Fülszöveg
"Csak annyi az érdemem, hogy közvetlenül a természet után festettem, és közben igyekeztem visszaadni a bizonytalan és változékony jelenségekhez fűződő benyomásaimat."
Claude Monet, akit a művészettörténet az impresszionista mozgalom alapítójaként tart számon, ezekkel a szavakkal határozta meg saját munkásságát 1926-ban, egy hosszú életút végén, amelyet teljes egészében a festészeti kutatás, kísérletezés szenvedélyének szentelt. Hatalmas, csaknem kétezer darabból álló életművén keresztül végigkísérhetjük művészi látásmódjának teljes fejlődését. Kiindulva a tizenkilencedik század akadémikus festészetére jellemző merev struktúrák elutasításából, lényegében lefektette az alapjait a formák új, az alakok ábrázolásától mentes érzékelésének. Tehát annak, amit absztrakt festészetnek szoktunk nevezni. Napjaink művészeti piacán és a nemzetközi kiállítások során az impresszionisták művei egyre keresettebbek, és nagyon széles közönséget vonzanak. Úgy tűnik, az úgynevezett "izmusok" közül ennek...
Tovább
Fülszöveg
"Csak annyi az érdemem, hogy közvetlenül a természet után festettem, és közben igyekeztem visszaadni a bizonytalan és változékony jelenségekhez fűződő benyomásaimat."
Claude Monet, akit a művészettörténet az impresszionista mozgalom alapítójaként tart számon, ezekkel a szavakkal határozta meg saját munkásságát 1926-ban, egy hosszú életút végén, amelyet teljes egészében a festészeti kutatás, kísérletezés szenvedélyének szentelt. Hatalmas, csaknem kétezer darabból álló életművén keresztül végigkísérhetjük művészi látásmódjának teljes fejlődését. Kiindulva a tizenkilencedik század akadémikus festészetére jellemző merev struktúrák elutasításából, lényegében lefektette az alapjait a formák új, az alakok ábrázolásától mentes érzékelésének. Tehát annak, amit absztrakt festészetnek szoktunk nevezni. Napjaink művészeti piacán és a nemzetközi kiállítások során az impresszionisták művei egyre keresettebbek, és nagyon széles közönséget vonzanak. Úgy tűnik, az úgynevezett "izmusok" közül ennek a stílusirányzatnak a befogadása mára már könnyű és élvezetes. Pedig a maga korában szenvedélyes elutasítással találkozott, számos művét átkozta ki a kritika, gúnyolta a széles közönség.
Könyvünk nemcsak Monet életének stációit ismerteti, hanem a 19. század végének, 20. század elejének művészeti mozgalmaira is kitér.
Az impresszionista művészek közül Monet a legletisztultabb és a leghitelesebb.
Ő a fénylő ég, a kéklő víz, a tünékeny és megfoghatatlan természeti jelenségek, a fény, a színek mozgásának festője. Művészetének élettelisége kiemeli őt a többiek közül, ez lesz az oka annak is, hogy a mozgalomban elfogadottá váló szabályokhoz képest helyzete magányosnak volt mondható. De az impresszionizmust nem lehet nem azonosítani Monet-val, hiszen ő tette azt híressé, amikor a csoport 1874. április 15-én a fotográfus Nadar párizsi műtermében rendezett első kiállításán bemutatott Impresszió: a felkelő nap című festményével önkéntelenül közös nevet és meghatározást adott a mozgalomnak.
Monet vibráló, fénnyel teli vásznai ott vannak a világ legfontosabb múzeumaiban, festészete pedig azzal, hogy a természetet és a tájat a puszta vizuális érzékelésen túllépve más módon látta és érzékelte, új esztétikai és művészeti ízlést teremtett.
Monet művészetének varázsa talán abban van, hogy sikerült megragadnia és bemutatnia az otthonául szolgáló vidék, Normandia melankolikus, különleges északi hangulatát és hideg, nedves fényeit.
Vissza