Tankönyvi szám: 42 602. Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Az ember lényegét alapvetően meghatározó motiváció, tanulás és tanítás jellemzői mindig is Izgatták a kutatókat. Réthy Endréné új szakkönyve olyan témakörrel foglalkozik, mely meghatározó pillérét képezi az iskolával kapcsolatos elméleti és gyakorlati kérdéseknek. A motiváció, tanulás, tanítás lényegét nem csupán elméleti síkon elemzi a munka, de a gyakorlat területéről is kvalitatív és kvantitatív módszerek felhasználásával diagnózist kíván adni.
A könyv érdekessége, hogy a motiváció, tanulás és tanítás kérdéseit multidiszciplináris megközelítéssel, a pedagógiai, pszichológiai, szociológiai, etikai és mentálhigiénés aspektusok integrálásával mutatja be. Rávilágít arra a paradigmaváltásra, mely elsősorban az önszabályozás problematikáját helyezi új megvilágításba. Az empirikus vizsgálatokat elsősorban a kvalitatív kutatásmetodika jellemzi, mely a mélyrétegek árnyaltabb feltárását Is lehetővé tette a tanulók tanulási motívumainak területén. A kötet a hazai pedagógiai kutatók,...
Tovább
Fülszöveg
Az ember lényegét alapvetően meghatározó motiváció, tanulás és tanítás jellemzői mindig is Izgatták a kutatókat. Réthy Endréné új szakkönyve olyan témakörrel foglalkozik, mely meghatározó pillérét képezi az iskolával kapcsolatos elméleti és gyakorlati kérdéseknek. A motiváció, tanulás, tanítás lényegét nem csupán elméleti síkon elemzi a munka, de a gyakorlat területéről is kvalitatív és kvantitatív módszerek felhasználásával diagnózist kíván adni.
A könyv érdekessége, hogy a motiváció, tanulás és tanítás kérdéseit multidiszciplináris megközelítéssel, a pedagógiai, pszichológiai, szociológiai, etikai és mentálhigiénés aspektusok integrálásával mutatja be. Rávilágít arra a paradigmaváltásra, mely elsősorban az önszabályozás problematikáját helyezi új megvilágításba. Az empirikus vizsgálatokat elsősorban a kvalitatív kutatásmetodika jellemzi, mely a mélyrétegek árnyaltabb feltárását Is lehetővé tette a tanulók tanulási motívumainak területén. A kötet a hazai pedagógiai kutatók, egyetemi oktatók, hallgatók, valamint a gyakorló tanárok számára egyaránt hasznos olvasmány. Réthy Endréné az ELTE Neveléstudományi Intézetének oktatója. Kutatási területei a didaktika, a tanulási motiváció, az oktatási folyamat és az inklúzió. Vissza
Tartalom
Bevezető 9
1. ELMÉLETI HÁTTÉR 11
1.1. Történeti előzmények a pedagógiában 11
1.1.1. A tanulás ösztönzését szolgáló első teoretikus elképzelések, egy- és kétdimenziós modellek 11
1.1.2. Új törekvések a 20. században, további egy- és kétdimenziós modellek 14
a) A gyermektanulmány 15
3) A funkcionális nevelési koncepció 17
c) Az instrumentálisra irányzat 18
d) A biológiai-pszichológiai irányzat 20
e) A társadalmi partnerviszonyra épülő nevelés 21
Motiválás a reformiskolák különböző szellemiségével 22
Motiválás az iskolák épületén, felépítésén, környezetén keresztül 23
A megváltozott tanári szerep motiváló hatása 23
Motiválás az oktatás tartalmával 23
Motiválás a szervezeti formák és módszerek segítségével 24
Motiválás az oktatás eszközeivel 24
„Reform-" kontra „hivatalos" pedagógia 25
1.2. Motivációelméletek a pszichológiában 28
A motivációval kapcsolatos pszichológiai elméletek kategorizálásának lehetőségei, nehézségei 29
1.2.1. Egydimenziós modellek 31
1.2.2. Kétdimenziós modellek 33
1.2.3. Többdimenziós modellek 35
2. PARADIGMAVÁLTÁS A TANULÁSI MOTIVÁCIÓ ÉRTELMEZÉSÉBEN
3. TANULÁS ÉS MOTIVÁCIÓ KAPCSOLATA 43
3.1. Motiváció és az önszabályozó tanulás 47
3.2. Metakogníció és önszabályozás 51
A metakogníció hatása a tanulási stratégiára, az önvezérlésre és a tanulás eredményességére 53
Metakogníció, cselekvés, motiváció 54
3.3. Szándék, elhatározás, akarat, megküzdés 57
A megküzdés (Coping) 58
A megküzdés eredményessége 59
3.4. A tanulási motivációt alakító tényezők 61
