Moduláris szakmai oktatás és képzés
Példák az Európában alkalmazott jó megoldásokra
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
A munka természetének folytonos változásai kétségtelenül hatással vannak a modern társadalom alapjaira, beleértve a tudás és készségek formálását. A munkafolyamatot a technológiák és a...
Tovább
Előszó
A munka természetének folytonos változásai kétségtelenül hatással vannak a modern társadalom alapjaira, beleértve a tudás és készségek formálását. A munkafolyamatot a technológiák és a munkavállalók képességei kondicionálják. A munka tartalma folyamatos fejlődésen megy keresztül, főképp a tudomány és technika fejlődésének kontextusában, de ezen fejlődés háttere sokkal mélyebben gyökerezik. Látjuk a tudományos és technikai civilizációnk virágzását, beleértve az infokommunikációs technológiákat, az egyre inkább multikulturális társadalmat, amely kéz a kézben jár a gazdaság globalizálódásával. Ez a fejlődés a munkavállalók képesítéseinek és kompetenciáinak folyamatos fejlesztését igénylik, karöltve az élethosszig tartó tanulás ideájával, hogy lépést tarthassunk a változásokkal.
Ennek eredményeképpen a munka tartalma gazdagabbá válik és átformálódik, de ez hatással van a munkaerő struktúrájára (a munkaerőpiacra), valamint a szakképzési programok fejlesztésére (az oktatási szolgáltatások piacára) is. A munka tartalmának dinamikus változásával szükséges, hogy a képzés tartalma rugalmas legyen, amely megkönnyíti annak frissítését és a tanulók egyedi igényeihez alakítását. Innen fakad a rugalmas programstruktúrák kialakítása iránti igény, hogy az oktatási kínálat igazodhasson a munkaerőpiac elvárásaihoz és követelményeihez. Ezen szükségleteket a legjobban azok a programok elégítik ki, melyek struktúrája moduláris, és ahol a készségek dominálnak az elméleti tudás mellett. A tanított és elsajátított tudásnak azon készségekre kell összpontosítania, amelyek megfelelnek a szakmai feladatoknak, hogy a tanítás és tanulás folyamatát is befolyásolhassa. A programok moduláris szerkezete arra ösztönzi a tanárokat, hogy részt vegyenek a kiválasztás, a szervezés és a tanítási tartalom átadásának területén, és arra motiválják a tanulókat, hogy vállaljanak gyakorlati feladatok formáját öltő tanulási tevékenységeket. Az oktatásban a moduláris megközelítés (modularitás) a tanulási tartalom szervezésére használt fogalom, amelyet a technológia szókincséből vettek kölcsön (pl. a technikai eszközök moduláris megoldásai: számítógépek, építészeti szerkezetek, elektronikai rendszerek, űrállomások, szoftverek, stb.)
A nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy a „modul" nem egy szigorúan vett fogalom, és a definíciója országról országra, intézményről intézményre, vagy a program résztvevői szerint is változhat. Ez annak a ténynek köszönhető, hogy nem fejlesztettek ki olyan globális (nemzetközi) megközelítést még a terminológiára sem, valamint a moduláris képzési programok kialakításának nincsen nemzetközi módszertana. Minden ország a saját megközelítését fejleszti ki a szakképzés modularitásához, amelyet az adott ország történelmi, gazdasági és oktatási körülményei, valamint az oktatáspolitika alakítanak. A fentiek figyelembevételével ezen kiadvány célja az európai tapasztalatok és jó gyakorlatok megosztása a moduláris szakképzés fejlesztésében.
Vissza
Tartalom
BEVEZETŐ 5
1. A moduláris tantervek és képzési technológiák fejlesztésének európai
adatbankja (European Bank for the Development of Modular Curricula and
Educational Technologies - EMCET2) - Krzysztof Symela 9
2. A project fő eredményei 17
2.1. Az EMCET/ModDB adatbázis a moduláris képzés támogatására
- Wojciech Oparcik, Ludmita Lopacihska 19
2.2. Moduláris Oktatási Hálózat - ModENet - Nigel Lloyd, Nadeem Ahmad Khan,
Marta Jacyniuk-Lloyd 28
2.3. A modularendszerű képzés oktatói - beszámoló - John Konrád, Krzysztof Symela 36
3. A moduláris képzés, és példaértékű gyakorlatai Európában 47
3.1. Lengyelország - Krzysztof Symela 49
3.2. Egyesült Királyság - Nigel Lloyd, Nadeem Ahmad Khan, Marta Jacyniuk-Lloyd 62
3.3. Olaszország- Elmo De Angelis, Kylene De Angelis 82
3.4. Görögország - Nicole Georgogianni 90
3.5. Magyarország - Kiszter István 98
3.6. Észtország - Svetlana Kozlovskaja, Krista Loogma 108
3.7. Németország - Jürgen Mahler 112
3.8. Szlovénia - Tanja Logar, Urska Marentic, Darko Mali 119
3.9. Spanyolország - Rocío Blanco Rodríguez 125
3.10. Franciaország - Sophie Jourdain 140
3.11. Svájc - Filippo Bignami 147
4. A projekt partnerei és kapacitásaik 151
4.1. Instytut Technologii Eksploatacji - Panstwowy Instytut Badawczy (Lengyelország) -
Henryk Bednarczyk 153
4.2. Cambridge Professional Development (Egyesült Királyság) - Nigel Lloyd, Nadeem
Ahmad Khan, Marta Jacyniuk-Lloyd 155
4.3. Training 2000 (Olaszország) - Elmo De Angelis, Kylene De Angelis 156
4.4. Ellenie Régiónál Development Center (Görögország) - Nicole Georgogianni 158
4.5. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet (Magyarország) Kiszter István 159
4.6. Institute of Educational Research Tallinn (Észtország) Svetlana Kozlovskaja,
Krista Loogma 161
4.7. Germán Education and Training GmbH (Németország) Jürgén Mahler,
Joanna Kutschke 162
4.8. Center Republike Slovenije za poklicno izobrazevanje (Slovénia)
-Tanja Logar 163
4.9. Fundación General de la Universidad de Valladolid (Spanyolország)
-Rocío Blanco Rodríguez, Cecília Sevillano Martín 165
4.10. Centre de Ressources et d'Initiatives pour l'Internationa Centre International
d'Etudes Pédagogiques (Franciaország) - Sophie Jourdain 166
4.11. Ufficio Studi e Ricerche Fondazione Ecap (Svájc) - Filippo Bignami 168
5. Kutatási és elemzési documentumok 169
5.1. A Moduláris Oktatási Hálózat Alapító okirata - Nigel Lloyd,
Nadeem Ahmad Khan, Marta Jacyniuk-Lloyd 171
5.2. Az oktatási szakemberek kompetencia-követelményei a partner országokban,
Poland - Krzysztof Symela, United Kingdom - Nigel Lloyd, Marta Jacyniuk-Lloyd, Italy
- Elmo De Angelis, Kylene De Angelis, Greece - Nicole Georgogianni, Hungary -
Kiszter István, Estonia - Svetlana Kozlovskaja, Krista Loogma, Germany - Jürgén
Mahler, Slovenia - Sasa Grasic, Spain - Susana Lucas Mangas, Francé - Sophie
Jourdain, Switzerland - Filippo Bignami 179
5.3. A moduláris képzés kompetenciáira vonatkozó kérdőív (ITeE - PIB)
- Krzysztof Symela 240