A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A morális fejlődés témája a moralitás különböző - pszichológiai, pedagógiai, filozófiai, történeti, szociológiai - megközelítéseinek bonyolult szövedékébe ágyazódik. Az etika hagyományosan a...
Tovább
Előszó
A morális fejlődés témája a moralitás különböző - pszichológiai, pedagógiai, filozófiai, történeti, szociológiai - megközelítéseinek bonyolult szövedékébe ágyazódik. Az etika hagyományosan a filozófia „felségterülete", amelynek határmezsgyéjén azonban a pszichológia, a történelem, a kulturális antropológia, a szociológia, a pedagógia, sőt az evolúciós biológia és az idegélettan is elfoglal egy-egy - nem kis - tartományt.
A moralitás alaptémái: az igazság, a kötelesség és a jog, a szabadság, az érték, az erkölcsi jó és rossz (amelyek mindegyike részletes kifejtést igényelne) „átszövik" az ember életét. Szűkebb és tágabb környezetünk és nem utolsó sorban a magunk moralitása „közérzetünk", sőt testi és lelki egészségünk meghatározó tényezője.
A leggyakoribb patogén tényezők morális természetűek: ilyen a jóindulat hiánya, az igazságtalanság, a méltánytalanság, a szabadság korlátozása vagy a saját lelkiismeret. A másik oldalról közelítve: a jóindulat, az igazságosság, a méltányosság, az emberi méltóság tiszteletben tartása és a személyiség „koherenciája és kongruenciája" egészségvédő, „salutogenetikus" tényezők.
Ami a patogenitást illeti: a klinikai pszichológia és az egészségpszichológia jó részét idézhetnénk tételünket megerősítő példaként, a különös talán az, hogy a patogén tényezők morális vonatkozásaira a klinikai vagy az egészségpszichológiában manapság nemigen történik utalás. A mai pszichológia, a szakma értéksemlegessége jegyében szinte tabuként kerüli a „moralizálást". A jelen kötettel szeretnénk „kikezdeni" ezt a tabut.
A moralitás - legalábbis egyes - aspektusainak egészségvédő hatását illetően egy első látásra meglepő adatra hivatkozom Friedman és mts.-ai (1993, 1995) beszámolója alapján. A szerzők egy híres longitudinális vizsgálat, a Terman Life Cycle Study eredményeiről számolnak be. Az 1921-ben indult kutatásban akkor 11 éves korú gyerekek vettek részt, akiket szüleik és tanáraik 25 tartós személyiségvonás mentén pontozóskálákon jellemeztek. A résztvevők jelentős részének életútját sikerült nyomon követni; a 80-as évek végére a csoport nagy része már nem élt, ismeretes volt azonban elhalálozásuk időpontja és a halál oka.
Vissza
Tartalom
BEVEZETŐ (Kulcsár Zsuzsanna) 11
ELSŐ RÉSZ
A MORÁLIS FEJLŐDÉS PSZICHOLÓGIÁJA
EMPÁTIA, TÁRSAS KOGNÍCIÓ ÉS MORÁLIS CSELEKVÉS
Hoffman, M. L. (1991) 43
AZ EMPÁTIÁS TÖRŐDÉS EREDETE
Zahn-Waxler, C. és Radke-Yarrow, M. (1990) 71
SZÜLŐI JELLEMZŐK ÉS NEVELÉSI MÓDSZEREK ÖSSZEFÜGGÉSE
GYERMEKEK VIKARIÁLÓ ÉRZELMI VÁLASZAIVAL
Eisenberg, N. Fabes, R., Schaller, M., Carlo, G. és Miller, P. A (1991) 91
A VAN-TÓL A KELL-IG. HONNAN ERED A NATURALISTA
HIBA ÉS HOGYAN KÜZDHETŐ LE A MORÁLIS FEJLŐDÉS
TANULMÁNYOZÁSÁVAL
Kohlberg, L. (1971) 113
A SZAKASZOK PONTOZÁSÁNAK TÖRTÉNETE.
Colby, A és Kohlberg, L. (1987) 155
KÍSÉRLET KOHLBERG ÉS HOFFMAN
MORALITÁSELMÉLETÉNEK INTEGRÁCIÓJÁRA
Gibbs, J. C. 193
A HIT FEJLŐDÉSE (1991)
Snarey, J. 235
MÁSODIK RÉSZ
A MORALITÁS EVOLÚCIÓS MEGKÖZELÍTÉSEI
A RECIPROK ALTRUIZMUS EVOLÚCIÓJA
Trivers, R. L. 245
GONDOLATOK A BIOLÓGIAI ÉS A TÁRSADALMI EVOLÚCIÓ,
ILLETVE A PSZICHOLÓGIA ÉS A MORÁLIS HAGYOMÁNY
KÖZÖTTI KONFLIKTUSOKRÓL
Campbell, D. T. (1975) 273
A MORÁLIS VISELKEDÉSFORMÁK EVOLÚCIÓJA
Krebs, D. L. (1997) 315
A TÁRSAS CSERE LOGIKÁJA: ALAKÍTOTTA-E A TERMÉSZETES
KIVÁLASZTÓDÁS AZ EMBERI ÉRVELÉST? TANULMÁNYOK
A WASON-FÉLE SZELEKCIÓS FELADATTAL
Cosmides, L. (1989) 347
EGYÜTTÉRZÉS ÉS ALTRUIZMUS A PSZICHOANALITIKUS
ELMÉLETBEN: A SELF-PSZICHOLÓGIA EVOLÚCIÓS ELEMZÉSE
Kriegman, D. (1990) 367
HARMADIK RESZ
AZ EMPÁTIA MODERN ELMÉLETE
AZ EMPÁTIA TÖRTÉNETE ÉS MEGHATÁROZÁSA (1. FEJEZET)
Davis, M. H. 393
AZ EMPÁTIA ÉS AZ ÉRZELMEK (6. FEJEZET)
Davis, M.H. 411
EMPÁTIA, ALTRUIZMUS ES SEGÍTŐ VISELKEDÉS (7. FEJEZET)
Davis, M. H. 427
AZ EMPÁTIAFOGALOM TÖRTÉNETE
Wispé, L. 449
AZ EMPÁTIA ÉS ENNEK FEJLŐDÉSE
Staub, E. (1987) 471
TÁRGYMUTATÓ 485
NÉVMUTATÓ 497
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.