Előszó
Külső formájában megváltozott s az újabb követelményekhez igazított tankönyvünk a középiskolák 9. évfolyama számára készült. Az irodalom elméletébe és történeti múltjába szeretnénk segítségével bevezetni az ifjú olvasóinkat. Időben és mennyiségben hatalmas anyagot ölel fel ugyan a könyv (több mint 3000 év irodalmi alkotásaiból válogat), de - természetesen - nem mindent kell kötelezően megtanulni, megtanítani. A kerettanterv a feldolgozandó irodalmi művek kiválasztását jórészt a szaktanárok döntésére bízza, s csak néhány esetben közöl műcímet szerzőjével együtt. A felkínált gazdag szemelvényanyagból - úgy gondoljuk - könnyebb és eredményesebb is lehet a válogatás, maximálisan érvényesülhet a tanári szabadság. Egyben - titkon - abban is reménykedünk, hogy könyvünk nem csupán egy tanévre szóló segédeszköz lesz, hanem a középiskolák elvégzése után is megmarad művelődéstörténeti forrásnak, s az érettségi után is fel-fellapozzák majd egykori használói.
Az volt a célunk, hogy a tankönyvi szöveget olvasva a tanulók mintegy újraéljék az iskolában megtárgyalt vagy házi olvasmányként már megismert irodalmi műveket, tudatosítsák és elmélyítsék az egyszeri és elsődleges benyomásokat, illetve a könyv segítsen új meglátások, észrevételek, értelmezések felfedezésében. Példát szeretne nyújtani arra, hogyan lehet és kell "lefordítani" fogalmi nyelvre az esztétikai úton nyert irodalmi élményt, hogyan lehet feltárni, megfogalmazni és egy összefüggő rendszerbe állítani a műalkotásokban megjelenő gondolati, erkölcsi és művészi értékeket.
Azt szeretnénk, ha az olvasó együtt gondolkodna, töprengene a könyvvel, elfogadná megállapításait, kiegészítené azokat, vagy esetleg vitatkozna is velük, s így szolgálhatná a műértő képesség fejlesztését.
Az irodalmi műveltség megalapozására és szélesítésére törekedtünk, főleg a művek megismerésére, megismertetésére fordítottuk figyelmünket, mert meggyőződésünk, hogy az irodalmi kultúra azonos az irodalmi alkotások igen alapos és elemző-értelmező ismeretével.
Vissza