3.4.1. Az egyéni tanulástörténet során szerzett tapasztalatok 62
Tanulói személyiségtényezők. Siker- és kudarcélmények 62
3.4.2. A munkamagatartás és a teljesítménymotiváció kapcsolata 64
3.4.3. A tanulók szociális igényei közötti különbségek 65
3.4.4. Az egyes tevékenységek oki hátterének (kauzális attribúció) megítélése 65
A tanulók attribúciói 66
3.4.5. A tanulók eltérő tanulási motivációi 67
3.4.6. Tanulási orientációk, stílusok, technikák, stratégiák különbözősége 68
3.4.7. A tanulói személyiség karakterjegyei 69
3.4.8. A tanulók aktuális érzelmei 70
3.4.9. Az érdeklődés 70
3.4.10. A család általános szociokulturális befolyása 71
4. MOTIVÁLÁS MINT FONTOS PEDAGÓGIAI FELADAT 75
4.1. Motivátorok és ösztönzők. A pedagógiai környezet motiváló stratégiái, eljárásai, technikái 79
4.2. A minőségi tanítást biztosító eljárások 84
a) Tanú asra R ész lelkiállapot kialakítása 86
b) Az oktatási folyamat motiváló modelljeinek tudatos alkalmazása 86
c) A differenciáció cs individualizáció fokozott érvényesítése 89
d) Tanulni tudásra nevelés 91
e) A tanári-tanulói interakciók, elvárások optimális szervezése 92
g) A megfelelő tanítási anyagok és eszközök biztosítása 96
i) Differenciált teljesítményértékelés 98
A jutalmazás és a büntetés motiváló hatása 99
5. KÍSÉRLETEK A TANULÁSI MOTIVÁCIÓ VIZSGÁLATÁRA 103
5.1. A motiváció mint a személyiség nem kognitív szférájához
tartozó jelenség vizsgálata 104
5.2. A motiváció mint a kognitív és nem kognitív jelenség együttes vizsgálata 105
5.3. A tanítási és tanulási tevékenység mint a tanulási motiváció
alakulására ható fontos tényező vizsgálata 107
5.4. A kognitív és nem kognitív folyamatokat egyaránt
befolyásoló tanulási motiváció komplex vizsgálata 107
5.5. A tanulási motivációt fejlesztő kísérleti tréningek 108
5.6. További vizsgálati elágazások 110
6. EMPIRIKUS VIZSGÁLATOK. PEDAGÓGIAI DIAGNÓZIS 113
6.1. A tanulási motívumok struktúrájának alakulása 114
Az elméleti háttér rövid összegzése 114
A tanulási motiváció, motívumok 116
6.2. A tanulók tanulási motívumaival kapcsolatos „saját hangja" 119
A vizsgált minta 121
A vizsgálat módszere 123
A feldolgozás módszerei 123
6.2.1. A tanulók által megjelölt tanulási motívumok mennyiségi elemzése 125
Alapstatisztikák a motívumokra 125
6.2.2. A tanulási motívumok minőségi elemzése 127
A tanulási motívumok főkategóriái 127
A tanulási motívumok finomszerkezete 130
A megfogalmazott tanulási motívumok finomszerkezete
(rangsora, iskolatípus és évfolyamszint összefüggésében) 131
Településtípusok és iskolatípusok összehasonlítása 146
Településtípusok és évfolyamok összehasonlítása 146
6.2.3. A kapott vizsgálati adatok összevetése az első vizsgálat
adataival 147
A két vizsgálat közötti eltérések 147
6.2.4. Összefoglalás 150
7. VIZSGÁLATOK A KAUZÁLIS ATTRIBÚCIÓ TÉMAKÖRÉBEN ... 153
Az egyetemisták „saját hangja" a vizsgateljesítmények okairól 153
A vizsgálat módszere 155
Az attribúciók elemzése a teljes mintán 157
A különböző alcsoportok attribúcióinak összehasonlítása 158
A vizsgateljesítmények és az attribúciók változása 161
A két vizsgálat adatainak összehasonlítása 165
8. A PEDAGÓGUSOK ELKÉPZELÉSEI TANÍTVÁNYAIK
„HANGJÁRÓL", TANULÁSI MOTÍVUMAIRÓL 169
A tanárok hangja 169
A vizsgálat módszere 169
A pedagógusok értékelése a különböző tanulási motívumok fontosságáról 170
A pedagógusok által észlelt, gyermekeknek tulajdonított motívumok 173
9. A TANÁROK MOTIVÁLÓTEVÉKENYSÉGÉNEK VIZSGÁLATA 179
A tanárok „saját hangja" motiválótevékenységükről 179
A vizsgálat módszere 181
A vizsgálat lefolytatása 182
Az adatok feldolgozása 182
a) A pedagógusok közérzete 183
b) A tanárok motiváló tanítási eljárásai 192
A két vizsgálat összehasonlítása 205
10. KÖVETKEZTETÉSEK, ÖSSZEGZÉS 207
IRODALOM 211
MELLÉKLETEK 227
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.