Előszó
Kézikönyvünk a szakosított tantervű általános iskola 5. osztálya számára készült A la recherché du secret című francia tankönyv használatához kíván segítséget nyújtani. Szeretnénk itt kollégáinknak számot adni az 5. osztályban folyó franciatanításról kialakult felfogásunkról, és azokról a gondolatainkról, amelyek a tankönyv lírása során munkánkat irányították. Emellett szeretnénk röviden bemutatni azokat a módszertani elképzeléseinket is, amelyek - úgy érezzük - eredményesen befolyásolhatják a tankönyv használatát, valamint a tantervi célok és feladatok megvalósítását. Elképzeléseinket, gondolatainkat azonban nem tartjuk feltétlenül irányadónak még a tankönyv használata során sem. Kollégáink tudása és tapasztalata, különösen néhány év elmúltával, nyilván sok helyen módosítja majd elképzeléseinket, és sok hasznos fogással gazdagíthatja az 5. osztályban folyó módszertani munkát is. Ezért kollégáinkat arra kérjük, hogy e kézikönyv javaslatait ne kötelező előírásként, hanem tanácsként fogadják.
Kézikönyvünk 3. kötete annak a sorozatnak, amely a szakosított tantervű általános iskolában folyó franciatanításhoz nyújt módszertani segítséget. Az előző két kötetben érintett témák egy részére itt már nem térünk ki külön, visszatérünk viszont néhány olyanra, amelynek az 5. osztályban fokozott hangsúlyt kell kapnia, vagy ahol a módszertani fogásokon, a tantervi feladatok függvényében, ebben az évben némileg változtatnunk kell. Éppen ezért feltétlenül szükségesnek tartjuk, hogy az 5. osztályban tanító kollégáink a 3. és a 4. osztályos tankönyvhöz készült tanári kézikönyveket is ismerjék.
Kézikönyvünk három fő részből áll, ezek a következők:
- az 5. osztályban folyó franciatanításra vonatkozó módszertani felfogásunk ismertetése;
- az 5. osztályos tankönyv bemutatása;
- a tankönyvi anyag részletezése, javasolt órabeosztás, konkrét Javaslatok a tankönyv anyagának feldolgozásához.
Reméljük, hogy kézikönyvünknek sikerül jól kiegészítenie a tankönyvet, és kollégáink is hasznosnak találják mindazt, amiről itt írunk. A tankönyv és a tanári kézikönyv használatához minden kollégánknak jó munkát kívánunk.
Budapest, 1987. május 22.
A szerzők
Vissza