A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kutatás-fejlesztés és innováció a szolgáltatási szektorban

Szerző
Budapest
Kiadó: Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 147 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-214-159-8
Megjegyzés: Angol nyelvű összefoglalót tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az elmúlt húsz-huszonöt évben a világgazdaság szerkezete alapvetően átrendeződött: a szolgáltatási szektor fokozatosan átvette az ipari ágazat helyét a GDP megtermelésében. Ma már a... Tovább

Előszó

Az elmúlt húsz-huszonöt évben a világgazdaság szerkezete alapvetően átrendeződött: a szolgáltatási szektor fokozatosan átvette az ipari ágazat helyét a GDP megtermelésében. Ma már a foglalkoztatottak nagy része (65-70 százaléka) is szolgáltatási területen dolgozik. Ez az ágazat lett a világgazdaság motorja. A gazdasági szerkezet változását mindeddig nem követte hasonló jellegű átrendeződés a kutatás-fejlesztési tevékenységben. A K+F és az innovációs adatok szerint változatlanul - és igen nagy arányban - a feldolgozóiparé az elsőbbség. Néhány adattal érzékeltetve: az úgynevezett szolgáltatógazdaságokban (például az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália) az ipar ma már mindössze 25 százalék körüli arányban járul hozzá a GDP megtermeléséhez, szemben a 70 százalék körüli szolgáltatási részesedéssel. Ugyanakkor a K+F statisztikában fordított a helyzet: az üzleti szektor K+F ráfordításából 70-80 százalékot képvisel a feldolgozóipar, és 20-30 százalékot a szolgáltatási szektor. Hasonló a helyzet Magyarországon: a szolgáltatószektor részesedése a GDP-ből 67,5 százalék, az iparé 24,2 százalék (KSH, 2002), a K+F ráfordításokon belül ugyanakkor 19,4 százalék a szolgáltatási szektor és 78,5 százalék a feldolgozóipar aránya (KSH, 2001). Az ipar által a K+F területén szilárdan őrzött vezető hely, illetve a szolgáltatási szektor több nagyságrendnyi elmaradásának okait Richárd Barras már az 1980-as évek közepén feszegette (Barras, 1986). A szolgáltatási termékek és technológiák megújítási folyamatát elemezve, arra a következtetésre jutott, hogy a szolgáltatási szektor innovációját elsődlegesen a más szektorokban, elsősorban a feldolgozóiparban megszületett technológiai újdonságok váltják ki. Alapvetően követő, utánzó, adaptációra épülő szektorként jellemezte a szolgáltatási ágazatot, amelybe más szektorokból átszivárognak a technológiai újdonságok, és ezzel lehetővé teszik, hogy új szolgáltatási termékek és eljárások jelenjenek meg. Vissza

Tartalom

I.
Összefoglalás
1. Bevezetés
2. A kutatás fő kérdései
3. A kutatás eredményei, fontosabb megállapítások
3.1. Mérési problémák azonosítása
3.2. A klasszikus K+F definíció kiegészítése
3.3. A szoftverfejlesztés K+F tartalmának meghatározása
3.4. Nemzetközi tendenciák követése
3.5. Javaslataink
II.
Szolgáltatási innováció és K+F - nemzetközi vizsgálatok
1. Szolgáltatógazdaságok
2. Tudásintenzív üzleti szolgáltatások
3. A K+F-ráfordítás alakulása
4. Más típusú innováció
4.1. Alapfogalmak, besorolás
4.2. Az innováció kiterjesztett koncepciója
4.3. A szolgáltatási innovációk típusai
4.4. Fordított termékciklus modell
III.
Azonosítás és mérés - empirikus vizsgálat
1. A termékek és szolgáltatások megújulása
1.1. Az innovációt befolyásoló tényezők
1.2. Innovációs ráfordítások
2. K+F fogalmak 60
2.1. Klasszikus megfogalmazás és módosítási kísérletek 61
2.2. Szolgáltatásspecifikus meghatározás 65
3. Fogalmak tesztelése 66
3.1. A minta jellemzői 68
3.2. A tesztlap kérdéseire adott válaszok 70
4. A próbafelmérés 73
4.1. Kiküldés 73
4.2. Statisztikai eredmények 74
IV.
Összehasonlító adatok 79
1. A hazai szolgáltatási K+F fejlődése 81
2. Nemzetközi összehasonlítás 84
V.
Változások 87
1. OECD-felmérés 89
2. Új szolgáltatási fejezet 91
VI.
Záró megjegyzések 93
Felhasznált irodalom 97
Függelék 101
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem