 147 |
Rádiózási alapismeretek | 149 |
Rádiózási szabályok | 149 |
A rádiózásban használt betűző abc | 150 |
Rádión történő közleményleadás és hívás | 151 |
Az ultrakönnyű repülés oktatása | 153 |
Oktatás motoros sárkányrepülőre | 153 |
Kiképzés aerodinamikai kormányzású repülőeszközre | 154 |
Versenyek; versenyszámok | 155 |
Klubok, üzembentartók név- és címjegyzéke | 157 |
Hazai UL gyártók, géptípusok | 161 |
Repülési információk | 181 |
Repülőterek adatai | 181 |
Repülőtér távközlési rádiófrekvenciák, légiforgalmi és egyéb szolgálatok | 183 |
Körzeti ATS frekvenciák | 183 |
Repülési magasságok lépcsőzése | 184 |
Napkelte - napnyugta táblázat | 185 |
Mértékegységek | 185 |
Kérdések a pilótavizsgán | 187 |
Irodalom | 191 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.