A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Módszertan a járművezetés elméletének tanításához

Közlekedési Főfelügyelet

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Közlekedési Dokumentációs Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 190 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, kihajtható melléklettel. 3. kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kedves Olvasó!
Engedje meg, hogy néhány gondolatot közöljünk útravalóul e könyv olvasásához.
A könyv az újonnan bevezetésre kerülő emeltszintű szakoktatói tanfolyamok hallgatói részére készült... Tovább

Előszó

Kedves Olvasó!
Engedje meg, hogy néhány gondolatot közöljünk útravalóul e könyv olvasásához.
A könyv az újonnan bevezetésre kerülő emeltszintű szakoktatói tanfolyamok hallgatói részére készült tankönyvként, de hasznos segítője lehet mindenkinek, aki a szakmában (közlekedéstanítás) tevékenykedik.
A közlekedési taktika és vezetéstechnika tárgykör az új tantervekben a "Jármű vezetésének elmélete" címet kapta. Tartalmában azonban ez a módszertankönyv szerves folytatása és kiegészítése a szerző 1980-ban megjelent "Közlekedési taktika és vezetéstechnika" című művének. Vissza

Tartalom

Előszó 7
1. Bevezetés 9
1.1. A járművezetőképzés feladatai 9
Alapképzésnél 9
Továbbképzésnél 11
1.2. A járművezetőképzés perspektívája 11
1.3. A vezetéselméleti ismeretek a hazai járművezetőképzés történetében 12
1.4. A vezetéselméleti ismeretek tanításának feladatai a járművezetőképzésben 19
1.5. Vezetéselméleti ismeretek összefoglalása 21
1.6. A pedagógiai, módszertani ismeretek, rövid összefoglalás 23
1.6.1. A közlekedési pedagógus tevékenységének külső megközelítése 23
1.6.2. A közlekedési pedagógus tevékenységének belső megközelítése 25
Érzelmi tulajdonságok 26
A cselekvés indítékai ösztönös, tudati, érzelmi 28
Az elfojtott érzelmek nem múlnak el nyomtalanul 30
Következtetések és hasznos tanácsok 33
Érzelmek és csoportdinamika 34
Érzelmek és identitásérzés 35
Nevelés 38
A nevelés célja, lehetősége, hatásai 38
A nevelés feladatai 39
A nevelés módszerei 40
A nevelés eszközei 41
Oktatás 42
Didaktikai alapfogalmak 43
Didaktikai alapelvek 44
Didaktikai feladatok 45
A tanítás-tanulás módszereiről 46
A szakmódszertan feladatai 46
Felkészülés a tanításra 46
Felkészülés egy tanfolyam megtartására 47
Felkészülés egy tantárgy tanítására 47
Felkészülés egy téma tanítására 48
A felkészülés forrásai 48
Az összevont oktatási dokumentum a felkészülés szolgálatában 49
A tanítás-tanulás során alkalmazott módszerek 50
A tanítás-tanulás általános menete 50
A tanítás-tanulás alapformái 53
1. Tanári ismeretközlés 54
A szóbeli ismeretközlés módszerei (előadás, magyarázat, a passzivitás okai, beszédtechnikai tanácsok 54
A bemutatás és szemléltetés módszerei 57
Alapelvek, követelmények, lehetőségek 57
2. A tanár és a tanulók közös tevékenysége 61
Aktivizáló eljárások 62
Kérdés-felelet módszer (a kérdés történeti típusai, feladat-kérdés-probléma, a kérdések csoportosítása, a kérdezésre vonatkozó fontosabb tudnivalók, hibalehetőségek) 62
3. Az egyéni tanulás módszerei (otthoni ismétlés, tankönyv, tesztkérdések, konzultáció, egyéni továbbképzés) 68
A tanítás-tanulás mint kommunikáció 71
A tanulók 78
A tanár 79
1. Hiteles pozitív személyiség 80
2. Tudatos személyiségfejlesztés 82
Önismeret 82
Emberismeret 84
3. A pedagógiai és módszertani tudás 85
4. A pedagógiai és módszertani tudás fejlesztése 85
Mikrotanítás 85
5. A szaktárgy tudása 86
6. A szaktárgyi tudás fejlesztése 86
Gyakorlati tanácsok a tanár magatartásához 88
2. A közlekedő emberrel kapcsolatos ismeretek tanítása 89
2.1. Az emberre vonatkozó ismeretek tanítása 89
A didaktikai alapelvek érvényre juttatása 90
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához 92
2.2. Az emberi magatartás tanítása 95
A közlekedési karakter és kialakítása 95
A helyes hozzáállás kialakítása 96
Gyakorlati tanácsok 97
A gondolkodás fejlesztése 99
A gondolkodás jelentősége 100
A gondolkodás folyamata 100
A gondolkodás műveletei 101
Gondolatkísérlet 103
Közlekedési fantázia és logika 104
A gondolkodás fázisai 106
A gondolkodás fejlesztésének lehetőségei 107
A műveletek tudatosítása 107
Speciális gyakorlatok 108
Algoritmusok tanítása 108
A cselekvés útján 109
Hibaelkerülés 109
Gondolkodtató kérdések 110
Helyes értékrendszer 110
Hogy a rendőr ne legyen mumus 113
A jó kapcsolat kialakításának lépései 113
A rendőrök tevékenységének jellemzői 114
Találkozás a közúton 114
Alkohol, kábítószer, gyógyszer 116
3. A gépjárművek mozgási törvényeinek tanítása 121
A didaktikai alapelvek érvényre juttatása 124
A didaktikai feladatok megoldása 127
4. A gépjármű vezetésének tanítása 129
A didaktikai alapelvek érvényre juttatása 130
Tanácsok a didaktikai alapelvek érvényre juttatásához 136
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához 132
5. A gépjárművel való közlekedés tanítása 135
Tanácsok a didaktikai alapelvek érvényre juttatásához 136
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához 139
6. Veszélyhelyzetek 141
6.1. A veszélyhelyzetekről általában 141
A veszélyhelyzet fogalma és okai 142
Szabályszegés - veszélyhelyzet - baleset 143
Balesetek csoportosítása kimenetel szerint 146
6.2. A veszélytan alapjai 146
A veszély felismerése 147
Dynomen-tan 147
Veszély és információ 150
Információszegény vezetés 154
Az információ keletkezésének elősegítése 155
Az információ megbízhatóságának növelése 158
Mérlegelés - döntés 159
A veszély elhárítása 161
6.3. A veszélyhelyzetek tanítása 165
Tanácsok a didaktikai alapelvek érvényre juttatásához 167
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához 169
7. A gépjárművezetők továbbképzésének módszertani kérdései 171
7.1. A továbbképzésekről 171
7.2. Az üzemanyagtakarékos vezetés tanítása 175
Tanácsok a didaktikai alapelvek érvényre juttatásához 176
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához 177
8. A tanulók felkészítése az elméleti vizsgára 179
Irodalomjegyzék 185
Függelék 187

Kiss István

Kiss István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kiss István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem