kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 371 oldal |
Sorozatcím: | Osiris Tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-389-788-2 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal. |
Köszönetnyilvánítás | 13 |
Rövid bevezetés | 15 |
Bevezetés | 17 |
A társadalomtudományok szerepe és célja | 18 |
Már megint az ókori görögök | 18 |
A kutatások célja | 19 |
A kutató felelőssége | 21 |
Mitől mondható tudományosnak a megismerés? | 22 |
Mágikus világmegismerés | 22 |
Hétköznapi tudás - tudományos tudás | 23 |
Társadalomtudományos objektivitás | 25 |
Az áltudományos tudás | 26 |
Művészet vagy tudomány | 26 |
Néhány látszólagos ellentétpár | 29 |
Keleti és nyugati megismerés - kis kitérő | 29 |
Kvantitatív vagy kvalitatív módszerek | 30 |
Alapkutatás - alkalmazott kutatás | 30 |
Kinek ajánljuk ezt a könyvet? | 30 |
Miről szólnak a következő fejezetek? | 31 |
Az előszó utószava | 32 |
Előítéleteink | 32 |
Ki vagyok én? Hol vagyok én? | 32 |
Függelék | 33 |
A kutatás megtervezése és előkészítése | 39 |
A kutatás konceptuális alapjai | 41 |
Bevezetés | 41 |
A kutatás indítékai | 41 |
Személyes indítékok | 42 |
Alapkutatás | 43 |
Alkalmazott kutatás | 43 |
Alapkutatás - alkalmazott kutatás | 44 |
A vizsgálatok főbb céljai | 45 |
Felderítő jellegű kutatások | 45 |
Leíró kutatások | 45 |
Magyarázó kutatások | 46 |
A vizsgálatok típusai idődimenzió szempontjából | 47 |
Keresztmetszeti vizsgálatok | 47 |
Longitudinális, avagy időben egymást követő vizsgálatok | 47 |
A kutatási probléma megfogalmazása | 48 |
Hipotézis felállítása | 49 |
Lehet-e elmélet és hipotézis nélkül kutatni? | 50 |
Egy kis kitérő: a mintavétel | 51 |
A kutatási módszer kiválasztása | 51 |
Kvalitatív kutatások | 51 |
Kvantitatív kutatások | 52 |
Előnyök és hátrányok - melyik módszert válasszuk? | 53 |
Konceptualizáció | 54 |
Dimenziók | 54 |
Indikátorok | 55 |
Elemzési egységek | 55 |
Operacionalizáció | 55 |
A konceptualizáció szerepe a szociális munkában | 56 |
A kutatások buktatói | 57 |
Az individuális tévkövetkeztetés | 57 |
Az ökológiai tévkövetkeztetés | 57 |
Redukcionizmus | 58 |
Megbízhatóság | 58 |
Érvényesség | 58 |
Függelék | 58 |
Mintavétel | 63 |
Bevezetés | 63 |
Véletlen mintavétel | 64 |
Véletlen mintavétel a gyakorlatban | 65 |
Az egyszerű véletlen mintavétel logikája | 66 |
A nem véletlen mintavétel | 66 |
Mintavétel a szociális munkában | 68 |
Függelék | 68 |
Adatgyűjtés | 72 |
Bevezetés | 72 |
Mintavétel a gyakorlatban | 73 |
Mintavétel vagy teljes körű lekérdezés? | 73 |
Mintavétel a gyakorlatban | 74 |
A minta nagysága | 75 |
A kérdőívek típusai | 76 |
Az önkitöltős kérdőív | 76 |
Kérdezőbiztos segítségével kitöltött kérdőív | 79 |
Telefonos lekérdezés | 79 |
Kérdőívek elektronikus úton | 80 |
Kérdőívek a szociális munkában | 80 |
Függelék | 81 |
Társadalomkutatás a gyakorlatban | 85 |
Bevezetés | 85 |
A munkatársak | 85 |
Csoportos munka | 86 |
Az interjúkészítők és kérdezőbiztosok felkészítése | 86 |
Más partnerek | 90 |
A kutatási terv | 91 |
Egy konkrét kutatási terv | 92 |
A helyszín | 95 |
Utazás | 96 |
Szállás | 97 |
Étkezés | 97 |
Logisztika - a kutatásszervező | 97 |
Levél a helyszínre | 98 |
A mérőeszköz | 98 |
Függelék | 100 |
Etikai és jogi kérdések | 103 |
Bevezetés | 103 |
Jogszabályok | 103 |
Etikai szabályok | 104 |
Néhány gyakori kérdés a kutatómunkával kapcsolatban | 105 |
szabad-e beavatkozás nélkül kutatni? | 105 |
Mi a teendő, ha törvénysértést tapasztalunk? | 105 |
Szabad-e valótlant közölni? | 106 |
Becsaphatjuk-e megbízónkat? | 107 |
Honnantól csalás és meddig kegyes hazugság? | 107 |
Milyen határidőre kell elkészülnünk? | 107 |
Kell-e tájékoztatnunk a kutatás alanyait vizsgálatunk eredményeiről? | 107 |
Mit tegyünk azokkal a hipotézisekkel, amelyeket nem tudtunk igazolni? | 108 |
Néhány létező etikai normarendszer | 108 |
Az Amerikai Szociológiai Társaság (ASA) Etikai kódexe | 109 |
Az Amerikai Antropológiai Társaság (AAA) Etikai kódexe | 109 |
A szociális munka etikai kódexe Magyarországon | 109 |
Függelék | 110 |
Adatgyűjtés | 113 |
Bevezetés | 115 |
A megfigyelés | 116 |
Bevezetés | 116 |
A megfigyelés mint módszer | 117 |
Diszciplínák határán (antropológia, néprajz, szociológia) | 118 |
Gyakorlati munka a terepen | 119 |
A terep kiválasztása | 119 |
Biztosan alkalmazhatjuk-e a megfigyelés módszerét? | 120 |
Hogyan határolható be az adott helyszín? | 120 |
Mit tudunk az eredeti helyszínről, és milyen kapcsolatban vagyunk az ott élőkkel? | 121 |
Hogyan juthatunk el a helyszínhez? | 122 |
Milyen etikai és jogi kérdések merülnek fel a terepen? | 124 |
Mit mondjunk el a kutatás résztvevőinek a kutatásról? | 126 |
Milyen sztereotípiák élnek bennünk azokról az emberekről, akiket a helyszínen találunk? | 127 |
Hogyan alakíthatunk ki kapcsolatokat a terepen élőkkel? | 127 |
A megfigyelés technikája | 128 |
Mire fókuszálunk? Mit figyeljünk meg? | 128 |
Az informátorok | 129 |
A helyszín megfigyelése | 130 |
Megfigyelés és részvétel | 130 |
Láthatatlanná válni | 132 |
Érzelmeink kezelése | 133 |
Jegyzetek készítése a terepen | 134 |
Megfigyelés és mérhetőség | 135 |
Amikor már eljöttünk a terepről | 136 |
Mi a teendő, ha törvénysértést tapasztalunk? | 136 |
Mit mondhatunk el a kívülálolóknak? | 137 |
Elhagyni a terepet | 137 |
Megfigyelés a szociális munkában | 139 |
Függelék | 139 |
Az interjú | 142 |
Bevezetés | 142 |
Az interjúkészítés célja | 142 |
Az interjúk típusai | 143 |
Spontán interjú | 143 |
A strukturált interjú | 144 |
Kevert típusú interjú | 145 |
Az életútinterjú | 147 |
A mélyinterjú | 148 |
A fókuszcsoport | 149 |
Első interjú a szociális munkában | 149 |
Interjú és kérdőíves adatfelvétel kapcsolata | 150 |
Az interjú előkészítése | 151 |
Az interjúvázlat készítése | 151 |
Eltérés az interjúvázlattól | 153 |
Az interjú készítése | 154 |
Az interjú ideje | 156 |
Az interjú kezdete | 156 |
A kérdések | 158 |
A körülmények és a helyszín | 162 |
Az interjúhelyzet kezelése - nem várt események | 164 |
Nonverbális információk az interjúkészítés során | 165 |
Az interjú befejezése | 166 |
Mit kezdjünk az interjúval? | 166 |
Az interjú elemzése és értelmezése | 166 |
Függelék | 167 |
A kérdőíves adatfelvétel | 173 |
Bevezetés | 173 |
Előzetes információk | 173 |
A kutatási feladat operacionalizálása | 175 |
A kérdések típusai | 175 |
Nyitott és zárt kérdések | 175 |
Kérdések a megjelölhető válaszlehetőségek száma szerint | 178 |
Kérdések az irányultság szerint | 180 |
Indexek és skálák | 181 |
A kérdőívszerkesztés általános szabályai | 185 |
A kérdőív felépítésével kapcsolatos szabályok | 189 |
Az adatgyűjtés szempontjai | 191 |
Etikai kérdések | 192 |
A kérdezés szabályai | 193 |
Kérdőívek a szociális munkában | 197 |
Függelék | 197 |
A fókuszcsoport | 202 |
Bevezetés | 202 |
Előnyök és nehézségek | 202 |
A résztvevők | 204 |
A fókuszcsoport lezajlása | 204 |
A fókuszcsoport rögzítése | 205 |
Fókuszcsoport a szociális munkában | 206 |
Függelék | 206 |
Kísérlet | 209 |
Bevezetés | 209 |
A kísérletezés lényege | 209 |
Oksági összefüggések keresése | 209 |
A hiba | 211 |
A kísérletek típusai | 211 |
A kísérletezés módszertani problémái | 213 |
Módszertani problémák | 213 |
Etikai problémák | 214 |
Kísérlet a szociális munkában | 216 |
Függelék | 216 |
Szociometria és kapcsolati háló | 219 |
Bevezetés | 219 |
A szociometria módszere | 219 |
A kérdezés | 220 |
Adatfelvétel és instrukciók | 221 |
A válaszok feldolgozása | 223 |
Az elemzés | 225 |
A szociometria alkalmazása és korlátai | 227 |
A szociometria korlátai | 227 |
A szociometria alkalmazásának területei | 227 |
Szociometria számítógépes hálózattal támogatva | 228 |
Emberek hálózatban - WiW (WhoisWho) | 229 |
A genogram | 230 |
Szociometria a szociális munkában | 230 |
Függelék | 231 |
Az adatgyűjtés beavatkozás nélkül | 234 |
Bevezetés | 234 |
Lehetséges adatforrások | 235 |
Statisztikai adatok másodlagos elemzése | 235 |
Szövegek elemzése | 237 |
Nem szöveges információk elemzése | 240 |
Zárógondolat | 246 |
Függelék | 246 |
Adatfeldolgozás és -elemzés | 251 |
Bevezetés | 253 |
Az adatok előkészítése | 254 |
Bevezetés | 254 |
Változók | 254 |
A mérési szintek | 254 |
Numerikus és kategoriális változók | 255 |
Adatrögzítés | 256 |
A kódolás | 256 |
Az adatfájl előkészítése | 259 |
Adattisztítás | 260 |
A kérdőívek ellenőrzése | 260 |
A digitális adatfájl tisztítása | 262 |
Függelék | 263 |
Egyszerűbb elemzések | 266 |
Bevezetés | 266 |
A változók belső szerkezete - gyakoriságok | 266 |
Mérőszámok | 269 |
A középérték mérőszámai | 269 |
A szórás | 270 |
Változók közötti kapcsolat - a hipotézisvizsgálat | 270 |
Kereszttábla-elemzés | 272 |
Vegyes kapcsolat | 276 |
Vissza a kereszttáblákhoz | 276 |
Függelék | 279 |
Mit kezdjünk a "puha" adatokkal? - Interjúk elemzése | 282 |
Bevezetés | 282 |
Strukturált elemzés | 282 |
Az interjú leírása | 282 |
Az adatok rendszerezése | 286 |
Kódolás, standardizálás, összehasonlíthatóság | 288 |
Esettanulmány | 292 |
Függelék | 298 |
A kutatás lezárása és utóélete | 301 |
Bevezetés | 303 |
A kutatási beszámoló elkészítése | 303 |
Az írás folyamata | 303 |
Adatok és elemzési eredmények prezentálása | 309 |
Az elemzési eredmények közlésének formai és stilisztikai szabályairól | 312 |
Kinek írunk? | 318 |
A kutatás marketingje | 321 |
A sajtó (média) használata a kutatás prezentálására | 322 |
Az internet használata | 324 |
Más megoldások | 325 |
Zárszó | 327 |
Függelék | 328 |
Irodalomjegyzék | 331 |
Függelékek | 335 |
A kódolás | 337 |
Változók kialakítása többválaszos kérdés esetében | 341 |
A változó jellemzőinek meghatározása | 343 |
Az adattisztítás | 348 |
Az egyszerű véletlen mintavétel logikája | 351 |
A Hátrányos helyzetűek a közoktatásban című vizsgálat kérdőíve | 357 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.