1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Módszerek és eljárások a kémia tanításában

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 290 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-17-7954-8
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Tizenhét évvel ezelőtt jelent meg utoljára olyan átfogó módszertani könyv, amely a gyakorló kémiatanárok munkáját segítheti. Az eltelt közel két évtized második felében az általános és középiskolák kémia tananyaga megújult. A jelenségszintű kémiát felváltotta, illetve kiegészítette a jelenségek értelmezése. Az új tananyaghoz számos új szemléltetőanyag és -eszköz is megjelent. E könyv megírásával lehetőségünk nyílt arra, hogy a tananyag tartalmának és jellegének alárendelten bemutassuk azokat az eljárásokat és módszereket, amelyek az igényes ismeretelsajátítást - az új eszközök felhasználásával - elősegíthetik.
A gyakorló kémiatanárok számára készült könyv első két kis fejezete előkészíti, indokolja a további részt. A kémiatudomány és a kémiatanítás fejlődésének néhány jellemző vonását mutatja be az első. A szemléletesség, a motiváció, a fokozatosság, az aktivitás, a követelmény... stb. a ma iskolájában állandóan jelenlevő fogalmak, illetve követelmények. Úgy véljük, és reméljük,... Tovább

Fülszöveg

Tizenhét évvel ezelőtt jelent meg utoljára olyan átfogó módszertani könyv, amely a gyakorló kémiatanárok munkáját segítheti. Az eltelt közel két évtized második felében az általános és középiskolák kémia tananyaga megújult. A jelenségszintű kémiát felváltotta, illetve kiegészítette a jelenségek értelmezése. Az új tananyaghoz számos új szemléltetőanyag és -eszköz is megjelent. E könyv megírásával lehetőségünk nyílt arra, hogy a tananyag tartalmának és jellegének alárendelten bemutassuk azokat az eljárásokat és módszereket, amelyek az igényes ismeretelsajátítást - az új eszközök felhasználásával - elősegíthetik.
A gyakorló kémiatanárok számára készült könyv első két kis fejezete előkészíti, indokolja a további részt. A kémiatudomány és a kémiatanítás fejlődésének néhány jellemző vonását mutatja be az első. A szemléletesség, a motiváció, a fokozatosság, az aktivitás, a követelmény... stb. a ma iskolájában állandóan jelenlevő fogalmak, illetve követelmények. Úgy véljük, és reméljük, hogy rövid áttekintésünket nem érzik feleslegesnek a kémiatanárok sem.
A könyv harmadik fejezete az eszközök és ismerethordozók felől közelítve mutatja be azok eredményes órai alkalmazását, az eljárásokat. Kémiai kísérletek, modellek, vizuális és audiovizuális ismerethordozók, írásos és nyomtatott anyagok, valamint a szóbeli közlés és tárgyalás sorrendje. Az utolsó fejezetben a szervezeti formákról és az órán kívüli lehetőségekről szólunk, amelyek a kémiatanítás fontos kiegészítői.
A módszertani könyv nem konkrét tananyaghoz készült. Illusztrációként azonban több száz tanításból vett példát sorol fel. A gyakorló pedagógusok tapasztalatait, amelyek folyóiratokban megjelentek, felhasználta a szerző. Ugyanígy beépítette az elmúlt huszonöt év során tanárként, szakfelügyelőként és egyetemi oktatóként szerzett közvetlen és közvetett tapasztalatait is. A könyv több fejezeténél olvasható a biztatás: a közöltek felhasználásával mindenki alakítsa ki az egyéniségének leginkább megfelelő stílust és módszert, s igyekezzen változatossá, élővé tenni a kémiaórát. Reméljük, hogy tanácsunkat, szándékunkat sokan megértik, s többen talán meg is fogadják. Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés5
A kémiatanítás tartalmi kérdései10
A kémiáról röviden10
Történeti visszatekintés10
A kémia fejlődésének néhány jellemzője16
A vegyipar mint a kémia gyakorlati alkalmazásának színtere21
Mai tanterveink kialakulása és főbb jellemzőik25
A tantervelmélet néhány megállapítása25
Hazai elemi- és középiskolai kémia tanterveink történeti áttekintése 1946-ig28
A kémiatanítás jellemzői a felszabadulás után a tantervek tükrében35
Legújabb tanterveink néhány sajátossága40
A kémia hatékony tantásának fontosabb követelményei
Szemléletesség47
Koncentráció49
Motiváció50
Fokozatosság52
Életkori sajátosságok54
Differenciálás56
Aktivitás60
Gyakorlat60
Az indukció és a dedukció egysége62
Ismeret, tudás, követelmény64
Tanulás, tanuláselméletek, stratégiák69
A kémiatanítás eszközei, eljárásai és módszerei76
Módszer és eljárás fogalma, tartalma és felosztása76
Az oktatás elemei, mozzanatai76
Az információk forrása86
Módszerek és eljárások88
A kémiai kísérletek alkalmazása a tanításban91
A kémiai kísérletek csoportosítása93
A tanári bemutató kísérletek néhány gyakorlati kérdése96
A kémiai kísérletek kivetítése írásvetítővel és diavetítővel106
Mérőkísérletek szerepe és alkalmazása110
A tanulói kísérletek jellemzői, irányításának módja113
A modellek felhasználása a kémia tanítása során123
A modell fogalma, kémiai tartalma és felosztása124
Az atom-molekula modellkészletének, a modellek építésének elve és gyakorlata129
A manuális, materiális modellek felhasználása a kémia tananyag különböző területén, modellezési feladatok144
Vizuális és audiovizuális ismerethordozók alkalmazása a kémiaórán158
Diaképek a kémia tanításában159
Írásvetítő fóliák, transzparensek felhasználása164
Mozgófilmek alkalmazása a kémiaórán72
Az Iskolatelevízió kémiaanyaga175
Írásos, nyomtatott ismerethordozók alkalmazása176
A kémia tankönyvek és didaktikai funkcióik177
A munkafüzetek felhasználásának módja179
Programok, munkalapok és alkalmazásuk182
Szóbeliségen alapuló eljárások190
Az ismeretek szóbeli kifejtése, közlése190
A problémamegoldás: gondolkodásfejlesztés és ismeretszerzés193
Számpéldák felhasználása az összefüggések megértésében206
A kémiai ismeretek alkalmazása, gyakorlása213
Rendszerezés, ismétlés a kémia tanításában220
Ellenőrzés, értékelés, felmérés224
Az ellenőrzés mint visszacsatolás224
Az ellenőrzés formái a kémiaórán226
Értékelés a kémiaórán231
Kérdéstípusok és objektív értékelés234
A kémiatanítás szervezeti formái244
Tanóra munka osztálykeretben244
A tanulói munka szervezeti formái245
A tanítási óra és változatai253
Kémiai ismeretszerzés a tanítási órán kívül255
Felzárkóztatás és korrepetálás255
Üzemlátogatás256
A kémiaszakkör258
A kémiaversenyek259
A TIT-rendezvények261
Jegyzetek és források263

Mojzes János

Mojzes János műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mojzes János könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem